-
1. Data: 2005-11-29 21:40:37
Temat: Środki trwałe w rejestrze VAT
Od: jakusa <c...@h...com>
Witam mam małe pytanko:
czy środki trwałe, które nie są jeszcze aktywowane i są księgowane "na
razie" na "środki trwałe w budowie" można ująć w rejestrze VAT środków
trwałych? Czy można tam ująć dopiero środki trwałe kompletne, zdatne do
użytku itd.
A jeśli nie należy ująć danego środka trwałego w rejestrze VAT aż nie
będzie on zdatny do użytku, to w jakijm rejestrze należy go ująć do tego
czasu?
I w ogóle jaka jest definicja VAT-owska środka trwałego? Taka jak w
rachunkowości?
Z góry dzięku za rady,
Pozdrawiam,
Jakusa
-
2. Data: 2005-11-29 23:05:47
Temat: Re: Środki trwałe w rejestrze VAT
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Tue, 29 Nov 2005, jakusa wrote:
> Witam mam małe pytanko:
> czy środki trwałe, które nie są jeszcze aktywowane i są księgowane "na
> razie" na "środki trwałe w budowie" można ująć w rejestrze VAT środków
> trwałych? Czy można tam ująć dopiero środki trwałe kompletne, zdatne do
> użytku itd.
Przecież rejestry VAT prowadzi się "tak żeby móc prawidłowo
rozliczyć deklarację", zgadzamy się ?
Czyli jakiejś "przymusowej formy" nie ma. Dobrze gadam ?
Z kolei odliczenie VAT przysługuje wyłącznie *od nabycia*, a nie
od "zaliczenia w koszt", więc jakiekolwiek ujmowanie nabytych ST,
częsci lub materiałów przeznaczonych na ST IMO byłoby przerostem
formy nad treścią :)
Jaki *cel* ci przyświeca ?
> A jeśli nie należy ująć danego środka trwałego w rejestrze VAT aż nie
> będzie on zdatny do użytku, to w jakijm rejestrze należy go ująć do tego
> czasu?
IMO - j.w.
Nie ma sensu takie kombinowanie.
Każdy zakup *przeznaczony* na cele związane z ST IMO tam gdzie
"wydatki na ST" i tyle.
Kto przeciw ? (i dlaczego :))
> I w ogóle jaka jest definicja VAT-owska środka trwałego?
> Taka jak w rachunkowości?
IMHO - pod żadnym pozorem. Jeszcze tylko tego brakuje,
żeby podlegający pod VAT a rozliczający się KPiR inaczej
musieli rozliczać VAT :>
Zdaniem Sejmu - taka jak w ustawie o podatku dochodowym :)
I to w ścisłym rozumieniu - ktoś się postarał jak widać :)
Mam na myśli fakt iż część ST może być zaliczona do wyposażenia
bądź wręcz do KUP nieewidencjonowanego poza KUP - mimo że to
formalnie *są* ST należy poprawnie mówić "ST do których stosuje
się zasady zaliczenia w koszt z pominięciem amortyzacji" - tak
wynika z art. 22d.1 PDoOF :)
Z ustawy o VAT weźmy przykładowo:
+++
Art. 87.
[...opis kiedy przysługuje odliczenie "przyszłe" lub zwrot...]
3. Różnica podatku podlegająca zwrotowi w kwocie przekraczającej
wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub
usług, które na podstawie
przepisów o podatku dochodowym
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości
niematerialnych i prawnych
podlegających amortyzacji
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
---
To samo wcześniej w odniesieniu do ulepszenia oraz korekty
VAT w art. 91.2, zwolnienia w art.113.2 itp.
> Z góry dzięku za rady,
ZA CO ???
Ja zadnych rad nie udzielam. Dywaguję sobie, a co, nie wolno ??
Wrrr... :>
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
-
3. Data: 2005-12-02 19:18:29
Temat: Re: Środki trwałe w rejestrze VAT
Od: Mario <n...@o...pl>
Gotfryd Smolik news napisał(a):
> On Tue, 29 Nov 2005, jakusa wrote:
>
> Z kolei odliczenie VAT przysługuje wyłącznie *od nabycia*, a nie
> od "zaliczenia w koszt", więc jakiekolwiek ujmowanie nabytych ST,
> częsci lub materiałów przeznaczonych na ST IMO byłoby przerostem
> formy nad treścią :)
> Jaki *cel* ci przyświeca ?
