  • 1. Data: 2002-02-18 21:01:16
    Temat: Strata z dzialalnosci, za duzo skladek zdrowotnych, za maly podatek
    Od: "Mariusz Knopa" <v...@k...net.pl>

    Witam !

    Jesli ktos moglby pomoc mi w opisanej nizej sytuacji, bylbym bardzo
    wdzieczny.
    Rozliczam sie z niepracujaca zona. Z tytulu dzialalnosci gospodarczej
    ponioslem strate, jednoczesnie pracuje na etacie. Sumujac w PIT-cie
    przychody i koszty z obu dziedzin wyszedl dochod, ale po odjeciu skladek na
    ubezpieczenia spoleczne, podatek wyszedl ok 1500,00 , od tego do odjecia
    jest ok 2400,00 skladek na ubezpieczenie zdrowotne (z etatu i dzialalnosci),
    czyli podatek 0,00. Wplaconych zaliczek mam 1700,00 (do odzyskania) tak wiec
    900,00 zl przepadnie. Czy jakos mozna to przeniesc na nastepny rok, czy to
    sie zalicza do straty z dzialalnosci (kiedys cos czytalem ze taka strate
    mozna rozliczac w ciagu trzech lat, ale nie moge nic na ten temat znalezc, a
    w nowych pitach nie ma juz takiej pozycji. Przy okazji czy mozna to jakos
    polaczyc ze zryczaltowanym podatkiem od sprzedazy nieruchomosci (1.5 roku
    temu sprzedalem dzialke przed uplywem 5 lat od kupna i by nieplacic podatku
    napisalem zobowiazanie ze przeznacze to na cele mieszkaniowe, ale pieniadze
    sie rozeszly na dzialalnosc i raczej nie bedzie by wydac je na ten cel, i
    trzeba bedzie zaplacic podatek z odsetkami ok 2300,00), wiec moze da sie to
    jakos zsumowac.

    Pozdrwiam
    Mariusz

  • 2. Data: 2002-02-19 00:30:41
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Feb 2002, Mariusz Knopa wrote:

> [...]
    >+ ponioslem strate, jednoczesnie pracuje na etacie. Sumujac w PIT-cie
    >+ przychody i koszty z obu dziedzin wyszedl dochod,

    Panie majster :)
    Strat z poszczególnych źródeł dochodu NIE WOLNO AFAIK "topić"
    w innych dochodach !
    Każdą "działkę" masz osobno (tj. osobno dochody z pracy - bo tam
    o straty trudno ;>, takoż umówy o dzieło i OSOBNO z każdej DG
    dochody i straty).
    Od tych źródeł, które przyniosły dochód - płacisz podatek,
    bez litości i względu na to że dopłaciłeś np. do sklepiku :(

> [...]
    >+ czyli podatek 0,00. Wplaconych zaliczek mam 1700,00 (do odzyskania) tak wiec

    Nie przepadnie. Pod warunkiem że w przyszłości zarobisz :)
    Natomiast obawiam się że podatku będzie więcej - musisz "zostawić
    sobie" CAŁE straty z danej DG (możesz mieć kilka DG OF - np.
    "indywidualną" i udział w S.C.) a zapłacić podatek od CAŁYCH
    dochodów. Chyba się nie mylę... :(
    [dopisuję, skoro już odszukałem ustawę po przeczytaniu następnego
    twojego zdania]:
    +++++
    Art. 9. [...] Jeżeli
    podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego Ľródła, przedmiotem
    opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3
    i art. 28-30, suma dochodów ze wszystkich Ľródeł przychodów.
    ******** **********
    -----
    Czyli sumujesz TYLKO te "źródła przychodów" które przyniosły
    DOCHODY, pomijając te które przyniosły straty.
    Natomiast ZUS możesz sobie odjąć "optymalnie" - bo od
    "całości" (dochodów).

    >+ Czy jakos mozna to przeniesc na nastepny rok, czy to
    >+ sie zalicza do straty z dzialalnosci (kiedys cos czytalem ze taka strate
    >+ mozna rozliczac w ciagu trzech lat, ale nie moge nic na ten temat znalezc,

    Dasz głowę ? -;)
    Weź UstawęOPodatkuDochodowymOdOsóbFizycznych (hoga.pl lub infor.pl),
    daj w przeglądarce "szukaj" (*w przeglądarce*, nie na portalu !)
    i znajdź "strat" :)
    Jest lepiej niż piszesz: w poprzednim roku (tj. "na", ustawa
    "wyszła" wcześniej) ustawodawca się zlitował i pozwala rozliczać
    straty przez PIĘC lat, max. POŁOWA straty w danym roku.

    >+ a w nowych pitach nie ma juz takiej pozycji.

