  • 1. Data: 2003-01-16 17:25:23
    Temat: Uproszczone zaliczki (1/12)
    Od: "Bartosz Zoltak" <b...@w...pl>

    Czy ktoś wie jak stosować uproszczoną formę opłacania zaliczek na
    pod. doch. jako 1/12 podatku za rok poprzedni - bez składania
    PIT-5?

    Problem tkwi w 2 szczegółach:
    1. Czy należy wziąć pod uwagę 1/12 podatku za rok 2002 czy za rok
    2001? W ustawie (updf) jest napisane, że bierzemy podatek
    wykazany w deklaracji ZŁOŻONEJ w roku poprzedzającym, a więc
    złożonej w 2002, no a przecież w 2002 składamy deklarację za rok
    2001.

    Z drugiej strony w jakimś informatorze w kiosku przeczytałem, że
    bierzeby pod uwagę 1/12 podatku należnego od dochodu ZA poprzedni
    rok, a więc za rok 2002, nie 2001. Gdzie jest prawda no i czemu
    ustawa nie może być napisana w sposób nie budzący takich
    wątpliwości (chyba że dla wszystkich jest to jasne, tylko ja tego
    nie rozumiem)?

    2. Jeśli już ustalimy z którego roku mamy wziąć dochód, od
    którego obliczymy podatek i podzielimy go przez 12, to czy ma to
    być dochód przed odliczeniem składek na ubezp. społ. i przede
    wszystkim strat z lat ubiegłych, czy też po tych odliczeniach?

    Miałem dużą stratę powodziową odliczaną od dochodu w 2002 i 2001
    roku i jeśli nie miałbym jej uwzględniać, to już byłbym raczej
    stratny na stosowaniu uproszczonego sposobu liczenia zaliczek.

    Dzięki za pomoc,
    Bartek

  • 2. Data: 2003-01-16 20:44:19
    Temat: Re: Uproszczone zaliczki (1/12)
    Od: "Atomek" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bartosz Zoltak" <b...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Czy ktoś wie jak stosować uproszczoną formę opłacania zaliczek na
    > pod. doch. jako 1/12 podatku za rok poprzedni - bez składania
    > PIT-5?

    =================
    jezeli w pit-xx za rok 2001w pozycji przychody z pozarolniczej dzialalnosci
    gospodarczej wykazales dochod to te deklaracje bierzesz pod uwage, jezeli
    natomiast w pozycji tej wykazales strate to bierzesz pod uwage pita za rok
    2000 jezeli tam rowniez jest strata to uproszczony sposob rozliczania sie z
    fiskusem nie przysluguje ci. (scislej rzecz bioroac to nie straty a dochodu
    powodujacego powstanie obowiazku podatkowego)

    od wykazanego w pit DOCHODU (nie podatku) obliczasz podatek wedlug skali
    podatkowej za rok 2002 i tak obliczony podatek dzielisz przez 12

    Tomek A.

  • 3. Data: 2003-01-17 11:33:08
    Od: "Bartosz Zoltak" <b...@w...pl>

    > od wykazanego w pit DOCHODU (nie podatku) obliczasz podatek
    wedlug skali
    > podatkowej za rok 2002 i tak obliczony podatek dzielisz przez
    12

    Dzięki za informacje.

    Ale chodzi o a) dochód powiedzmy "podstawowy", czy b) ten, od
    którego liczymy podatek, a więc a) przychody minus koszty, czy
    też b) przychody minus koszty minus ZUS przedsiębiorcy minus
    straty z lat ubiegłych?

    Bartek

  • 4. Data: 2003-01-17 21:12:48
    Od: "Atomek" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > którego liczymy podatek, a więc a) przychody minus koszty, czy
    > też b) przychody minus koszty minus ZUS przedsiębiorcy minus

    ==============
    chodzi o dochód ktory nazwales "podstawowy"

    Tomek A.

  • 5. Data: 2003-01-22 09:20:43
    Od: Piotr A. Dybczyński <d...@a...edu.pl>

    W liście nadanym Thu, 16 Jan 2003 21:44:19 +0100 "Atomek" <l...@p...onet.pl>
    pisze:

    > od wykazanego w pit DOCHODU (nie podatku) obliczasz podatek wedlug skali
    > podatkowej za rok 2002 i tak obliczony podatek dzielisz przez 12

    I dodatkowy kwiatek: tak obliczonych zaliczek nie obniżasz o zaliczkę zdrowotną,
    którą możesz odzyskać dopiero w rozliczeniu rocznym!

    Pozdrawiam
    PAD
    --