  • 1. Data: 2011-06-03 22:55:04
    Temat: Sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa a VAT
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Cześć,

    Mam taką sobie zagadkę, na której wymiękł doradca podatkowy. Ciekaw jestem
    Waszego zdania :) Choć temat zahacza zarówno o .prawo jak i .prawo.podatki

    Główne pytanie: czy możliwa jest sprzedaż zorganizowanej części
    przedsiębiorstwa przez osobę fizyczną prowadzącą DG innej osobie fizycznej
    prowadzącej DG? W obu przypadkach KPiR+VAT.

    Pytanie pomocnicze podatkowe: czy taka transakcja nie podlega VAT?

    Moja teza jest taka, że jest to możliwe i nie podlega.

    Przedmiotem transakcji jest sklep internetowy, działający pod nazwą
    niezwiązaną z firmą sprzedającego. Jednoczesnie świadczy on usługi z
    zakresu IT, w żaden sposób niezwiązane ze sklepem. Księgowość - KPiR, z
    możliwością wyodrębnienia transakcji dotyczących tylko tego sklepu.

    Uzasadnienie:

    Zgodnie z Art 43^8 § 3 KC możliwy jest zakup przedsiębiorstwa przez OF z
    zachowaniem nazwy.

    Definicja przedsiębiorstwa znajduje się w art. 55^1 KC. Niestety jest to
    definicja uznaniowa, bo nie trzeba spełniać wszystkich warunków. Sprzedaż
    obejmowałaby jednak elementy, które moim zdaniem stanowią zorganizowaną
    całość:

    1) oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione
    części (nazwa przedsiębiorstwa);
    2) własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów,
    towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub
    ruchomości;
    7) majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
    8) tajemnice przedsiębiorstwa;

    UPDoF definiuje zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa uzupełniając KC:

    "oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym
    przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym
    zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych,
    który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie
    realizujące te zadania,"

    IMO powyższy warunek jest spełniony - elementy podlegające transakcji
    spełniają tę definicję, składając się na zupełnie odrębny byt w ramach
    prowadzonej DG.

    Słabym punktem mimo wszystko pozostaje księgowość. Z ustawy o VAT co
    prawda wyleciał zapis mówiący o tym, że zorganizowana część
    przedsiębiorstwa musi prowadzić odrębny bilans, lecz KC dodaje: "9)
    księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.",
    które są niejako "niepodzielne" przy 1osDG.

    Oczywiście chcąc to przeprowadzić w ten sposób, to bez interpretacji
    indywidualnej by się nie obeszło. Ale może ktoś wskaże inny przepis, który
    przekreśla lub wspiera to rozumowanie?

    (pomijamy problemy z PCC, amortyzacją, itp. takiego rozwiązania - sama
    możliwość takiej operacji i co z VAT)

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 2. Data: 2011-06-04 05:42:20
    Od: " ąćęłń" <j...@g...pl>

    Tu nie chodzi o 2 złote, więc pewnie wystąpiłbym o indywidualną interpretację.
    Tyle że to trwa do kilku miesięcy.

    W sieci jest parę ton interpretacji (izb skarbowych, wojewódzkich sądów
    administracyjnych) w podobnych sprawach.

    -----

  • 3. Data: 2011-06-06 19:05:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 4 Jun 2011, Borys Pogoreło wrote:

    [...]
> [...]
    > księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.",
    > które są niejako "niepodzielne" przy 1osDG.

    Hm... od kiedy?
    Kto Cię okłamał? :O
    Czy może jakaś nowelizacja była? ;)

    +++
    § 9.
    [...]
    3. W przypadku prowadzenia przedsiębiorstwa wielozakładowego księgi
    muszš znajdować się w każdym zakładzie.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Podatnik może
    ^^^^ (fixed, podkreślone "może")
    jednak prowadzić jednš księgę w miejscu wskazanym jako jego siedziba,
    pod warunkiem że w poszczególnych zakładach jest prowadzona co najmniej
    ewidencja sprzedaży
    ---

    IMVHO w tym zakresie posiadanie odrębnej ewidencji sprzedaży
    byłoby mocnym argumentem za wypełnieniem dyspozycji KC o której
    piszesz.
    Nie kojarzę - musiałbym sprawdzać - czy na PIT-36 nie ma jakiegoś
    wykazu "rodzajów DG", z którego mogłyby wynikać odrębne przychody
    z poszczególnych zakładów (że SC są to pamiętam).
    Wtedy rzecz jasna braki w latach poprzednich wskazywałyby, że
    podatnik poprzednio uważał inaczej (że nie są to "odrębne
    części" DG). Rzuć okiem.