    Zaraz...już:
    +++++
    Art.9 [...]
    3. O wysoko ć straty ze Ľródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym,
    można obniżyć dochód uzyskany z tego Ľródła w najbliższych kolejno po
    sobie następuj cych pięciu latach podatkowych, z tym że wysoko ć obniżenia
    w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej
    straty.
    -----

    Proste ? OBNIŻASZ DOCHÓD -:) Gdzie ? Zacytuję samego siebie:
    "prościej zinterpretować z ustawy, czy i jak coś odliczyć - niż
    wymyśleć na tej podstawie która to rubryka PITu" !
    Podtrzymuję :]
    Ale tym się będziesz martwił za rok, masz mnóstwo czasu - MF
    znowu zmieni formularz, nie martw się ;)

    >+ Przy okazji czy mozna to jakos
    >+ polaczyc ze zryczaltowanym podatkiem od sprzedazy nieruchomosci (1.5 roku

    ...jak sama nazwa ryczałtu wskazuje, jest to oddzielny podatek !
    (tj. nie związany z innymi podatkami, dochodami ani stratami).

> [...]
    >+ trzeba bedzie zaplacic podatek z odsetkami ok 2300,00), wiec moze da sie to

    Nie bardzo. Prawo podatkowe właśnie dąży do zakazania wszystkich
    takich operacji "na tym zarobię, a na tamtym utopię zysk
    w stratach". Pewnie cię łupną za niesłuszne skorzystanie
    z ulgi :( I jakoś się obawiam że odsetki doliczą... ! (bo
    MIAŁEŚ zapłacić "wtedy", a "wtedy" zadeklarowałeś ulgę
    - niejako "naciagając" budżet). Widziałem JAKIS wyrok, skomentowany
    na stronie którejś gazety (hm... gazetaprawna.pl ? wyborcza-
    dział prawny ? nie pamiętam :() który korzystnie (dla podatnika)
    odnośił się do terminu rozpoczęcia naliczania odsetek (jakoś
    tak, że należą się od KOŃCA okresu a nie innego momentu) ale..
    właśnie, więcej nie pamiętam - to nie pomogę :( Wiem że
    gdzieś dzwonili i tyle :]

    >+ Pozdrwiam
    >+ Mariusz

    Wzajemnie, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-02-19 06:53:59
    Od: "Mariusz Knopa" <v...@k...net.pl>

    > Panie majster :)
    > Strat z poszczególnych źródeł dochodu NIE WOLNO AFAIK "topić"
    > w innych dochodach !
    > Każdą "działkę" masz osobno (tj. osobno dochody z pracy

    Masz racje, myslalem o tym nie majac przed oczami Pitu, a poniewaz
    zawsze mialem dochod ktory sumowalem wiec jakos tak mi sie skojarzylo.

    > Nie przepadnie. Pod warunkiem że w przyszłości zarobisz :)
    > Natomiast obawiam się że podatku będzie więcej - musisz "zostawić
    > sobie" CAŁE straty z danej DG

    Zgadza sie, pomijajac strate z dzialalnosc podatek wyniesie 2000,00.

> [...]
    > DOCHODY, pomijając te które przyniosły straty.
    > Natomiast ZUS możesz sobie odjąć "optymalnie" - bo od

    Wytlumacz mi tylko jedna rzecz. Mam 3000,00 straty (600,00 podatku)
    ktora jak sie wlasnie dowiedzialem nie przepadnie bo odzyskam to w
    nastepnym roku.
    Tylko nadal mam do odliczenia 2400,00 skladek zdrowotnych, co
    przy podatku 2000,00 sprawia ze na 400,00 nie ma pokrycia.
    Czy to przepada, czy przenosi sie na nastepny rok, a moze nie moge
    odliczyc skladek zdrowotnych z tytulu dzialalnosci, jesli ponioslem z
    z niej strat. ?

    > Art.9 [...]
    > 3. O wysoko ć straty ze Ąródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym,
    > można obniżyć dochód uzyskany z tego Ąródła w najbliższych kolejno po
    > sobie następuj cych pięciu latach podatkowych,
    >
    > Proste ? OBNIŻASZ DOCHÓD -:)

    Wszystko mam juz jasne, tyle tylko ze chyba nie uda mi sie to, poniewaz od
    tego roku
    przeszedlem na ryczalt, a jedno z drugim sie nie sumuje.

    > Nie bardzo. Prawo podatkowe właśnie dąży do zakazania wszystkich
    > takich operacji "na tym zarobię, a na tamtym utopię zysk
    > w stratach". Pewnie cię łupną za niesłuszne skorzystanie
    > z ulgi >

    O tym to wsamraz wiem i licze sie z odsetkami.

    > Wzajemnie, Gotfryd

    Wielkie dzieki za przejzyste opisanie problemu, jak bys jeszcze napisal
    o tej skladce zdrowotnej wiekszej od podatku, wiedzialbym juz
    wszystko

    Mariusz

  • 4. Data: 2002-02-19 11:00:19
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Feb 2002, Mariusz Knopa wrote:

    >+ Wytlumacz mi tylko jedna rzecz. Mam 3000,00 straty (600,00 podatku)
    >+ ktora jak sie wlasnie dowiedzialem nie przepadnie bo odzyskam to w
    >+ nastepnym roku.

