  • 1. Data: 2007-02-19 16:33:40
    Temat: Sprzedaż zwolniona/opodatkowana -> korekta VAT -> problem w PIT
    Od: "Greg" <m...@g...pl>

    WItam,

    (PKPiR, VAT)

    Sytuacja wygląda następująco:
    W 2005 roku prowadziłem sprzedaż, która w całości była zwolniona z VATu.
    W 2006 roku pojawiła mi się również sprzedaż opodatkowana VATem.
    W związku z tym, iż niektórych wydatków (a co z tym idzie - VATu naliczonego)
    nie mogę bezpośrednio przyporządkować do konkretnego rodzaju sprzedaży
    (zwolnionej lub opodatkowanej) zastosowanie ma tu art. 90 ustawy o PTU.
    Zgodnie z tym przepisem VAT naliczony mogę odliczać zgodnie ze wskaźnikiem
    (wyliczonym dla poprzedniego roku), który jest wyrażony przez stosunek
    sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem. W roku 2006 stosowałem więc
    wskaźnik wyliczony dla roku 2005, czyli 0% (bo w 2005 sprzedaży opodatkowanej
    nie było). VATu nie odliczałem więc w ogóle. CAły VAT naliczony szedł w KUP.

    Po zakończeniu roku 2006, jestem zobowiązany wyliczyć rzeczywisty wskaźnik
    sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem (na podstawie znanych mi już
    danych dotyczących sprzedaży za 2006 rok) i taki wskaźnik zastosować
    ostatecznie dla roku 2006.
    Dla 2006 roku wskaźnik ten wynióśł 8%.
    Zgodnie z art. 91 ustawy o PTU jestem zobowiązany skorygować kwotę VAT do
    odliczenia.
    Czyli w VAT-7 za styczeń ujmuję tę korektę - odliczam 8% VATu, który w 2006
    roku powędrował w KUP.

    Wszystko pięknie, tylko pozostaje problem KUPów, które w tym momencie ulegną
    zmniejszeniu.
    Reguluje to art. 14, ust. 2, p. 7f UPDoF:

    "2. Przychodem z działalności gospodarczej są również:
    7f) kwota podatku od towarów i usług:
    (...)
    - w tej części, w jakiej dokonano korekty powodującej zwiększenie podatku
    odliczonego zgodnie z art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług"

    Czyli kwota, o którą koryguję (zwiększam) VAT do odliczenia jest jednocześnie,
    dla potrzeb PIT, kwotą przychodu.
    Moje pytanie brzmi: W jaki sposób (jakim dokumentem) mam zaksięgować ten przychód?
    Czy ma to być zwykły dowód wewnętrzny czy może przewidziany jest na taki
    wypadek inny rodzaj dokumentu?

    Pozdrawiam i z góry Wielkie Dzięki za wszelkie podpowiedzi.

  • 2. Data: 2007-02-19 21:54:57
    Od: "brzoskwiinia" <a...@N...alpha.net.pl>

    Użytkownik "Greg" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przychód?
    > Czy ma to być zwykły dowód wewnętrzny czy może przewidziany jest na taki

    Witam:) dodatnia roczna korekta proporcji vat zmniejsza koszt ,stanowiąc
    jednocześnie przychód.Widziałam rózne zapisy albo in plus w przychód ,albo
    ze znakiem minus w KUP(na to samo wychodzi),zawsze dowodem wewnętrznym.

    pozdrawiam ania

  • 3. Data: 2007-02-20 02:10:21
    Temat: Re: Sprzedaż zwolniona/opodatkowana -> korekta VAT -> problem w
    Od: "Greg" <m...@N...gazeta.pl>

    brzoskwiinia <a...@N...alpha.net.pl> napisał(a):

> [...]
    > ze znakiem minus w KUP(na to samo wychodzi),zawsze dowodem wewnętrznym.

    Dzięki.
    Chodziło mi o sam dokument i chyba zrobię tak jak mówisz - przez DW.

    Jeśli chodzi zagadnienie czy przychód czy koszt, to tutaj przepisy są
    jednoznaczne:
    - gdy korekta powoduje zwiększenie VATu do odliczenia -> w picie przychód
    (art. 14, ust. 2, p. 7f)
    - gdy korekta powoduje zmniejszenie VATu do odliczenia -> w picie koszt
    (art. 23, ust. 1, p. 43)