>
>> A jeśli nie należy ująć danego środka trwałego w rejestrze VAT aż nie
>> będzie on zdatny do użytku, to w jakijm rejestrze należy go ująć do tego
>> czasu?
>
>
> IMO - j.w.
> Nie ma sensu takie kombinowanie.
> Każdy zakup *przeznaczony* na cele związane z ST IMO tam gdzie
> "wydatki na ST" i tyle.
> Kto przeciw ? (i dlaczego :))
>
Ja przeciw. Od VAT ze środków trwałych służy 60 dniowy zwrot, Jeśli coś
budujemy i mamy 500 faktur na różne materiały budowlane warto by było
mieć od nich zwrot o kwartał wcześniej. Więc można ewidencjonować
oddzielnie. To samo z wyposażeniem do obiektu, który jeszcze nie został
odebrany.
-
4. Data: 2005-12-02 22:02:41
Temat: Re: Środki trwałe w rejestrze VAT
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Fri, 2 Dec 2005, Mario wrote:
>> Z kolei odliczenie VAT przysługuje wyłącznie *od nabycia*, a nie
>> od "zaliczenia w koszt", więc jakiekolwiek ujmowanie nabytych ST,
>> częsci lub materiałów przeznaczonych na ST IMO byłoby przerostem
>> formy nad treścią :)
>> Jaki *cel* ci przyświeca ?
>>
>>> A jeśli nie należy ująć danego środka trwałego w rejestrze VAT aż nie
>>> będzie on zdatny do użytku, to w jakijm rejestrze należy go ująć do tego
>>> czasu?
>>
>> IMO - j.w.
>> Nie ma sensu takie kombinowanie.
>> Każdy zakup *przeznaczony* na cele związane z ST IMO tam gdzie
>> "wydatki na ST" i tyle.
>> Kto przeciw ? (i dlaczego :))
>>
> Ja przeciw. Od VAT ze środków trwałych służy 60 dniowy zwrot, Jeśli coś
> budujemy i mamy 500 faktur na różne materiały budowlane warto by było mieć od
> nich zwrot o kwartał wcześniej.
Słusznie.
> Więc można ewidencjonować oddzielnie.
...jak to "oddzielnie", skoro właśnie chcesz je ująć RAZEM
z innymi ST ??
"jakusa" pyta czy oddzielnie ewidencjonować VAT od zakupów ST
*już* wpisanych do EST oraz VAT od wydatków dopiero *przeznaczonych*
na ST !
A ja się pytam: "po co" ?
Jedno i drugie "przysługuje" jako "nabycie ST", prawda ?
> To samo
> z wyposażeniem do obiektu, który jeszcze nie został odebrany.
Ależ oczywiście.
Tylko czym uzasadniasz potrzebę osobnej ewidencji wyposażenia (choć
lepiej nie używać tego słowa... bo na KPiR wyposażenie to "rzeczowe
składniki majątku *NIE* ujęte w EST" !) które jest np. ulepszeniem
już wpisanego EST (i natychmiast pójdzie do wpisu do EST) od
nabyć których jeszcze nie wpisujesz (bo "się dopiero buduje"),
być może poza tym że "tak mi pasuje, o wot, i chciałbym" ?
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
-
5. Data: 2005-12-07 14:07:41
Temat: Re: Środki trwałe w rejestrze VAT
Od: "Atomek" <l...@p...W.Y.T.N.I.J.onet.pl>
Jeśli jednak u podatnika wystepuje sprzedaz zwolniona, to jednak nie tylko
może, ale i musi ewidencjonować środki trwałe w budowie oddzielnie, i to
jeszcze w podziale na poszczególne lata budowy środka, inaczej nie będzie w
stanie dokonać rocznej korekty z art.91.