    Co do reszty - mi się zgadza.
    Ale czy nie ma w tym jeszcze jakiejś pułapkologii to nie wiem :)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2011-06-07 09:28:38
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 6 Jun 2011 21:05:33 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > § 9.
    > [...]
    > 3. W przypadku prowadzenia przedsiębiorstwa wielozakładowego księgi

    Czy ten zapis nie ma zastosowania do przypadku, gdzie przez "zakład"
    rozumie się np. odrębny budynek, oddalony geograficznie? Przynajmniej takie
    mam wrażenie dla definicji w § 3:

    "10) przedsiębiorstwo wielozakładowe - działalność prowadzoną w oparciu o
    kilka zespołów składników materialnych i niematerialnych, jakimi są w
    szczególności sklepy, zakłady, punkty usługowe, przeznaczone do realizacji
    określonych zadań gospodarczych; "

    Dla utrudnienia - w tym przypadku mamy w zasadzie same składniki
    niematerialne. Wiedza, kontakty, oprogramowanie, domeny, itp. I wszystko
    prowadzi w jednym miejscu, określonym jako siedziba.

    > IMVHO w tym zakresie posiadanie odrębnej ewidencji sprzedaży
    > byłoby mocnym argumentem za wypełnieniem dyspozycji KC o której
    > piszesz.

    Jak pisałem - sprzedaż (i zakupy) da się wyodrębnić. W przypadku faktur
    widać od razu co było przedmiotem kupna/sprzedaży, kasę na szczęście
    wykorzystywano tylko do ewidencji VAT od tego sklepu. Pewnie byłby problem,
    gdyby cały VAT tam nabijał.

    > Nie kojarzę - musiałbym sprawdzać - czy na PIT-36 nie ma jakiegoś
    > wykazu "rodzajów DG", z którego mogłyby wynikać odrębne przychody
    > z poszczególnych zakładów (że SC są to pamiętam).

    AFAIR nie. 1osDG jako całość, poszczególne spółki niebędące spółkami prawa
    handlowego i chyba tylko tyle.

    > Co do reszty - mi się zgadza.
    > Ale czy nie ma w tym jeszcze jakiejś pułapkologii to nie wiem :)

    Osiwieję ;)

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 5. Data: 2011-06-07 15:05:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Jun 2011, Borys Pogoreło wrote:

    > Czy ten zapis nie ma zastosowania do przypadku, gdzie przez "zakład"
    > rozumie się np. odrębny budynek, oddalony geograficznie?

    Ależ ma.
    Ale wcale nie musisz przekręcać w tę stronę, że ma *tylko* w takim
    przypadku :)

> [...]
    > kilka zespołów składników materialnych i niematerialnych, jakimi są w
    > szczególności sklepy, zakłady, punkty usługowe, przeznaczone do realizacji

    Oczywiście.

    > Dla utrudnienia - w tym przypadku mamy w zasadzie same składniki
    > niematerialne. Wiedza, kontakty, oprogramowanie, domeny, itp. I wszystko
    > prowadzi w jednym miejscu, określonym jako siedziba.

    No to wykazanie że mamy dwa "prawie przedsiębiorstwa" (znaczy te
    "zorganizowane części") będzie trudniejsze, trudne lub bardzo trudne.

    > Jak pisałem - sprzedaż (i zakupy) da się wyodrębnić.

    To nie tak.
    Jeśli *istnieją* dwie odrębne ewidencje sprzedaży z których wpisywano
    do książek osobne wpisy nt przychodów, to taka kontrukcja wskazuje
    na "zorganizowanie".
    Ty piszesz o "widocznej możliwej odrębności", ale najwyraźniej...
    niezorganizowanej :) (odrębność nie była zorganizowana, choć
    możliwa).
    Ale to tylko jedna z hm... "przesłanek".

    > Osiwieję ;)

    No to przejdź przez ten etap i drugi raz nie będzie Ci już groził :|

    pzdr, Gotfryd