-
1. Data: 2011-04-07 14:58:09
Temat: Sprzedaż na Allegro a koszty wysyłki
Od: "Marek" <brak@email_no_spam>
Zamierzam sprzedawać towar na Allegro. Mam wątpliwość dotyczącą kosztów
wysyłki. Księgowość uproszczona opierająca się na KPIR.
Przykładowo sprzedaję towar za 100 zł koszt wysyłki 20 zł, czy moge sobie
wciagnąć koszt wysyłki w koszty i normalnie nabić na kasie towar + kolejna
pozycja wysyłka ? Musiałbym dodać kolejny kod na kasie, ale to akurat nie
jest problem.
Pozdrawiam
Marek
-
2. Data: 2011-04-07 15:29:55
Temat: Re: Sprzedaż na Allegro a koszty wysyłki
Od: cyklista <c...@k...pl>
Użytkownik Marek napisał:
> Zamierzam sprzedawać towar na Allegro. Mam wątpliwość dotyczącą kosztów
> wysyłki. Księgowość uproszczona opierająca się na KPIR.
> Przykładowo sprzedaję towar za 100 zł koszt wysyłki 20 zł, czy moge sobie
> wciagnąć koszt wysyłki w koszty i normalnie nabić na kasie towar + kolejna
> pozycja wysyłka ? Musiałbym dodać kolejny kod na kasie, ale to akurat nie
> jest problem.
>
> Pozdrawiam
> Marek
>
>
Tak właśnie powinieneś robić, nie zapominając o vat 23% na wysyłkę.
-
3. Data: 2011-04-07 15:36:45
Temat: Re: Sprzedaż na Allegro a koszty wysyłki
Od: "Marek" <brak@email_no_spam>
Użytkownik "cyklista" <c...@k...pl> napisał
>Tak właśnie powinieneś robić, nie zapominając o vat 23% na wysyłkę.
Masz na mysli to, że powinienem dokładać 23% do kosztów wysyłki jakie ja
ponoszę, czy ogólnie abym zaprogramował kod wysyłka z 23% VAT ?
Pozdrawiam
Marek
-
4. Data: 2011-04-07 18:07:18
Temat: Re: Sprzedaż na Allegro a koszty wysyłki
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Thu, 7 Apr 2011, Marek wrote:
> Użytkownik "cyklista" <c...@k...pl> napisał
>
>> Tak właśnie powinieneś robić, nie zapominając o vat 23% na wysyłkę.
Protestuję ;)
> Masz na mysli to, że powinienem dokładać 23% do kosztów wysyłki jakie ja
> ponoszę,
Niemal na pewno to, że dokładać należy do kwoty *netto*.
> czy ogólnie abym zaprogramował kod wysyłka z 23% VAT ?
Chodzi o traktowanie wysyłki jako "całości".
W przypadku zwykłej sprzedaży nie ma mowy o refakturze, bo to nie jest
"zakup uboczny".
Co najwyżej co poniektórzy usiłują obejść problem tak, żeby dostać
upoważnienie od klienta i wystąpić jako jego pośrednik, co i tak
wygląda na sporne (acz IMVHO formalnie poprawne).
Niemniej - całość rozbija się o fakt, że wysyłka pocztą jest
zwolniona. Ale zwolnione jest świadczenie usługi *przez pocztę*.
Skoro więc wydasz 20 zł "na wysyłkę pocztą", a to *TY* wystawiasz
f-rę, wychodzi że klient zapłaci 20 zł plus należny VAT.
Proporcja "przepływu pieniędzy" zależy więc od stawki, jaką
obłożona jest dostawa i stawki sprzedaży.
A protest na samym początku dlatego, że VAT powinien byc taki
sam, jak "całość sprzedaży" :D
Skoro istnieje możliwość (choćby tylko teoretyczna), że ktoś
dokona sprzedaży opodatkowanej 8% albo niżej (wyśle bułeczki :P)
to teza że będzie to *zawsze* 23% jest do podważenia :D
pzdr, Gotfryd
-
5. Data: 2011-04-08 07:44:47
Temat: Re: Sprzedaż na Allegro a koszty wysyłki
Od: cyklista <c...@k...pl>
Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
> On Thu, 7 Apr 2011, Marek wrote:
>
>> Użytkownik "cyklista" <c...@k...pl> napisał
>>
>>> Tak właśnie powinieneś robić, nie zapominając o vat 23% na wysyłkę.
