-
1. Data: 2004-01-18 14:07:59
Temat: Środek trwały
Od: Kuba <k...@d...kielce.pl>
Witam.
Wiem, że ten temat już się niejednokrotnie przewijał, ale mimo to mam sporo
wątpliwości (jako laik w tej dziedzinie).
Chodzi mi o amortyzację środków trwałych na przykładzie komputera.
Firma zajmuje się szeroko pojętymi usługami związanymi z komputerami m.in
montażem i sprzedażą zesatawów komputerowych.
Zmontowano komputer z części z magazynu. Przyjęto go na stan i zastosowano
standardową amortyzację.
Po kilku miesiącach wymieniono kartę graficzną. Stara karta kosztowała 300
zł, a nowa (lepsza) 200 zł. Mimo, że w zasadzie środek trwały został
ulepszony, to nastąpiło zmniejszenie jego wartości.
- jak od tego momentu liczyć stawki amortyzacyjne?
- co zrobić z wyjętą kartą? Czy można ją z powrotem przyjąć na stan
magazynu? Jeżeli tak, to z jaką wartością początkową? Czy są tu jakieś
kombinacje z VAT'em?
- jeżeli włożymy kartę do innego komputera będącego w trakcie amortyzacji,
to z jaką wartością? I jak dalej liczyć stawkę amortyzacyjną.
Jeszcze jedno. Mamy komputer całkowicie zamortyzowany.
- jaka jest procedura w przypadku sprzedaży dowolnej części z tego
komputera? Chodzi mi o informację, w jaki sposób wrzucić ją na stan
magazynowy.
Pozdrawiam
Kuba
-
2. Data: 2004-01-20 09:59:56
Temat: Re: Środek trwały
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Sun, 18 Jan 2004, Kuba wrote:
>+ Witam.
>+
>+ Wiem, że ten temat już się niejednokrotnie przewijał, ale mimo to mam sporo
>+ wątpliwości (jako laik w tej dziedzinie).
Jasne. Uzupełnić ilość przeczytanych postów z dziedniny "ŚT i
amortyzacja" do 3000 :) oraz przeczytać kilka razy cały rozdział
22 ustawy o PDoOF !
[...]
>+ Zmontowano komputer z części z magazynu. Przyjęto go na stan i zastosowano
>+ standardową amortyzację.
>+ Po kilku miesiącach wymieniono kartę graficzną. Stara karta kosztowała 300
>+ zł, a nowa (lepsza) 200 zł. Mimo, że w zasadzie środek trwały został
>+ ulepszony,
Pytam po dobroci: a na jakiej to podstawie ??
O ile wiem:
++++
17. Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy,
[...] powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o
wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których
jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł.
----
Trzymając się wykładni SN - dopóki suma wydatków kwalifikująca
się na "ulepszenie" nie przekroczy 3500 zł to NIE WOLNO podnosić
wartości początkowej ŚT !
A co najmniej - nie ma powodu żeby tak robić.
Secundo: remont to nie "ulepszenie". Karta jest "lepsza" ?
Ale jakby przyjąć twój tok rozumowania - to obok cytowanego przepisu
masz inny, o "odłączeniu".
>+ to nastąpiło zmniejszenie jego wartości.
>+ - jak od tego momentu liczyć stawki amortyzacyjne?
"normalnie". Skoro nie zmieniałeś wartości początkowej...
>+ - co zrobić z wyjętą kartą? Czy można ją z powrotem przyjąć na stan
>+ magazynu?
Czekaj. Ty jesteś na PK ? Czy na KPiR prowadzisz "urzędowy"
magazyn ??
Przyznam że do końca mądry nie jestem, czy sprzedaż wyposażenia
to powinna być "zwykła sprzedaż" czy "dochody inne" - chyba Maddy
kiedyś wykładała że "normalna sprzedaż".
Ale z tego nie wynika, że owa karta jest "towarem handlowym" !
Trzymasz ją na boku jako "element zamienny wyjęty z komputera"
i tyle ! Uda się sprzedać - to się uda. Ale to NIE BĘDZIE nowy
sprzęt, tylko używany, twój stary "składnik ŚT lub wyposażenia" !
>+ Jeżeli tak, to z jaką wartością początkową?
Żadną ?? ;)
>+ Czy są tu jakieś kombinacje z VAT'em?
