  • 1. Data: 2005-03-09 22:06:46
    Temat: Ulga odsetkowa a remontowa?
    Od: j...@w...pl (jacek)

    Witam
    W grudniu 2003 wziąłem kredyt hipoteczny i kupiłem nowe mieszkanie w stanie
    surowym. Na koniec roku 2003 zakupiłem część niezbędnych materiłów na
    wykończenie mieszkania. W 2004 roku odliczyłem sobie od podatku 19% wartości
    zakupionych materiałów w ramach ulgi remontowej (wykończenie mieszkania -
    tak można było na 100%). W 2004 nie odliczałem sobie od dochodu faktycznie
    zapłaconych odsetek ponieważ ich nie zapłaciłem w 2003 roku. Natomiast w
    roku 2004 zakupiłem trochę materiałów na wykończenie oraz zapłaciłem trochę
    odsetek od kredytu. Pytanie moje brzmi:

    Czy w związku z tym, że będę kontynułował odliczanie w ramach remontu
    (wykończenia) mogę sobie jednocześnie odliczyć odsetki od kredytu za 2004?

    Jest to tyle ciekawe, że w US powiedziano mi iż jednoczesne odliczanie jest
    jak najbardziej zgodne z prawem. Jednocześnie Gazeta Prawna, co prawda nie
    jasno, ale zaprzeczyła możliwości korzystania z tych dwóch ulg jednocześnie.
    Jestem "w kropce" jak zrobić żeby było dobrze. Wiadomo najlepiej nic nie
    odliczać tylko płacić, płacić i jeszcze raz płacić :)

    Rzyczliwi i mądrzy ludzie doradźcie.
    Pozdrawiam i z góry dziękuję.

  • 2. Data: 2005-03-10 16:57:41
    Temat: Re: Ulga odsetkowa a remontowa?
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "jacek" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    wartości
    > zakupionych materiałów w ramach ulgi remontowej (wykończenie mieszkania -

    Lokal był odebrany?
    Jeśli nie to Twoje 100 może okazać się bliskie 0....

  • 3. Data: 2005-03-10 19:20:42
    Od: j...@w...pl (jacek)

    > stanie
    > wartości
    >
    > Lokal był odebrany?
    > Jeśli nie to Twoje 100 może okazać się bliskie 0....

    Aby wykonać remont w mieszkaniu trzeba zajmować ten lokal na podstawie
    tytułu prawnego: i tutaj pojawia się kilka pozycji między innymi
    najważniejszy taki jak akt własności (akt notarialny). Taki akt notrialny
    podpisałem w grudniu 2003 roku więc to jest nie do podwarzenia. Chodzi mi
    odliczanie jednoczesne za wykończenie (remont) i za realne zapłacone odsetki
    w roku 2004.

  • 4. Data: 2005-03-10 20:16:09
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Aby wykonać remont w mieszkaniu trzeba zajmować ten lokal na podstawie
    > tytułu prawnego:

    To raz.
    Mieszkanie musi być mieszkaniem, a nie jego budową - to dwa.
    Żeby mieszkanie było mieszkaniem musi spełniać określone warunki, których
    stan surowy nie spełnia.
    Więc gdzieś się rypnąłeś w zeznanich.

    Albo to nie był stan surowy, albo to nie było mieszkanie - w tym drugim
    przypadku nie masz prawa wykorzystać na jego dokończenie ulgi na remont i
    modernizację.

  • 5. Data: 2005-03-10 20:39:31
    Od: j...@w...pl (jacek)

> [...]
    >
    > Albo to nie był stan surowy, albo to nie było mieszkanie - w tym drugim
    > przypadku nie masz prawa wykorzystać na jego dokończenie ulgi na remont i

    Żeby była jasność sytuacji.
    Stan surowy mieszkania, które kupiłem oznacza, że było ono wytynkowane,
    wylane posacki, wstawione parapety. Żyby zamieszkać w tym mieszkaniu
    musiałem założyć sanitariaty, położyć panele itd. Wszystkie materiały, które
    kupiłem odliczyłem sobie w ramach ulgi remont, modernizacja. Jak najbardziej
    zgodnie z prawem co potwierdziło wielokrotnie Ministerstwo Finansów i Urząd
    Skarbowy.