>
> Protestuję ;)na pozyc
Ja jednak protest odrzucam
>
> A protest na samym początku dlatego, że VAT powinien byc taki
> sam, jak "całość sprzedaży" :D
> Skoro istnieje możliwość (choćby tylko teoretyczna), że ktoś
> dokona sprzedaży opodatkowanej 8% albo niżej (wyśle bułeczki :P)
> to teza że będzie to *zawsze* 23% jest do podważenia :D
>
Skoro nabijana ma być przesyłka jako osobna pozycja to w jaki sposób
wstawić tam vat inny niż 23%?
Rozumiem że przy wliczeniu przesyłki w cene towaru i wybicie jako jednej
pozycji "towar z wysyłką" vat może być mniejszy.
-
6. Data: 2011-04-08 12:24:04
Temat: Re: Sprzedaż na Allegro a koszty wysyłki
Od: "Marek" <brak@email_no_spam>
To teraz już zupełnie nie rozumiem.
Myślałem, że sprawa bedzie prosta - wysyłam przedmiot za 100 zł, wysyłka
kosztuje mnie 20 zł, na która otrzymuję fakturę. Wrzucam fakture w koszty i
na kasie wybijam 100 zł towar + 20 zł wysyłka jako kolejna pozycja. Co jest
nie tak w takim postępowaniu ?
Pozdrawiam
Marek
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w
wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1104071958380.728@quad...
> On Thu, 7 Apr 2011, Marek wrote:
>
>> Użytkownik "cyklista" <c...@k...pl> napisał
>>
>>> Tak właśnie powinieneś robić, nie zapominając o vat 23% na wysyłkę.
>
> Protestuję ;)
>
>> Masz na mysli to, że powinienem dokładać 23% do kosztów wysyłki jakie ja
>> ponoszę,
>
> Niemal na pewno to, że dokładać należy do kwoty *netto*.
>
>> czy ogólnie abym zaprogramował kod wysyłka z 23% VAT ?
>
> Chodzi o traktowanie wysyłki jako "całości".
> W przypadku zwykłej sprzedaży nie ma mowy o refakturze, bo to nie jest
> "zakup uboczny".
> Co najwyżej co poniektórzy usiłują obejść problem tak, żeby dostać
> upoważnienie od klienta i wystąpić jako jego pośrednik, co i tak
> wygląda na sporne (acz IMVHO formalnie poprawne).
>
> Niemniej - całość rozbija się o fakt, że wysyłka pocztą jest
> zwolniona. Ale zwolnione jest świadczenie usługi *przez pocztę*.
> Skoro więc wydasz 20 zł "na wysyłkę pocztą", a to *TY* wystawiasz
> f-rę, wychodzi że klient zapłaci 20 zł plus należny VAT.
> Proporcja "przepływu pieniędzy" zależy więc od stawki, jaką
> obłożona jest dostawa i stawki sprzedaży.
>
> A protest na samym początku dlatego, że VAT powinien byc taki
> sam, jak "całość sprzedaży" :D
> Skoro istnieje możliwość (choćby tylko teoretyczna), że ktoś
> dokona sprzedaży opodatkowanej 8% albo niżej (wyśle bułeczki :P)
> to teza że będzie to *zawsze* 23% jest do podważenia :D
>
> pzdr, Gotfryd
-
7. Data: 2011-04-08 12:56:04
Temat: Re: Sprzeda? na Allegro a koszty wysy?ki
Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
W dniu 08.04.2011 14:24, Marek pisze:
> To teraz ju? zupe?nie nie rozumiem.
> My?la?em, ?e sprawa bedzie prosta - wysy?am przedmiot za 100 z?, wysy?ka
> kosztuje mnie 20 z?, na kt?ra otrzymuj? faktur?. Wrzucam fakture w koszty i
> na kasie wybijam 100 z? towar + 20 z? wysy?ka jako kolejna pozycja. Co jest
> nie tak w takim post?powaniu ?
A) Niezgodne z zasadami Usenetu cytowanie NAD, które jest metodą
właściwą dla korespondencji pocztą elektroniczną, ale nie w UseNecie.