Nie widzę. VAT od wartości sprzedaży do VATu należnego - jak każdy
inny...
>+ - jeżeli włożymy kartę do innego komputera będącego w trakcie amortyzacji,
>+ to z jaką wartością? I jak dalej liczyć stawkę amortyzacyjną.
J.w. Do 3500 zł nie kombinować !
>+ Jeszcze jedno. Mamy komputer całkowicie zamortyzowany.
>+ - jaka jest procedura w przypadku sprzedaży dowolnej części z tego
>+ komputera? Chodzi mi o informację, w jaki sposób wrzucić ją na stan
>+ magazynowy.
Wytłumacz co z tym magazynem, bo ja coraz mniej rozumiem: czy
ty może JEDNAK jesteś na PK ??
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS, memoriał)
-
3. Data: 2004-01-21 18:55:25
Temat: Re: Środek trwały
Od: Kuba <k...@d...kielce.pl>
Gotfryd Smolik news wrote:
Zapomniałem wcześniej napisać. Jestem na KPiR.
>>+ Zmontowano komputer z części z magazynu. Przyjęto go na stan i
>>zastosowano + standardową amortyzację.
>>+ Po kilku miesiącach wymieniono kartę graficzną. Stara karta kosztowała
>>300 + zł, a nowa (lepsza) 200 zł. Mimo, że w zasadzie środek trwały został
>>+ ulepszony,
>
> ...
> Trzymając się wykładni SN - dopóki suma wydatków kwalifikująca
> się na "ulepszenie" nie przekroczy 3500 zł to NIE WOLNO podnosić
> wartości początkowej ŚT !
> A co najmniej - nie ma powodu żeby tak robić.
>
> Secundo: remont to nie "ulepszenie". Karta jest "lepsza" ?
> Ale jakby przyjąć twój tok rozumowania - to obok cytowanego przepisu
> masz inny, o "odłączeniu".
>
>>+ to nastąpiło zmniejszenie jego wartości.
>>+ - jak od tego momentu liczyć stawki amortyzacyjne?
>
> "normalnie". Skoro nie zmieniałeś wartości początkowej...
Czyli amortyzacja się nie zmienia, a karta którą dokupiłem wrzucam w koszty?
>>+ - co zrobić z wyjętą kartą? Czy można ją z powrotem przyjąć na stan
>>+ magazynu?
>
> Czekaj. Ty jesteś na PK ? Czy na KPiR prowadzisz "urzędowy"
> magazyn ??
> Przyznam że do końca mądry nie jestem, czy sprzedaż wyposażenia
> to powinna być "zwykła sprzedaż" czy "dochody inne" - chyba Maddy
> kiedyś wykładała że "normalna sprzedaż".
> Ale z tego nie wynika, że owa karta jest "towarem handlowym" !
> Trzymasz ją na boku jako "element zamienny wyjęty z komputera"
> i tyle ! Uda się sprzedać - to się uda. Ale to NIE BĘDZIE nowy
> sprzęt, tylko używany, twój stary "składnik ŚT lub wyposażenia" !
>>+ Jeszcze jedno. Mamy komputer całkowicie zamortyzowany.
>>+ - jaka jest procedura w przypadku sprzedaży dowolnej części z tego
>>+ komputera? Chodzi mi o informację, w jaki sposób wrzucić ją na stan
>>+ magazynowy.
>
> Wytłumacz co z tym magazynem, bo ja coraz mniej rozumiem: czy
> ty może JEDNAK jesteś na PK ??
KPiR. Może rzeczywiście coś pomyliłem. Ale może od początku. Kupuję części
komputerowe, z których składam komputery. Teraz składam komputer dla swojej
firmy i rejestruję go jako środek trwały. Części, które zużyłem na
wytworzenie ST zdejmuję ze stanu magazynowego, czyli nie występują już np.
przy remanencie na koniec roku. W pewnym momencie wyjmuję jakąś część ze ST
(bo jakiś klient ją chce kupić) i sprzedaję. W papierach mam fakturę zakupu
i dowód wewnętrzy o zdjęciu ze stanu danej części. Czyli formalnie ta część
nie istnieje jako towar w mojej firmie. Żeby zaistaniała muszę ją przyjąć
na stan z jakąś kwotą zakupu jakimś dokumentem (jeżeli wogóle coś takiego
mogę zrobić?).
