  • 1. Data: 2011-03-12 21:36:34
    Temat: Sprzedaż mieszkania (podatek)
    Od: "Jacek J." <j...@p...onet.pl>

    Witam.

    Sprawa wygląda tak. W maju 2010 zmarł mój wujek, który zapisał mi mieszkanie. W
    styczniu 2011 była sprawa spadkowa i zostałem jedynym spadkobiercą. Chcę teraz
    sprzedać to mieszkanie więc muszę zapłacić podatek 19% i wypełnić PIT-39. Od
    śmierci wujka do dnia dzisiejszego mieszkanie to nie jest wykorzystywane, ale
    muszę płacić za nie czynsz i podstawowe opłaty. Czy mogę je odliczyć od
    podstawy opodatkowania? Przecież w tym czasie nic z tym mieszkaniem nie mogłem
    zrobić (ani zameldować się, ani wynająć). Proszę o poradę.

    Pozdrawiam
    Jacek J.

  • 2. Data: 2011-03-13 21:30:29
    Temat: Re: Sprzedaż mieszkania (podatek)
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Mar 2011 22:36:34 +0100, Jacek J. napisał(a):

> [...]
    > podstawy opodatkowania? Przecież w tym czasie nic z tym mieszkaniem nie mogłem
    > zrobić (ani zameldować się, ani wynająć). Proszę o poradę.

    Tak na pierwszy rzut oka, to nie. Zerknij do ustawy o pdof:

    art. 22 6d. Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o
    którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku,
    darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady,
    które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich
    posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej
    części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do
    opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości
    rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i
    darowizn.
    6e. Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na
    podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług
    oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

    W świetle tego przepisu nie można uważać, że czynsz nie powiększył wartości
    mieszkania.

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 3. Data: 2011-03-13 21:32:28
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-03-13 22:30, Jagna pisze:

    > W świetle tego przepisu nie można uważać, że czynsz nie powiększył wartości
    > mieszkania.

    Musisz skreślić jedno 'nie' - dowolnie które. :)

    --
    spp

  • 4. Data: 2011-03-13 21:33:51
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 13 Mar 2011 22:30:29 +0100, Jagna napisał(a):

    > W świetle tego przepisu nie można uważać, że czynsz nie powiększył wartości
    > mieszkania.

    KOREKTA!!!!
    W świetle tego przepisu nie można uważać, że czynsz może być kosztem, bo
    przecież nie powiększył wartość mieszkania.

    Przepraszam, gapa ze mnie ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 5. Data: 2011-03-13 22:00:10
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 13 Mar 2011 22:32:28 +0100, spp napisał(a):

    > Musisz skreślić jedno 'nie' - dowolnie które. :)

    Już poprawiłam ;)
    Dzięki dobry człowieku.

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 6. Data: 2011-03-15 19:21:40

    Sat, 12 Mar 2011 22:36:34 +0100, w <1...@n...onet.pl>,
    "Jacek J." <j...@p...onet.pl> napisał(-a):

    > Chcę teraz
    > sprzedać to mieszkanie więc muszę zapłacić podatek 19% i wypełnić PIT-39.

    Nie musisz, możesz przeznaczyć uzyskane środki na zakup innej nieruchomości.
    Chyba, że koniecznie chcesz zapłacić ten podatek :).