  • 1. Data: 2010-04-14 09:21:30
    Temat: Sprzedaż mieszkania i podatek
    Od: beki <j...@w...pl>

    W 2009r. otrzymałem w spadku mieszkanie, które chcę sprzedać. Zgodnie
    z ustawą o PIT zapłacę 19% podatku od otrzymanej ceny, chyba że wydam
    te pieniądze na cele mieszkaniowe. Chcę więc za te pieniądze kupić
    inne mieszkanie, większe i droższe. Co będzie gdy to zakupione
    mieszkanie będę chciał sprzedać przed upływem 5 lat od zakupu? Czy
    zapłacę podatek jedynie od różnicy między jego ceną zakupu i sprzedaży
    czy też jest jakiś przepis który anuluje niejako ulgę związaną
    związaną z przeznaczeniem środków ze sprzedaży pierwszego mieszkania
    na cele mieszkaniowe?

  • 2. Data: 2010-04-14 09:38:18
    Temat: Re: Sprzedaż mieszkania i podatek
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    beki rzecze:

    > te pieniądze na cele mieszkaniowe. Chcę więc za te pieniądze kupić
    > inne mieszkanie, większe i droższe. Co będzie gdy to zakupione
    > mieszkanie będę chciał sprzedać przed upływem 5 lat od zakupu? Czy

    A co ma być? Warunki zwolnienia z podatku będą spełnione
    i podatek "za stare" się nie należy. Ze sprzedażą nowego będzie
    dokładnie tak samo, jakbyś po prostu je kupił (nieważne skąd środki).

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 3. Data: 2010-04-14 09:50:28
    Od: beki <j...@w...pl>

    On 14 Kwi, 11:38, Dominik & Co
    <d...@c...invalid> wrote:
> [...]
    > i podatek "za stare" się nie należy. Ze sprzedażą nowego będzie
    > dokładnie tak samo, jakbyś po prostu je kupił (nieważne skąd środki).

    Tak też mi się wydaje, jednak dziwi mnie iż w ustawie jest taka "luka"
    pozwalająca de facto na niepłacenie podatku.
    Trzeba co prawda ponieść spore koszty (notariusz, PCC) i znaleźć
    chętnego na zakup drugiego mieszkania, jednak w przypadku mieszkania
    ze spadku gdzie trzeba oddać urzędowy całe 19% od ceny sprzedaży i tak
    można trochę zaoszczędzić.

  • 4. Data: 2010-04-14 09:55:41
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    beki rzecze:

    > Tak też mi się wydaje, jednak dziwi mnie iż w ustawie jest taka "luka"
    > pozwalająca de facto na niepłacenie podatku.

    Weź nie gadaj głupot. Jeszcze któryś z inteligentnych inaczej p.osłów
    to przeczyta i stosowną poprawkę wniesie...

    Wystarczająco upierdliwe jest upieprzanie ludzi często zmieniających
    miejsce zamieszkania (przecież nie zawsze mieszkanie w nowym
    miejscu musi być droższe). A potem w telewizorni miauczą, że naród
    mało mobilny i nie chce się ludziskom przeprowadzać tam, gdzie praca,
    że w takich usiech to się człowiek statystycznie 7 razy w życiu przeprowadza
    i temu podobne pieprzenie...

    Dobrze, że choć złodziejskie 10% od "przychodu" znieśli...

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 5. Data: 2010-04-14 14:54:06
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-04-14 11:50, beki pisze:

    > Tak też mi się wydaje, jednak dziwi mnie iż w ustawie jest taka "luka"
    > pozwalająca de facto na niepłacenie podatku.

    Jaka luka?

    Owszem, nie zapłacisz 19 % podatku za stare mieszkanie, ale sprzedając
    nowe już tak - 19% od większej podstawy. :(
    No, chyba że kupisz nowe, jeszcze większe i ... droższe. :)

    --
    spp

  • 6. Data: 2010-04-14 23:59:16
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    spp wrote:
    > Owszem, nie zapłacisz 19 % podatku za stare mieszkanie, ale sprzedając
    > nowe już tak - 19% od większej podstawy. :(

    a te 19% przy sprzedazy tego drugiego to od czego sie liczy? przychodu,
    czy dochodu?

  • 7. Data: 2010-04-15 04:23:15
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-04-15 01:59, witek pisze:

    > a te 19% przy sprzedazy tego drugiego to od czego sie liczy? przychodu,
    > czy dochodu?

    "
    Podstawę opodatkowania stanowi przychód ze sprzedaży nieruchomości
    pomniejszony o:

    Koszty odpłatnego zbycia:
    - koszty notarialne
    - opłatę skarbową/ sądową
    - wynagrodzenie pośrednika nieruchomości

    UDOKUMENTOWANE Koszty uzyskania przychodu:
    - koszty zakupu / wytworzenia (budowy)
    - koszt poczynionych nakładów (remonty, modernizacje) zwiększających
    wartość nieruchomości.
    - wartość zapłaconego podatku od spadków i darowizn stosunkowo
    przypadającą na daną nieruchomość.
    "

    --
    spp

  • 8. Data: 2010-04-15 05:26:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    spp wrote:

> [...]
    > wartość nieruchomości.
    > - wartość zapłaconego podatku od spadków i darowizn stosunkowo

    ooo,
    o to mi wlasnie chodzilo.

    przy zbyciu mieszkania uzyskanego w darowiznie koszty zakupu wynosza
    zero, wiec placi sie prawie 19% od ceny sprzedazy.
    - chyba, ze sie zadeklaruje i kupi inne.

    A jak sie to inne sprzeda za tyle samo co sie kupilo to podatek wynosi
    ....... ?

  • 9. Data: 2010-04-15 06:11:57
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-04-15 07:26, witek pisze:

> [...]
    > - chyba, ze sie zadeklaruje i kupi inne.
    >
    > A jak sie to inne sprzeda za tyle samo co sie kupilo to podatek wynosi

    No to oczywiste, ale rozmowa, zdaje się, dotyczyła innego przypadku niż
    darowizna - zakupu nowego mieszkania by uniknąć płacenia podatku. :(

    --
    spp

  • 10. Data: 2010-04-15 07:48:12
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    spp <s...@o...pl> writes:

    > No to oczywiste, ale rozmowa, zdaje się, dotyczyła innego przypadku
    > niż darowizna - zakupu nowego mieszkania by uniknąć płacenia podatku.
    > :(

    Pytanie dotyczylo sprzedazy mieszkania otrzymanego w spadku, zakupu
    nowego mieszkania i NATYCHMIASTOWEJ (no, przed uplywem 5 lat) JEGO
    SPRZEDAZY.

    Prosze, oto pierwotne pytanie:

[...]

    No to ile podatku sie nalezy?

    - od sprzedazy pierwszego mieszkania - nic, bo pieniadze przeznaczono
    na cel.
    - od sprzedazy drugiego mieszkania - nic, bo sprzedano je bez zysku.

    Tak czy nie?

    MJ