Jeżeli w powyższym wywód trzyma się kupy to moje pytanie brzmi:
Jaka ma być kwota przyjęcia towaru na stan? Żeby nie było wątpliwości, to
pytam z punktu widzenia podatku dochodowego.
Tak wogóle to wielkie dzięki za odpowiedź.
Pozdrawiam
Kuba.
-
4. Data: 2004-01-22 13:27:01
Temat: Re: Środek trwały
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Wed, 21 Jan 2004, Kuba wrote:
>+ Gotfryd Smolik news wrote:
>+
>+ Zapomniałem wcześniej napisać. Jestem na KPiR.
[...]
>+ > "normalnie". Skoro nie zmieniałeś wartości początkowej...
>+
>+ Czyli amortyzacja się nie zmienia, a karta którą dokupiłem wrzucam w koszty?
IMHO - oczywiście.
>+ >>+ - co zrobić z wyjętą kartą? Czy można ją z powrotem przyjąć na stan
>+ >>+ magazynu?
>+ >
>+ > Czekaj. Ty jesteś na PK ? Czy na KPiR prowadzisz "urzędowy"
>+ > magazyn ??
[...]
>+ > Ale z tego nie wynika, że owa karta jest "towarem handlowym" !
>+ > Trzymasz ją na boku jako "element zamienny wyjęty z komputera"
>+ > i tyle ! Uda się sprzedać - to się uda. Ale to NIE BĘDZIE nowy
>+ > sprzęt, tylko używany, twój stary "składnik ŚT lub wyposażenia" !
>+ >>+ Jeszcze jedno. Mamy komputer całkowicie zamortyzowany.
>+ >>+ - jaka jest procedura w przypadku sprzedaży dowolnej części z tego
>+ >>+ komputera? Chodzi mi o informację, w jaki sposób wrzucić ją na stan
>+ >>+ magazynowy.
>+ >
>+ > Wytłumacz co z tym magazynem, bo ja coraz mniej rozumiem: czy
>+ > ty może JEDNAK jesteś na PK ??
>+
>+ KPiR. Może rzeczywiście coś pomyliłem.
Nie musiałeś pomylić.
Możesz "prowadzić magazyn", AFAIK *zakazu* nie ma :)
Ale *obowiązku* również nie ma... !
>+ Ale może od początku. Kupuję części
>+ komputerowe, z których składam komputery. Teraz składam komputer dla swojej
>+ firmy i rejestruję go jako środek trwały. Części, które zużyłem na
>+ wytworzenie ST zdejmuję ze stanu magazynowego,
STOP.
Ty NIE MUSISZ mieć żadnego "stanu" prowadzonego na bieżąco.
A co najmniej nie musisz go mieć dla celów *podatkowych* o których
mowa ! *Jeśli* go prowadzisz, to jak on ci "wpływa" na rozliczanie
zaliczek ?
>+ czyli nie występują już np. przy remanencie na koniec roku.
A to inna sprawa.
Remanent robisz i to jest jedyny "magazyn" jaki musisz mieć :)
>+ W pewnym momencie wyjmuję jakąś część ze ST
>+ (bo jakiś klient ją chce kupić) i sprzedaję. W papierach mam fakturę zakupu
>+ i dowód wewnętrzy o zdjęciu ze stanu danej części. Czyli formalnie ta część
>+ nie istnieje jako towar w mojej firmie.
Słusznie.
>+ Żeby zaistaniała muszę ją przyjąć
>+ na stan z jakąś kwotą zakupu jakimś dokumentem (jeżeli wogóle coś takiego
>+ mogę zrobić?).
IMHO - nie ma takiej potrzeby.
Załóżmy że chcesz sprzedać ŚT. Albo - żeby lepiej pasowało do sytuacji,
to wyposażenie, najlepiej nieewidencjonowane - młotek dajmy na to.
Uważasz że istnieje powód dla którego musisz go gdzieś "przeksięgować" ??
Nie, ty go MOŻESZ tak "po prostu sprzedać" !!
Wprost "ze stanu ST", "zer stanu EW", bądź też.... "znikąd" :), czyli
z wyposażenia nieewidencjonowanego !
BTW: z faktu że wyposażenie nieewidencjonowane nie jest ewidencjonowane
nie wynika że możesz nie wiedzieć co odpowiedzieć np. na pytanie: "a co
Pan zrobił z 5 telefonami opisanymi na f-rze 'na potrzeby własne' ??" :)
>+ Jeżeli w powyższym wywód trzyma się kupy to moje pytanie brzmi:
Grupo, ratuj !!
