  • 21. Data: 2011-06-07 11:35:48
    Temat: Re: Umowa zlecenie bez wynagrodzenia
    Od: Kamil <a...@a...com>

    Dnia Tue, 7 Jun 2011 13:19:23 +0200, Kamil napisał(a):

> [...]
    > współpracująca.
    >
    > W poruszanym tutaj wątku, w "rachubę wchodzi" siostra naszego Marka. Jeżeli
    > siostra jest dorosłą osobą, ma swój pokój - to nie widzę problemu by ona
    > "prowadziła wspólne gospodarstwo domowe" z Markiem. Wówczas nie są
    > spełnione kryteria ustawy o której wspominałem wyżej, i siostra będzie
    > traktowana jak zwykły "pracownik", w pełni tego słowa znaczeniu i
    > konsekwencjami składkowo-podatkowymi oraz około-płacowymi, czyli składki
    > jak za pracownika, jego wynagrodzenie będzie KUP itp etc itd ;)

    I w zasadzie tematu nie ma.
    Siostra nie jest wymieniona w katalogu osób "mogących być współpracującymi"
    zawartym w art. 8 pkt 11 ustawy.
    "Za osobę współpracującą z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność
    oraz zleceniobiorcami, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 5, uważa się
    małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione,
    rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiające, jeżeli pozostają z
    nimi we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu tej
    działalności lub wykonywaniu umowy agencyjnej lub umowy zlecenia; nie
    dotyczy to osób, z którymi została zawarta umowa o pracę w celu
    przygotowania zawodowego."
    Nie ma tam siostry.

  • 22. Data: 2011-06-09 05:24:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Jun 2011, Marek wrote:

    > Mam kolegę, który chętnie by mi pomagał nieodpłatniei
    > właśnie z nim chciałbym taką umowę podpisać.
    > Czy po podpisaniu takiej umowy któraś ze stron będzie musiała coś płacić do
    > US lub ZUS ?

    Z jednej strony nie ma przeszkód, aby umowa zlecenia była nieodpłatna
    (KC zezwala, wprost).
    Z drugiej, art.11 nie odwołuje się do "legalności" (prawnej
    prawidłowości) lub jej braku, lecz do korzyści w porównaniu
    ze świadczeniem odpłatnym.
    Wychodzi, że w takim przypadku:
    - zleceniodawca ma "nieodpłatny przychód" (jednak)
    - trzeba sprawdzić słowo w słowo od czego zależy ZUS i zdrowotne...
    (czy od wysokości wynagrodzenia, czy od wartości świadczenia)

    pzdr, Gotfryd