  • 1. Data: 2007-04-21 08:39:21
    Temat: Sprzedaż z DG do SC
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Myślę o sprzedaży majątku z mojej DG do SC której jestem
    wspólnikiem. Czy poza stosowaniem cen rynkowych musze na coś uważać?

    W drugim kroku chcę uzyskaną kasę włożyć jako aport do tejże SC.
    Kombinacja taka dlatego żeby nie robić aportu z majątku DG
    ze względu na korekty VAT i inne możliwe kruczki o których ne wiem.

  • 2. Data: 2007-04-24 16:55:19
    Temat: Re: Sprzedaż z DG do SC
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Sat, 21 Apr 2007 10:39:21 +0200, t...@o...pl napisał(a):

> [...]
    > Kombinacja taka dlatego żeby nie robić aportu z majątku DG ze względu na
    > korekty VAT i inne możliwe kruczki o których ne wiem.

    A tak wogóle można? Przecież to będzie w części sprzedaż samemu sobie, i
    ty będziesz po obu stronach transakcji....

    p. m.

  • 3. Data: 2007-04-24 17:52:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Apr 2007, mvoicem wrote:

> [...]

    Możesz podać podstawę prawną takich korekt?
    Przyznam że o wyraźne opisy takiego aportu trudno.
    Ale na kilku domniemaniach już się naciąłem ;) (konkretnie, w przypadku
    spadku w postaci oVATowanej DG), to sobie poprzemyśliwałem.
    Mam więc pytanie jak wyżej: jakie korekty, z jakiej podstawy prawnej?

    > i inne możliwe kruczki o których ne wiem.

    Trzeba przyznać że ze względu na rzadkość takiej transakcji rzeczywiście
    opisy nie pętają się w dużej ilości.
    ALE:

    > A tak wogóle można? Przecież to będzie w części sprzedaż samemu sobie

    ...wypada się pod powyższym podpisać.
    Ewentualnie z sugestią że to nie będzie sprzedaż, tylko "sprzedaż" :)
    (nazwa "sprzedaż" jest konkretną transakcją opisaną w K.C.)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-04-25 06:31:02
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 24 Apr 2007 19:52:52 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Możesz podać podstawę prawną takich korekt?
    > Przyznam że o wyraźne opisy takiego aportu trudno.

    Też nie znam podstawy. Ale pamiętam że gdzieś z 6 miesięcy temu był duży
    artykuł na ten temat w "Rzeczypospolitej". W szczegóły się nie zagłębiałem
    bo nie było mi to potrzebne. Wiem tylko, że jakieś korekty VAT "kazali"
    robić. Jeśli ktoś ma dostęp do archiwum "Rzeczypospolitej" to może
    odszukać.

  • 5. Data: 2007-04-25 07:53:38
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 24-04-2007 o 18:55:19 mvoicem <m...@g...com> napisał(a):

    > A tak wogóle można? Przecież to będzie w części sprzedaż samemu sobie, i
    > ty będziesz po obu stronach transakcji....

    Też tak myślałem ale jeden doradca oświecił mnie że pod względem podatkowym
    takie transakcje traktuje się jako transakcje pomiędzy osobnymi podmiotami
    i tylko dla celów szacowania nieodpłatnych świadczeń jest ten myk ze
    świadczeniem
    po części na siebie samego.

  • 6. Data: 2007-04-25 07:56:50
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    http://vat.pl/pages/i/2892.php

> [...]
    > Ewentualnie z sugestią że to nie będzie sprzedaż, tylko "sprzedaż" :)
    > (nazwa "sprzedaż" jest konkretną transakcją opisaną w K.C.)

    Już odpisałem mvoicem - mam nadzieje że tak faktycznie jest bo inaczej...
    kaputt :)

    pozdr

  • 7. Data: 2007-04-26 05:14:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Apr 2007, t...@o...pl wrote:

    > http://vat.pl/pages/i/2892.php

    Acha. Thx.
    Czyli wszystko przez uznanie że ma miejsce aport przedsiębiorstwa
    (całego). Oraz fakt że S.C. jest samoistnym podatnikiem VAT.
    Wrrrr... "podatnik przekazuje majątek na cele zwolnione"... gdzie
    zwolnione jest samo przekazanie i "przekazanie" uznano za "cel".

    > Już odpisałem mvoicem - mam nadzieje że tak faktycznie jest bo inaczej...
    > kaputt :)

    Mi się nie widzi.
    Takie stanowisko było prawidłowe jakieś 5++ lat temu, kiedy S.C. była
    tzw. "ułomną osobą prawną" - tak jak dziś jest np. wspólnota mieszkaniowa.
    Skoro prawo zaciągania zobowiązań *przez spółkę* definitywnie zniesiono,
    to IMO nie ma jak uznać że "spółka coś kupuje lub sprzedaje".
    Niemniej to, że w USach też nie wiedzą jak ugryźć problem wiemy ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-04-26 06:30:34
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    napisał(a):

    > ...wypada się pod powyższym podpisać.
    > Ewentualnie z sugestią że to nie będzie sprzedaż, tylko "sprzedaż" :)
    > (nazwa "sprzedaż" jest konkretną transakcją opisaną w K.C.)