Ten gość uparł się że "wpisze na magazyn" i już !
Jeszcze chwila a mnie przekona że tak ma być :(
I wyjdzie że mam coś z papierami nie w porządku :), bo kiedyś
sprzedałem starą obudowę z PCa... :>
>+ Jaka ma być kwota przyjęcia towaru na stan?
IMHO - żadna. Tyle za ile sprzedasz staje się twoim przychodem.
I nic więcej !
>+ Żeby nie było wątpliwości, to
>+ pytam z punktu widzenia podatku dochodowego.
...pyk... a jakiego ???
VAT odliczyłeś "od kosztów", chcesz go przeksięgować na VAT-7 "z kosztów
do kosztów" czy jak ? :)
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS, memoriał)
-
5. Data: 2004-01-22 15:20:38
Temat: Re: Środek trwały
Od: Kuba <k...@d...kielce.pl>
Gotfryd Smolik news wrote:
>>+ Jaka ma być kwota przyjęcia towaru na stan?
>
> IMHO - żadna. Tyle za ile sprzedasz staje się twoim przychodem.
> I nic więcej !
>
>>+ Żeby nie było wątpliwości, to
>>+ pytam z punktu widzenia podatku dochodowego.
>
> ...pyk... a jakiego ???
> VAT odliczyłeś "od kosztów", chcesz go przeksięgować na VAT-7 "z kosztów
> do kosztów" czy jak ? :)
OK. Będę dalej drążył temat. Sytuacja hipotetyczna:
- kupuję towar za 100 zł, sprzedaję za 300 zł -> podatek dochodowy płacę od
kwoty 200 zł,
- kupuję za 100 zł, wrzucam w koszty jako wyposażenie z kwotą 100 zł -> nic
nie sprzedałem - podatek 0 zł,
- kupuję za 100 zł, wrzucam w koszty -> podatek 0 zł. Po jakimś czasie
sprzedaję ww. wyposażenie za 300 zł. Ponieważ wziąłem towar "z powietrza"
to mój dochód=przychód, czyli podatek płacę od 300 zł. Czysta strata.
Pomyliłem się gdzieś?
Kuba
-
6. Data: 2004-01-22 15:45:35
Temat: Re: Środek trwały
Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>
Kuba wrote:
> - kupuję za 100 zł, wrzucam w koszty jako wyposażenie z kwotą 100 zł
> -> nic nie sprzedałem - podatek 0 zł,
Tu się pomuliłeś. Jeśli spredałeś co innego z zyskiem np 200 to podatek
płacisz od 200-100 a nie od 200
> - kupuję za 100 zł, wrzucam w koszty -> podatek 0 zł.
jak wyżej
> Po jakimś czasie
> sprzedaję ww. wyposażenie za 300 zł. Ponieważ wziąłem towar "z
> powietrza" to mój dochód=przychód, czyli podatek płacę od 300 zł.
> Czysta strata. Pomyliłem się gdzieś?
>
> Kuba
-
7. Data: 2004-01-22 16:00:12
Temat: Re: Środek trwały
Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>
Kuba wrote:
> - kupuję za 100 zł, wrzucam w koszty jako wyposażenie z kwotą 100 zł
> -> nic nie sprzedałem - podatek 0 zł,
Tu się pomyliłeś. Jeśli sprzedałeś coś innego z zyskiem np 200 to
podatek płacisz od 200-100 a nie od 200
> - kupuję za 100 zł, wrzucam w koszty -> podatek 0 zł.
jak wyżej
> Po jakimś czasie
> sprzedaję ww. wyposażenie za 300 zł. Ponieważ wziąłem towar "z
> powietrza" to mój dochód=przychód, czyli podatek płacę od 300 zł.
> Czysta strata. Pomyliłem się gdzieś?
>
> Kuba
-
8. Data: 2004-01-22 17:04:06
Temat: Re: Środek trwały
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Thu, 22 Jan 2004, Kuba wrote:
[...]
