  • 11. Data: 2011-05-26 12:05:04
    Temat: Re: Udzielenie licencji itp. = stawka 8%
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-05-26, Pendrive <P...@d...pl> wrote:

    [...]

    > punkt w zalaczniku o vat mowi o przekazaniu praw oraz udzieleniu
    > licencji czyli o dwoch osobnych sprawach.
    > "za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do
    > artystycznego wykonania", lapie sie wiec pod to w sposob oczywisty
    > zarowno udzielenie licencji na program, czy strone jak tez przeniesienie
    > praw majatkowych do programu czy strony.

    A za sam program (proces tworzenia/kodowanie co tam chcesz)?
    Rozróżniam udzielenie licencji / przekazanie pa od samego tworzenia.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 12. Data: 2011-05-27 08:11:44
    Od: "Pendrive" <s...@o...pl>

    >A za sam program (proces tworzenia/kodowanie co tam chcesz)?
    >Rozróżniam udzielenie licencji / przekazanie pa od samego tworzenia.

    mozesz rozwinac (nie zapomnij napisac na jakiej podstawie ma korzystac z
    utworu zamawiajacy czy ten co kupil)

    P.

  • 13. Data: 2011-05-27 08:56:51
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-05-27, Pendrive <s...@o...pl> wrote:

    [...]

    > mozesz rozwinac (nie zapomnij napisac na jakiej podstawie ma korzystac z
    > utworu zamawiajacy czy ten co kupil)

    Rozróżniam fazę projektowania samochodu od jego budowy, chociaż i tak płacę
    i muszę mieć całość. Wytworzyć dzieło możesz we własnym zakresie, a potem
    tylko udzielać do niego licencji (nie ponosząc dalszych kosztów wytworzenia),
    czy sprzedać pm na różne pola eksploatacji.

    Wg. Ciebie nie jest to rozłączne?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 14. Data: 2011-05-28 06:49:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 May 2011, Pendrive wrote:

    > Witam!
    > Właśnie otrzymałem interpretacje indywidualną potwierdzającą fakt że przy
    > udzieleniu licencji na oprogramowanie (stworzone w całości przez
    > udzielającego licencję a więc posiadającego autorskie prawa osobiste
    > i majatkowe ) w ramach prowadzonej DG może byc stosowana stawka 8%.

    Tego należało oczekiwać.
    A tak z ciekawości: czy w ramach DG robisz jeszcze co innego i jak
    rozwikłujesz problem rodzielenia np. kosztów dla podatku *dochodowego*?
    Bo sprawa jest (a przynajmniej wygląda) prosto: jeśli przysługuje
    stawka obniżona VAT, to dla dochodowego to nie są przychody z DG
    ale z praw majątkowych, więc i koszty trzeba rozdzielić.
    A z kolei prawo do amortyzacji dane jest tylko dla DG (w rozumieniu
    podatku dochodowego) i wynajmu.

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2011-05-28 10:32:40
    Od: "Pendrive" <s...@o...pl>

> [...]
    >tylko udzielać do niego licencji (nie ponosząc dalszych kosztów
    >wytworzenia),
    >czy sprzedać pm na różne pola eksploatacji.

    sprzedajesz koncowy efekt, czyli albo przenosisz prawa majatkowe albo
    udzielasz licencji, jak ktos zleca projekt samochodu to nie placi za samo
    sleczenie i
    robienie projektu a za gotowy projekt ktory moze uzyc na okreslonych
    warunkach.
    Tak ja to widze.

  • 16. Data: 2011-05-28 10:48:05
    Od: "Pendrive" <s...@o...pl>

> [...]
    >ale z praw majątkowych, więc i koszty trzeba rozdzielić.
    > A z kolei prawo do amortyzacji dane jest tylko dla DG (w rozumieniu>

    w ramach DG tylko programem sie zajmuje, wszystko kreci sie wokol tego, ew.
    jakies zlecenie
    ale to takze licencja czy przeniesienie praw . Zeszta natknalem sie na
    artykuly gdzie tworca (o ile spelnia warunek ciaglości zorganizowania i celu
    zarobkowego), ma wybor - jezeli chodzi o dochodowy
    - moze sprzedawac w ramach DG lub w ramach wlasnie przychodu z praw
    majatkowych.(poszukam i zapodam)

    Zreszta dochodzimy do absurdu bo musialbym prowadzic DG i nie moglbym do
    niej zaliczyc zadnego przychodu, a zamkaknac DG
    bym nie mogl bo wtedy nie mogl bym wystawiac faktur (mala sprzecznosc?) no i
    nie moglbym stosowac podatku liniowego.