    Jak właśnie napisałeś zapobiegłeś tej możliwości wybierając
    ryczałt :)

    >+ Tylko nadal mam do odliczenia 2400,00 skladek zdrowotnych, co
    >+ przy podatku 2000,00 sprawia ze na 400,00 nie ma pokrycia.
    >+ Czy to przepada, czy przenosi sie na nastepny rok,

    Na mój rozum - przepada. Może ktoś skoryguje...

    >+ a moze nie moge
    >+ odliczyc skladek zdrowotnych z tytulu dzialalnosci, jesli ponioslem z
    >+ z niej strat. ?

    Możesz, nie ma powodu żebyś nie mógł. Konstrukcja
    sposobu rozliczania podatków też na to wskazuje:
    - liczysz DOCHODY (pomijając straty)
    - odliczasz odliczenia od dochodów
    - wyliczasz podatek
    - odliczasz odliczenia, w tym składki zdrowotne.

    Zgadza się ?

    >+ > >+ Czy jakos mozna to przeniesc na nastepny rok,
    >+
    >+ > Art.9 [...]
    [...]
    >+ Wszystko mam juz jasne, tyle tylko ze chyba nie uda mi sie to, poniewaz od
    >+ tego roku
    >+ przeszedlem na ryczalt, a jedno z drugim sie nie sumuje.

    Hm.... No tak, od ryczałtu nie można mieć straty... :(
    Ale masz jeszcze 4 lata na rozliczenie, IMO !
    BTW: na KPiR wyszły ci straty i masz szanse na plus
    na ryczałcie ?? Masz zero kosztów, acha :) (tylko
    skąd wtedy straty ??!)

    [...]
    >+ Wielkie dzieki za przejzyste opisanie problemu, jak bys jeszcze napisal
    >+ o tej skladce zdrowotnej wiekszej od podatku, wiedzialbym juz
    >+ wszystko

    Rzuć okiem na archiwum w groups.google.pl
    Ale zamiarem ustawodawcy było właśnie zapobieżenie "utopienia"
    składki w odliczeniach i AFAIK zasada jest taka: "odliczyć
    można tylko jeśli jest od czego" ! Skarb Państwa chyba ci za
    składkę nie zwróci, poszła do Kasy (Chorych).

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-02-19 20:05:09
    Od: "Mariusz Knopa" <v...@k...net.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> w
    wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:Pine.LNX.4.21.0202191145420.24998-100000@iry
    s.stanpol.com.pl...
    > On Tue, 19 Feb 2002, Mariusz Knopa wrote:
    >

    > Jak właśnie napisałeś zapobiegłeś tej możliwości wybierając
    > ryczałt :)

    > Na mój rozum - przepada. Może ktoś skoryguje...

    Tak wiec jako biedny czlowiek daje hojny datek na uzupelnienie
    dziury budrzetowej, zeby chociaz mozna bylo to ujac jako darowizna.
    Troche zapozno zaczelem to wszystko liczyc, bo gdybym zauwazyl
    to w grudniu moglbym sprzedac komos koszty i sie podzielic. Jest
    tez jeden sposob na pozorne odzyskanie tego, z koncem roku wykreslic z
    ewidencji srodkow trwalych samochod ciezarowy (zamortyzowany) i
    powstaly z tego tytulu podatek pokryl by sie za strata, tylko nie wiem
    czy warto przez kilka lat kombinowac z ewidencja przebiegu pojazdu.

> [...]
    > BTW: na KPiR wyszły ci straty i masz szanse na plus
    > na ryczałcie ?? Masz zero kosztów, acha :) (tylko

    Kosztow zerowych nie mam, poprostu do konca zeszlego roku
    zajmowalem sie malym handelkiem hurtowym i umoczylem w kilku
    hurtowniach pewna sumke raczej nie do odzyskania i przez to
    wyleczylem sie z zabawy w handel, a od tego roku wraz ze znajomym
    zajmuje sie uslugami remontowo-budowlanymi dla ludnosci gdzie
    opodatkowanie na zasadach ogolnych jest nieoplacalne zewzgledu
    na stosunek kosztow do ceny.

> [...]
    > można tylko jeśli jest od czego" ! Skarb Państwa chyba ci za
    > składkę nie zwróci, poszła do Kasy (Chorych).

    Jeszcze raz wielkie dzieki za wyjasnienia w tej sprawie,

    Serdeczne pozdrowienia

    Mariusz

  • 6. Data: 2002-02-22 17:48:38
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Mariusz Knopa" <v...@k...net.pl> wrote in message

    > Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> w
    > wiadomości do grup dyskusyjnych
    > napisał:Pine.LNX.4.21.0202191145420.24998-100000@iry
    s.stanpol.com.pl...

    A ja bym sie cieszyl, ze jescze przy takim dochodzie zyje.

    Boguslaw

  • 7. Data: 2002-02-23 19:06:46
    Od: <e...@p...onet.pl>

    > On Mon, 18 Feb 2002, Mariusz Knopa wrote:

    A swoją drogą ....urwał nać, czemu to dochody musimy łączyć, a straty
    rozliczać osobno ? Czy nie był by już najwyższy czas aby to zmienić i
    konsekwentnie, albo razem albo osobno.

    " złodziej podatków "