>+ OK. Będę dalej drążył temat. Sytuacja hipotetyczna:
>+ - kupuję towar za 100 zł, sprzedaję za 300 zł -> podatek dochodowy płacę od
>+ kwoty 200 zł,
OK, przyjmując że interesuje cię *cały cykl* od nabycia do
sprzedaży. Zauważ że to może być dość długi okres - tak od stycznia
do grudnia :)
>+ - kupuję za 100 zł, wrzucam w koszty jako wyposażenie z kwotą 100 zł -> nic
>+ nie sprzedałem - podatek 0 zł,
Ale masz 100 zł KOSZTU.
"Niemal tak jak przy zakupie handlowym". "Niemal" - bo wartości
wyposażenia nie liczy się do remanentów dopóki DG nie zamkniesz :),
a "towar" (w odróżnieniu od wyposażenia) z p. widzenia podatku
dochodowego jest "twój osobisty" :)
>+ - kupuję za 100 zł, wrzucam w koszty -> podatek 0 zł.
Rozumiem że powtórzyłeś powyższe zdanie. OK.
Tyle, że z owym "podatek 0zł" nie masz racji: ów koszt ci się
"odliczy" od jakiegoś *innego* dochodu ! W najgorszym razie
(przy braku dochodu) wygeneruje stratę - też do odliczenia
w najbliższych latach. Wtedy kiedy będziesz wyposażenie
sprzedawał ;)
>+ Po jakimś czasie
>+ sprzedaję ww. wyposażenie za 300 zł. Ponieważ wziąłem towar "z powietrza"
>+ to mój dochód=przychód, czyli podatek płacę od 300 zł. Czysta strata.
>+ Pomyliłem się gdzieś?
Oczywiście. Pominąłeś fakt że wrzuciłeś zakup w koszt !!
I że owo "wrzucenie" MUSIAŁO skutkować tym, że od *jakiegoś*
dochodu (w wysokości 100 zł) NIE zapłaciłeś podatku.
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS, memoriał)
-
9. Data: 2004-01-22 22:42:41
Temat: Re: Środek trwały
Od: Kuba <k...@d...kielce.pl>
Gotfryd Smolik news wrote:
>>+ Po jakimś czasie
>>+ sprzedaję ww. wyposażenie za 300 zł. Ponieważ wziąłem towar "z
>>powietrza" + to mój dochód=przychód, czyli podatek płacę od 300 zł. Czysta
>>strata. + Pomyliłem się gdzieś?
>
> Oczywiście. Pominąłeś fakt że wrzuciłeś zakup w koszt !!
> I że owo "wrzucenie" MUSIAŁO skutkować tym, że od *jakiegoś*
> dochodu (w wysokości 100 zł) NIE zapłaciłeś podatku.
OK. Jeszcze raz wielki dzięki za pomoc.
Ostatnie pytanie/stwierdzenie :)
Jeżeli dobrze zrozumiałem to sprawa wygląda tak, że US nie interesuje co
sprzedałem, byle bym to zaewidencjonawał (Faktura, KPiR) i zapłacił
podatek, a skąd się to wzięło to nikt mnie nie będzie pytał?
Pozdrawiam
Kuba
-
10. Data: 2004-01-23 10:25:02
Temat: Re: Środek trwały
Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>
Kuba wrote:
> Gotfryd Smolik news wrote:
>
>>>+ Po jakimś czasie
>>>+ sprzedaję ww. wyposażenie za 300 zł. Ponieważ wziąłem towar "z
>>>powietrza" + to mój dochód=przychód, czyli podatek płacę od 300 zł.
>>>Czysta strata. + Pomyliłem się gdzieś?
>>
>> Oczywiście. Pominąłeś fakt że wrzuciłeś zakup w koszt !!
>> I że owo "wrzucenie" MUSIAŁO skutkować tym, że od *jakiegoś*
>> dochodu (w wysokości 100 zł) NIE zapłaciłeś podatku.
>
> OK. Jeszcze raz wielki dzięki za pomoc.
> Ostatnie pytanie/stwierdzenie :)
> Jeżeli dobrze zrozumiałem to sprawa wygląda tak, że US nie interesuje co
> sprzedałem, byle bym to zaewidencjonawał (Faktura, KPiR) i zapłacił
> podatek, a skąd się to wzięło to nikt mnie nie będzie pytał?
To juz przegiales....
jesli sprzedales to musiales wejsc w posadanie tego.
Nie mozesz milym paniom z US powiedziec ze to twoja sprawa skad masz...
Natomiast nie masz (KPiR) obowiazku prowadzic dokumentacji
do "stanu magazynu".
Boguslaw