B) Niewłaściwa konfiguracja czytnika, którego można częściowo naprawić
wg tego opisu: http://www.grzegorz.net/oe/config.php Niestety tylko
częściowo, bo to go nie zmusi do właściwego kodowania tematów, więc
polskie znaki w tematach i tak będzie kaszanił. Ale przynajmniej treść
będzie czytelna. Najwłaściwsze rozwiązanie, to migracja na inny czytnik.
Na przykład Thunderbird, który jest darmowy, podobny w obsłudze i w
zakresie funkcjonalności OE raczej bez błędów.
C) W kwestii podatkowej, zależy czym wysyłasz. Jeśli wysyłasz niePocztą,
to wszystko OK. Jeśli wysyłasz Pocztą Polską, to taka wysyłka nie
podlega pod VAT, ale wtedy, gdy fakturuje ją Poczta Polska. Ty więc
dostajesz fakturę 20zł + NP VAT (a może zwykłe ZW, nie pamiętam), ale Ty
już musisz zafakturować 20zł + VAT na swojej fakturze.
--
Przemysław Adam Śmiejek
Niech żadne nieprzyzwoite słowo nie wychodzi z ust waszych,
ale tylko dobre, które może budować, gdy zajdzie potrzeba,
aby przyniosło błogosławieństwo tym, którzy go słuchają. (Ef 4,29)
-
8. Data: 2011-04-08 15:20:58
Temat: Re: Sprzedaż na Allegro a koszty wysyłki
Od: WAM <n...@n...nopl.pl>
On Fri, 8 Apr 2011 14:24:04 +0200, "Marek" <brak@email_no_spam> wrote:
>Myślałem, że sprawa bedzie prosta - wysyłam przedmiot za 100 zł, wysyłka
>kosztuje mnie 20 zł, na która otrzymuję fakturę. Wrzucam fakture w koszty i
>na kasie wybijam 100 zł towar + 20 zł wysyłka jako kolejna pozycja. Co jest
>nie tak w takim postępowaniu ?
Faktura z Poczty Polskiej jest "nie tak".
Jak ją zobaczysz to zrozumiesz.
Tam jest 20 zł VAT zw. A u Ciebie bedzię 20 zł + VAT 23%.
WAM
--
mezrom dan ysazcw -> www.nadmorze.pl <- wczasy nad morzem
-
9. Data: 2011-04-08 17:48:12
Temat: Re: Sprzedaż na Allegro a koszty wysyłki
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Fri, 8 Apr 2011, cyklista wrote:
[...]
>>>> Tak właśnie powinieneś robić, nie zapominając o vat 23% na wysyłkę.
>>
>> Protestuję ;)na pozyc
>
> Ja jednak protest odrzucam
Przyjąłem.
Po coś w końcu grupa jest "dyskusyjna" :D
Składam apelację i proszę Wysoki Sąd o skierowanie sprawy do
ponownego rozpatrzenia.
> Skoro nabijana ma być przesyłka jako osobna pozycja to w jaki sposób wstawić
> tam vat inny niż 23%?
Bo sprzedaż jest de facto jedna.
Usługa nie jest przecież świadczona osobno.
Patrz pytanie niżej :)
> Rozumiem że przy wliczeniu przesyłki w cene towaru i wybicie jako jednej
> pozycji "towar z wysyłką" vat może być mniejszy.
Więc co najwyżej pytanie mamy o prawidłowość "rozbicia" sprzedaży
na dwie pozycje.
Pytanie mam takie: czy np. na drodze, jadący nieprawidłowo, np.
zmieniający na skrzyżowaniu kierunek "nie z tego pasa", powinien
sygnalizować zgodnie z tym jak jedzie czy zgodnie z tym jak
prowadzi pas którym *powinien* jechać?
IMVHO tu mamy taki przypadek: niezupełnie prawidłowy zapis
sprzedaży, jakoś tam uzasadniony wewnętrznymi potrzebami (lub
przekonaniem) sprzedawcy nie stanowi kryterium oceny prawidłowości
(lub nieprawidłowości) wyznaczenia stawki VAT.
Jeśli VAT od tej transakcji powinien wynieść 8%, to IMO powinien,
fakt błędnego "rozpisania" stanowi podstawę do ew. korekty
wpisów, ale nie korekty VATu.
Przy zapisaniu niewłaściwego VATu (23% od części transakcji,
która powinna być objęta stawką 8%) mamy do korekty transakcje
(jako zdarzenia) *oraz* kwoty, przy zastosowaniu własciwej stawki
mamy do korekty transakcje i ich kwoty, ale nie kwoty łączne
(->bez korekty deklaracji w razie potrzeby skorygowania).
