  • 1. Data: 2011-03-04 11:09:18
    Temat: Ulga prorodzinna na pełnoletnie dziecko
    Od: Tomek <n...@n...no>

    Wszędzie można znaleźć artykuły o tym, że przy spełnieniu odpowiednich
    warunków ulga prorodzinna przysługuje także rodzicom dzieci do 25 roku
    życia <http://www.pit.pl/ulga-prorodzinna/>. Potwierdza to nawet MF
    <http://mf.gov.pl/_files_/podatki/broszury_informacy
    jne/ulga_dzieci_2011_www.pdf>
    Tutaj zaczyna się niejasność, ponieważ w broszurze MF do PIT/O napisano:

    Prawo do ulgi przysługuje podatnikowi podatku dochodowego od osób
    fizycznych, uzyskującemu dochody opodatkowane na ogólnych zasadach przy
    zastosowaniu skali podatkowej.
    Odliczeniu od podatku podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej
    podatek określonej w pierwszym przedziale skali, za każdy miesiąc
    kalendarzowy, w którym podatnik w stosunku do małoletniego dziecka:
    1. wykonywał władzę rodzicielską, [...]
    Na powyższych zasadach z odliczenia może również skorzystać podatnik,
    który - w związku z wykonywaniem ciążącego na nim obowiązku
    alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny
    zastępczej - utrzymywał w roku podatkowym pełnoletnie dziecko [...]

    a w Ustawie jest napisane w Art. 27 pkt. 6 tak:

    Przepisy ust. 1-5 [znów mowa jedynie o małoletnich] stosuje się
    odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których
    mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych
    podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze
    sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

    Czy wobec tego ulga rzeczywiście przysługuje rodzicom dzieci
    pełnoletnich? Wg mnie coś się nie zgadza, ponieważ w przypadku dzieci
    pełnoletnich wyraźnie napisano o uldze dla podatników na których ciąży
    obowiązek alimentacyjny oraz sprawują funkcję rodziny zastępczej. Nie ma
    słowa o zwykłej rodzinie!

    Jak wy to rozumiecie?

  • 2. Data: 2011-03-06 11:45:25
    Temat: Re: Ulga prorodzinna na pełnoletnie dziecko
    Od: Tomek <n...@n...no>

    Naprawdę nikt nie widzi tu problemu?

  • 3. Data: 2011-03-06 12:09:55
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 04-03-2011 12:09, Tomek pisze:

    > Jak wy to rozumiecie?

    Rzeczywiscie, moze cos w tym jest (zastrzegam, ze jakos glebiej sie w to
    nie wczytywalem), z tym, ze jak panstwo mowi, ze mozesz odliczac, to
    ludzie odliczaja. Gdyby nagle sie z tego wycofali i np. chcieli korekty
    porzednich zeznac rocznych, to mamy drugi Egipt jak w banku, wiec ja
    spie spokojnie :).

    --
    Adam

  • 4. Data: 2011-03-06 13:07:15
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Dnia 2011-03-06, o godz. 12:45:25
    Tomek <n...@n...no> napisał(a):

    > Naprawdę nikt nie widzi tu problemu?

    Pewnie widzi, tyle że osobiście go nie ma, więc i motywacja żeby się w
    to wgryźć nie jest zbyt duża w weekend.

    Tomek

  • 5. Data: 2011-03-06 13:22:01
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Tomek wrote:

    > Naprawdę nikt nie widzi tu problemu?

    Tak jak to odbierasz myśląc o normalnej rodzinie
    istotnie mógłby być problem.

    Jednak mnie się wydaje (być może niesłusznie), że
    właśnie w normalnej rodzinie pełnoletniemu dziecku, które
    podjęło studia przysługuje świadczenie alimentacyjne
    od rodziców. Zapewne jest to opisane w kodeksie rodzinnym
    i opiekuńczym. Pewnie ustawodawca mógł to zapisać prościej.

  • 6. Data: 2011-03-06 13:25:10
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:

> [...]
    > od rodziców. Zapewne jest to opisane w kodeksie rodzinnym
    > i opiekuńczym. Pewnie ustawodawca mógł to zapisać prościej.

    Mnie się też jasno nie udało :-)
    Inaczej: rodzice mają obowiązek utrzymywać
    pełnoletnie dziecko, które podjęło studia i stąd wynika obowiązek,
    który wywołuje Twoje obawy i wydaje Ci się, że nie dotyczy on rodzin
    normalnych.

  • 7. Data: 2011-03-06 19:55:44
    Od: Tomek <n...@n...no>

    On 06.03.2011 14:25, cef wrote:

> [...]
    > pełnoletnie dziecko, które podjęło studia i stąd wynika obowiązek,
    > który wywołuje Twoje obawy i wydaje Ci się, że nie dotyczy on rodzin

    Ok, rozumiem Ten sposób wyjaśnienia, może rzeczywiście tak jest. Dzięki
    wielkie za to!

    Ale widzę jeszcze jedną nieścisłość natury logicznej. W zacytowanym
    tekście ustawy jest: w związku z wykonywaniem przez tych podatników
    ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego *oraz* w związku ze
    sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

    Użyto spójnika oraz. Rozumiem, że wszyscy interpretują go jako
    alternatywę, ale ja uczyłem się takiej logiki, w której oraz to inna
    nazwa dla spójnika i, więc jest to koniunkcja, ergo obydwa warunki muszą
    zajść łącznie. Z tego wynika, że ulga dla pełnoletnich dzieci obejmuje
    tylko rodziny zastępcze. :)

    Proszę nie czuć się w obowiązku odpowiedzi na powyższe, to jedynie moje
    przemyślenia, po przeczytaniu raptem 100-200 słów ustawy. Z takim prawem
    rzeczywiście na każdego można znaleźć paragraf.

  • 8. Data: 2011-03-06 22:09:44
    Temat: [OT] Re: Ulga prorodzinna na pełnoletnie dziecko
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Dnia 2011-03-06, o godz. 20:55:44
    Tomek <n...@n...no> napisał(a):

    > Z takim prawem rzeczywiście na każdego można znaleźć paragraf.

    Dokładnie:
    http://sub-iudice.blogspot.com/2010/08/rozmawiali-tr
    zej-panowie.html

    :-)