    P.

  • 17. Data: 2011-05-28 16:45:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 28 May 2011, Pendrive wrote:

    > Zreszta dochodzimy do absurdu bo musialbym prowadzic DG i nie moglbym do niej
    > zaliczyc zadnego przychodu, a zamkaknac DG
    > bym nie mogl bo wtedy nie mogl bym wystawiac faktur (mala sprzecznosc?)

    Nie, tej sprzeczności nie ma.
    Odrębność definicji "DG w rozumieniu VAT" jest na tyle duża, że
    rozłączne przypadki (DG dla VAT a nie dla dochodowego i nie dla DG
    w rozumieniu przepisów o rejestracji DG) są nie tylko teoretycznie
    opracowane, ale występują w praktyce :)

    Najoczywistszym przykładem jest wynajem posiadanego "osobiście"
    mieszkania na cele gospodarcze - znaczy np. jakiejś firmie na biuro.
    Podlega pod VAT, i jak podatnik nie wybiera zwolnienia, to wystawia
    normalne faktury, mimo że z DG takie cóś nic wspólnego mieć
    nie musi.
    Ani się nie rejestruje, ani w dochodowym nie rozlicza "książkami".
    A fakturuje (się) jak najbardziej.

    > no i nie moglbym stosowac podatku liniowego.

    Obawiam się czy czasem to nie była właśnie "intencja ustawodawcy".
    Intencjonariusz :P rzecz jasna by wyjaśnił, że chodziło o ukrócenie
    możliwości płacenia za pozorowane prawa majątkowe, aby w ten sposób
    nie "obchodzono" podatku wg skali, ale efekt - z braku zapisu
    "podatnik może" - bije we wszystkich twórców.

    Z drugiej strony, niezaliczenie do DG daje prawo do 50% KUP...
    (a odliczać VAT, jeśli jest się VATowcem, rzecz jasna wolno,
    więc "strata" tylko na amortyzacji).

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2011-06-03 11:34:02
    Od: gonia <g...@w...pl>

> [...]
    > stawka obniżona VAT, to dla dochodowego to nie są przychody z DG
    > ale z praw majątkowych, więc i koszty trzeba rozdzielić.

    Interpretacje idą w innym kierunku-podobnie jak z wynajmem. Co prawda
    również uważam, że wolą ustawodawcy było prawo do rozgraniczenia
    przychodów, jednak główną rolę zaczyna odgrywać sposób uzyskiwania owych
    przychodów. Czyli jak definicja działalności gospodarczej znajduje
    zastosowanie, to przychody takie w pierwszej kolejności łapią się pod
    działalność gospodarczą. A ponieważ nie miałam okazji sprawdzać w
    praktyce, co by było gdyby (albo też raczej Ci uzyskujący takie
    przychody są na skali i zwykłej książce, do tego nie mają obowiązku
    opłacania składek, więc nie bardzo muszę się przejmować co będzie, jeśli
    urząd uzna, że to jednak działalność a nie prawa autorskie czy najem),
    wspominam tylko, że jednak nie musi się to sprawdzić w stronę praw
    autorskich. szczególnie, jak koszty działalności będą zerowe, a tu
    zastosuje się zryczałtowane 50%.

    g.

  • 19. Data: 2011-06-03 12:46:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Jun 2011, gonia wrote:

    > Interpretacje idą w innym kierunku-podobnie jak z wynajmem.

    Hm... ale dla wynajmu jest wyraźny zapis w ustawie. Dla praw majątkowych
    jakoś go nie widzę.
    A interpretacje nt amortyzacji WNiP "własnej produkcji" idą w kierunku
    przeciwnym, w oparciu o te same litery przepisów.

    > Co prawda również
    > uważam, że wolą ustawodawcy było prawo do rozgraniczenia przychodów, jednak
    > główną rolę zaczyna odgrywać sposób uzyskiwania owych przychodów.

    Wiesz, ja się zgadzam że wola ustawodawcy jest nielogiczna :)
    Ale takie interpretacje wyglądają na "oczywiście wbrew prawu" zrobione.

> [...]
    > jeśli urząd uzna, że to jednak działalność a nie prawa autorskie czy najem),

    A to inna sprawa, że "przełożenie" do innej szufladki nie musi powodować
    niedopłaty podatku i składek :)

    pzdr, Gotfryd