    Najpier lektura:

    http://www.pit.pl/pages/i/1804.php

    http://www.e-podatnik.pl/artykul/fiskus/6822/Samocho
    d_wspolnika.html
    i tutaj ciekawy cytat:
    "Przytoczyć można wyrok NSA z 14 marca 2000 r. (III SA 1323/99). W
    sentencji tego wyroku sąd niemal dosłownie przytoczył treść obowiązujących
    przepisów. Stwierdził mianowicie, że: "Przychodami są zarówno otrzymane
    lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze,
    jak również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych
    świadczeń". Konsekwencją tego stanu, wskazaną w uzasadnieniu, jest fakt,
    że "Prawidłowo (...) organy podatkowe doliczyły do przychodu spółki [...]
    wartość używania samochodów. Podwyższenie przychodu, przy niezmienionych
    kosztach, daje wyższy dochód podlegający opodatkowaniu na imię i nazwisko
    każdego ze wspólników, stosownie do wysokości udziału".
    Takie stanowisko NSA powtórzył w jednym z późniejszych wyroków (wyrok z 29
    października 2003 r., SA/Sz 2918/2001), stwierdzając, że "Nieodpłatne
    korzystanie z samochodu niestanowiącego składnika majątku wspólnego
    wspólników, lecz odrębną własność jednego z nich - dla osiągnięcia
    wspólnego celu gospodarczego (przychodu) - stanowi wspólny przychód
    wspólników z nieodpłatnych świadczeń, a po uwzględnieniu kosztów jego
    uzyskania - dochód, który stosownie do udziału podlega opodatkowaniu
    osobno u każdego ze wspólników"."

    W przypadku natomiast odpłatnych transakcji, doradca powiedział mi że z
    podatkowego punktu
    widzenia są one rozpatrywnae jakio transakcje między osobnymi podmiotami,
    z tym wyjątkiem
    że cena podlega szczególnemu nadzorowi jako że podmioty są powiązane.

    http://www.ubezpieczeniaspoleczne.pl/?m=docs&i=5_0&i
    dd=229&a=View

    http://www.twoja-firma.pl/wiadomosc/1604010,dochod-w
    spolnikow-ustala-sie-na-podstawie-dochodu-spolki.htm

    Wychodzi na to że podatkowo patrząc SC jest fikcyjnym osobnym podmiotem.

    pozdrawwiam

  • 9. Data: 2007-04-26 14:59:34
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 21-04-2007 o 10:39:21 t...@o...pl <t...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > Kombinacja taka dlatego żeby nie robić aportu z majątku DG
    > ze względu na korekty VAT i inne możliwe kruczki o których ne wiem.

    Dobra, a jak zaportować część majątku DG do SC?

    - Zrobić aneks do umowy SC i wnieść nim to i owo
    - wnoszone ŚT wykreślić z EŚT DG i wpisać do EŚT SC
    - co z nie-ŚT - nic nie trzeba robić z nimi(EW mam pustą tak czy siak)?
    - Co z przychodem w DG - jaka jest podstawa prawna wykazania przychodu w DG
    od aportowanych do SC dóbr - bo w końcu w SC mogę amortyzować więc jakbym
    nie musiał wykazywać dochodu w DG to byłaby to żyła złota :) ?
    I jak technicznie to zrobić(jaki dowód księgowy do KPiR- aneks do umowy
    SC?)

    - Korekta VATu w DG - to będę musiał obadać(i żeby tylko jakaś
    proporcja mi nie wyskoczyła do rozliczania).

    pozdrawiam

  • 10. Data: 2007-04-26 17:31:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Apr 2007, t...@o...pl wrote:

    > Dobra, a jak zaportować część majątku DG do SC?
    >
    > - Zrobić aneks do umowy SC i wnieść nim to i owo
    > - wnoszone ŚT wykreślić z EŚT DG i wpisać do EŚT SC

    Moment.
    A art.22g ust. 14a i dalej ust. 12 nie ma zastosowania?
    Bo to oznaczałoby zastosowanie art.22h.3 !

    > - Co z przychodem w DG - jaka jest podstawa prawna wykazania przychodu w DG
    > od aportowanych do SC dóbr - bo w końcu w SC mogę amortyzować

    ....od niezamortyzowanej dotąd kwoty :>, oczywiście o ile nie ma
    zastrzeżeń do zastosowania przepisów jak wyżej :)

    > - Korekta VATu w DG - to będę musiał obadać(i żeby tylko jakaś
    > proporcja mi nie wyskoczyła do rozliczania).

    Podejściem (MF) że mamy do czynienia ze "zbyciem przedsiębiorstwa" trochę
    jestem zaskoczony, ale jakaś logika w tym jest, zaś fakt zwolnienia jest
    na swój sposób "szkodliwy" - ale przecież dotyczy *wyłącznie* ewentualnych
    odliczeń od środków trwałych! (zmiana przeznaczenia ST *nie* wpływa na
    "proporcję ogólną"!)

    pzdr, Gotfryd