  • 1. Data: 2004-03-19 12:34:53
    Temat: Umowa zlecenie a okres składkowy ?
    Od: "Secio" <W...@p...gazeta.plTO>

    Witam!

    Interesuje mnie nastepujaca kwestia.
    Pracodawca chce zatrudnic emeryta na umowe zlecenie. Jego wynagrodzenie
    brutto ma wyniesc 500zł.
    Czy w/w kwota bedzie obciazona 16% podatku od umowy (po uwzglednieniu
    kosztow uzyskania przychodu), 13% skladka na ubezpieczenie rentowe i 19% na
    emerytalne ? Wszystko liczone od kwoty brutto ?
    A jak z przeliczeniem okresu składkowego na lata ? Czy 1 miesiac umowy
    zlecenia to jeden rok okresu skladkowego ? A moze zaleznie od oplaconej
    skladki miesiac skladkowy liczymy jako 1/x miesiaca skladkowego
    uwzglednianego w obliczaniu emerytury ?

    Dziekuje za sugestie,
    Pozdrawiam - Mariusz

  • 2. Data: 2004-03-21 13:12:08
    Temat: Re: Umowa zlecenie a okres składkowy ?
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Witam,

    Użytkownik "Secio" <W...@p...gazeta.plTO> napisał w wiadomości
    (...)
> [...]
    19% na
    > emerytalne ? Wszystko liczone od kwoty brutto ?

    Jeżeli jest to pierwszy lub jedyny przychód emeryta, to ubezpieczenia są
    podobne jak przy umowie o pracę, z tym wyjątkiem, że ubezpieczenie
    chorobowe jest dobrowolne (pozostałe obowiązkowe).

    Od kwoty brutto odlicza się składki emerytalną (9,76%), rentową (6,50%),
    dobrowolnie chorobową (2,45%). Prawo do zasiłku chorobowego nabywa się
    dopiero po 6-miesięcznym okresie opłacania składki chorobowej.

    Od otrzymanej kwoty nalicza się:
    1) składkę zdrowotną (8,25%), do odliczenia od podatku 7,75%,
    2) koszty uzyskania przychodu (standardowo 20% lub 50% - prawa
    autorskie).
    Po odliczeniu kup oblicza się podatek 19%, od którego odlicza się
    składkę zdrowotną 7,75%.

    Zleceniodawca opłaca składkę emerytalną (9,76%), rentową (6,50%) oraz
    wypadkową (jeżeli umowa zlecenie jest wykonywana w siedzibie
    zleceniodawcy).

    > A jak z przeliczeniem okresu składkowego na lata ? Czy 1 miesiac umowy
    > zlecenia to jeden rok okresu skladkowego ?

    1 miesiąc umowy zlecenia, to 1 miesiąc składkowy.
    1 miesiąc pobierania zasiłku chorobowego, to 1 miesiąc nieskładkowy.

    Pozdrawiam

    wa

  • 3. Data: 2004-03-21 19:41:13
    Od: "Secio" <W...@p...gazeta.plTO>

    waczek wrote:
> [...]

    > 1 miesiąc umowy zlecenia, to 1 miesiąc składkowy.
    > 1 miesiąc pobierania zasiłku chorobowego, to 1 miesiąc nieskładkowy.

    Nawet, jeżeli w tym miesiącu w/w emeryt zarobi 'bardzo mało' ? Pytam, bo
    każdy przepracowany dodatkowo miesiąc to wyższa emerytura, więc jeżeli od
    umowy zlecenia na podstawie ktorej zarobi 400zł brutto, odprowadzimy
    wymienione składki, i to nam się wliczy jako miesiąc składkowy, to przy
    wysokiej stawce podstawowej to co zapłaciliśmy zwroci sie w emeryturze juz
    za dwa lata...

    Pzdr,
    Mariusz

  • 4. Data: 2004-03-22 02:00:21
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    > Nawet, jeżeli w tym miesiącu w/w emeryt zarobi 'bardzo mało' ?

    Tak, bo nie jest określona kwota minimalna. Warunkiem jest tylko
    podleganie ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym.

> [...]
    przy
    > wysokiej stawce podstawowej to co zapłaciliśmy zwroci sie w emeryturze

    Tak będzie tylko przy maksymalnym wskaźniku podstawy wymiaru emerytury
    (250% kwoty bazowej) i tylko licząc koszty zleceniobiorcy.
    Jeżeli uwzględni się jeszcze koszty składek ubezpieczeniowych (E +R +
    ewentualnie wypadkowa) poniesione przez zleceniodawcę (ponad 65 zł), to
    "zwrot" nastąpi dopiero po ponad 3 latach.

    Pozdrawiam

    wa