Atomek
-
6. Data: 2005-12-07 16:03:33
Temat: Re: Środki trwałe w rejestrze VAT
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Wed, 7 Dec 2005, Atomek wrote:
> Jeśli jednak u podatnika wystepuje sprzedaz zwolniona, to jednak nie tylko
> może, ale i musi ewidencjonować środki trwałe w budowie oddzielnie, i to
> jeszcze w podziale na poszczególne lata budowy środka
...a tuś mnie zażył. Rzeczywiście jest "począwszy od roku, w którym
zostały oddane do użytkowania", niezły numer (choć w miarę logiczny).
Thx !
Dla googla ;) streszczenie: przy ST prawo do odliczenia VAT przysługuje
wg bieżącej proporcji, jednak obowiązek korekty ma miejsce od momentu
oddania do użytkowania.
Jeszcze jeden dowód na to, że nie jest oczywiste iż po max. 7 latach
można "wywalić wszystkie stare papiery"... !
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
-
7. Data: 2005-12-07 17:28:40
Temat: Re: Środki trwałe w rejestrze VAT
Od: "Atomek" <l...@p...W.Y.T.N.I.J.onet.pl>
>
> Jeszcze jeden dowód na to, że nie jest oczywiste iż po max. 7 latach
> można "wywalić wszystkie stare papiery"... !
>
==================
jeszcze w temacie środków trwałych i ustawodawcy, który wprowadza
uproszczenia. Ostatnia nowelizacja ustawy o VAT wprowadziła uproszczenie w
stosunku do konieczności wykonywania rocznych korekt z art.91. Otóż teraz
korekt tych nie wykonuje się jeżeli różnica pomiędzy proporcją bieżącego
roku i proporcją roku w którym VAT odliczono jest mniejsza lub równa 2
punkty procentowe. Na pierwszy rzut oka istotnie jest uproszczenie. Ale jak
się temu bliżej przyjrzeć, to już niebardzo. Weźmy taki przykład. środek
trwały budujemy 2 lata (2004 i 2005) i w roku 2005 oddajemy do użytkowania.
2004 - naliczony 1000 odliczony 920 proporcja roku 2003=92% (proporcja
"właściwa" w roku 2004 94%)
2005 - naliczony 1000 odliczony 940 proporcja roku 2004=94% (proporcja
"właściwa" w roku 2005 96%)
w styczniu 2006 korekta wyniesie
z roku 2004 - (960 - 920)/10=4
z roku 2005 - (960 - 940)/10=0 (bo się nie koryguje)
niech teraz proporcja właściwa za rok 2006 wynosi 97% wtedy korekta środka w
roku 2007 będzie wyglądać
za rok: 2004: (970-920)/10=5
za rok 2005: (970-940)/10=3
dotychczas wszystkie zakupy związane z budową środka można było walić do
jednego worka, nie było ważne jaką proporcją odliczano podatek liczyła się
wyłącznie kwota podatku odliczonego. Teraz po uproszczeniach ilość papierów
znów wzrosła. A w TV słyszę, że znów będą upraszczać. skóra cierpnie.
Atomek
-
8. Data: 2005-12-08 20:14:57
Temat: Re: Środki trwałe w rejestrze VAT
Od: Mario <n...@o...pl>
Gotfryd Smolik news napisał(a):
> Jeszcze jeden dowód na to, że nie jest oczywiste iż po max. 7 latach
> można "wywalić wszystkie stare papiery"... !
>
Z tym trymaniem papierów to w najgorszym wariancie (budynki i lokale
mieszkalne budowane dajmy na to przez spółdzielnie mieszkaniową)
konieczność trzymnania pappierów jest 67 + 5 + 1 = 73 lata
67 lat amortyzowania, 5 lat przedawnienia i 1 bo od końca roku.
Ciekaw jestem jaki papier tyle jat wytrzyma.
-
9. Data: 2005-12-12 19:17:38
Temat: Re: Środki trwałe w rejestrze VAT
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Thu, 8 Dec 2005, Mario wrote:
> 67 lat amortyzowania, 5 lat przedawnienia i 1 bo od końca roku.
> Ciekaw jestem jaki papier tyle jat wytrzyma.
Y tam.
Górale mają jeszcze akty własności wydane za króla Jagiełłę czy
jakoś tak.... ;)
Trza drukować na papierze z małą ilością kwasów i siarki - i dobrze
będzie :) Polecam archiwa grup... foto ! :)
pozdrowienia, Gotfryd