    Chodzi mi o to czy teraz równocześnie mogę odliczyć sobie odsetki od
    kredytu, który wziąłem na mieszkanie ?

  • 6. Data: 2005-03-10 21:39:02
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Żeby była jasność sytuacji.
    > Stan surowy mieszkania, które kupiłem oznacza, że było ono wytynkowane,

    Pomalowane też?

    > wylane posacki, wstawione parapety. Żyby zamieszkać w tym mieszkaniu
    > musiałem założyć sanitariaty

    I twierdzisz że to mieszkanei było odebrane?
    Za dużą łapówkę chyba...
    Napisz od razu datę odbioru tego budynku, to wiele wyjaśni.

    Na przykład kiedy i gdzie?

  • 7. Data: 2005-03-10 22:09:33
    Od: j...@w...pl (jacek)

    http://mf.gov.pl/dokument.php?dzial=114&id=24369

  • 8. Data: 2005-03-11 06:44:46
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

> [...]
    >
    > Czy w związku z tym, że będę kontynułował odliczanie w ramach remontu
    > (wykończenia) mogę sobie jednocześnie odliczyć odsetki od kredytu za

    IMO: jak najbardziej.

> [...]
    > jak najbardziej zgodne z prawem. Jednocześnie Gazeta Prawna, co prawda nie
    > jasno, ale zaprzeczyła możliwości korzystania z tych dwóch ulg

    Tutaj faktycznie są różne interpretacje, ale IMO:
    ^^^^^^^^^^^^^
    1. ulga odsetkowa: należy Ci się
    2. ulga modernizacyjna: (nie remontowa) też Ci się należy:
    bo: mogłeś kupić mieszkanie w stanie pół-surowym: szlichta podłogowa,
    surowe ściany, zamiast wc: *dziura* w podłodze - tak żyć przecież można, a
    mieszkanie jest mieszkaniem i swoją funkcjonalność posiada...
    poźniej dokonujesz modernizacji: podłoga, ściany, glazurka, drzwi,
    kibelek....

    I o ile dobrze pamiętam, takie rozwiązanie zostało przyjęte przez większość
    doradców.

    p.s. co więcej, znam osobę, która porobiła zdjęcia nowego *surowego*
    mieszkania z tapczanem i szlichta na podłodze (w którym faktycznie
    mieszkała przez ładnych kilka miesięcy), a potem w momencie dokonywania
    modernizacji również robiła pełną dokumentację zdjęciową.
    :-)

    p.s.2 co do Gazety Prawnej i innych publikacji: jak prześledzisz artykuły,
    często jest tak, iż w GP lub RP pojawia się artykuł, a za jakiś czas drugi,
    napisany przez kogoś innego o całkowicie odmiennej interpretacji. :-)
    Jak gazeta poprze to ministerialną wypowiedzią: to jest coś, jak to jest
    interpretacja *pismaka*: sprawdź to jeszcze gdzie indziej...
    :-/

    pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 9. Data: 2005-03-11 19:41:28
    Od: j...@w...pl (jacek)

> [...]
    > Jak gazeta poprze to ministerialną wypowiedzią: to jest coś, jak to jest
    > interpretacja *pismaka*: sprawdź to jeszcze gdzie indziej...

    Zadzwoniłem do mojego urzędu skarbowego i powiedziano mi , że można odliczać
    obie ulgi jednocześnie.
    Dzięki za odpowiedz i pozdrawiam.
    Jacek

  • 10. Data: 2005-03-12 10:30:05
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > surowe ściany, zamiast wc: *dziura* w podłodze - tak żyć przecież można, a
    > mieszkanie jest mieszkaniem i swoją funkcjonalność posiada...

    Słyszałeś kiedyś o odbiorze?
    I o pozwoleniu na użytkowanie mieszkania bez kibelka?