Co napisałem źle?
:D
To, że US może mieć - w pierwszym przybliżeniu - odmienne zdanie,
kierując się opisaną przez Ciebie wersją "skoro podatnik wpisał
dwie pozycje", owszem, jest dla mnie zrozumiałe - tyle, że
dokładnie ten sam błąd popełnił US każący podatnikowi zapłacić
VAT od freeware, na podstawie "przecież podatnik wpisał do ST" :P
No i CO Z TEGO ŻE WPISAŁ?
Wpisał bezsęsu ;), więc decyzja powinna dotyczyć nakazu
korekty wpisu, a nie wymierzania podatku od "pustego"
(nieprawidłowego) wpisu!
Tu to samo: wpisywanie dwu pozycji dotyczących jednej sprzedaży
może wzbudzać wątpliwości - zwyczajowo przytoczę przykład
ton cementu, zbrojenia, cegieł i innych takich zamiast
"wybudowanie domu"; ale z drugiej strony częstokroć widywałem
że np. przy sprzedaży komputera sprzedawca traktował
treść faktury jako specyfikację (wymieniając w "tabelce"
elementy składowe, a nie w specyfikacji obok!), i jak
dotąd nie spotkałem się z opisem aby ktoś się takiej
formy przyczepił.
Mimo że sprzedany był kompletny komputer (w szczególności
jeśli na f-rze była pozycja "montaż 80 zł" na przykład),
i że - jak podejrzewam - w skali kraju nie są to pojedyncze
przypadki, więc jedna lub druga kontrola musiała coś
takiego widzieć.
Ale pewnie wyrok (nie pamiętam czy NSA, czy jeszcze
za czasów SN to było) o "mniejszej wagi błędzie faktury"
pamiętają ;)
Na mój gust, czym najwyżej grozi takie postępowanie,
to pasjonujące postępowanie przed WSA/NSA, przy czym
obstawiam wynik jak wyżej ;) (uchylenie "domniemanej"
ewentualnej decyzji o podwyższeniu VAT).
pzdr, Gotfryd
-
10. Data: 2011-04-08 21:16:01
Temat: [OT] Re: Sprzeda? na Allegro a koszty wysy?ki
Od: tomek <t...@o...pl>
Dnia 2011-04-08, o godz. 14:56:04
Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl> napisał(a):
> W dniu 08.04.2011 14:24, Marek pisze:
> > To teraz ju? zupe?nie nie rozumiem.
> > My?la?em, ?e sprawa bedzie prosta - wysy?am przedmiot za 100 z?,
> > wysy?ka kosztuje mnie 20 z?, na kt?ra otrzymuj? faktur?. Wrzucam
> > fakture w koszty i na kasie wybijam 100 z? towar + 20 z? wysy?ka
> > jako kolejna pozycja. Co jest nie tak w takim post?powaniu ?
>
>
> A) Niezgodne z zasadami Usenetu cytowanie NAD, które jest metodą
> właściwą dla korespondencji pocztą elektroniczną, ale nie w UseNecie.
>
> B) Niewłaściwa konfiguracja czytnika, którego można częściowo naprawić
> wg tego opisu: http://www.grzegorz.net/oe/config.php Niestety tylko
> częściowo, bo to go nie zmusi do właściwego kodowania tematów, więc
> polskie znaki w tematach i tak będzie kaszanił. Ale przynajmniej treść
> będzie czytelna. Najwłaściwsze rozwiązanie, to migracja na inny
> czytnik. Na przykład Thunderbird, który jest darmowy, podobny w
> obsłudze i w zakresie funkcjonalności OE raczej bez błędów.
>
> C) W kwestii podatkowej, zależy czym wysyłasz. Jeśli wysyłasz
> niePocztą, to wszystko OK. Jeśli wysyłasz Pocztą Polską, to taka
> wysyłka nie podlega pod VAT, ale wtedy, gdy fakturuje ją Poczta
> Polska. Ty więc dostajesz fakturę 20zł + NP VAT (a może zwykłe ZW,
> nie pamiętam), ale Ty już musisz zafakturować 20zł + VAT na swojej
> fakturze.
>
Najlepszy post Tristana od dekady. Tak trzymać!
Tomek