  • 1. Data: 2008-07-21 21:25:38
    Temat: Sprzedaż działki
    Od: Grzegorz <u...@l...localdomain>

    Witam,

    Wraz z bratem jestem (współ)właścicielem działki (udziały po 1/2), która
    została nam darowana przez rodziców - było to 16 grudnia 2005, a więc
    ponad 2.5 roku temu. Wartość działki, jaka widnieje w akcie notarialnym
    to 25000 PLN, w związku z czym zmieściliśmy się w kwocie wolnej od
    podatku (Art. 9 Ustawy o podatku od spadków i darowizn) i nic nie
    płaciliśmy. Mamy teraz możliwość sprzedaży tej działki za 95000 PLN. Z
    jakim (jakimi?) podatkami z naszej strony wiąże się taka transakcja?
    Pomijam podatek od czynności cywilnoprawnych i inne opłaty, które
    poniesie kupujący. Jaki tu będzie właściwy przepis - ustawa o podatku
    dochodowym od osób fizycznych?

    G.

  • 2. Data: 2008-07-22 09:01:42
    Temat: Re: Sprzedaż działki
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Grzegorz napisał(a):

    > płaciliśmy. Mamy teraz możliwość sprzedaży tej działki za 95000 PLN. Z
    > jakim (jakimi?) podatkami z naszej strony wiąże się taka transakcja?

    Podatek "dochodowy" w złodziejskiej stawce 10% od przychodu, czyli
    ceny sprzedaży działki.

    > Pomijam podatek od czynności cywilnoprawnych i inne opłaty, które
    > poniesie kupujący. Jaki tu będzie właściwy przepis - ustawa o podatku
    > dochodowym od osób fizycznych?

    Tak- z tym, że w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007
    (obowiązuje dzień nabycia).
    Podatku możesz nie płacić, jeśli zadeklarujesz wydanie tych pieniędzy
    na "cel mieszkaniowy" (jest w ustawie) w ciągu 2 lat.
    Uwaga: na złożenie deklaracji jest 2 tygodnie od daty sprzedaży.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 3. Data: 2008-07-24 19:12:19
    Od: Grzegorz <u...@l...localdomain>

    Dominik & Co wrote:

> [...]
    > na "cel mieszkaniowy" (jest w ustawie) w ciągu 2 lat.
    > Uwaga: na złożenie deklaracji jest 2 tygodnie od daty sprzedaży.

    Dzięki za odzew.
    Poczytałem sobie co nieco tę przecudnej urody ustawę...

    Art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) mówi, że źródłem przychodu jest odpłatne
    zbycie nieruchomości jeżeli zostało dokonane przed upływem 5-ciu lat,
    licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.
    Znaczy po upływie tych 5-ciu lat odpłatne zbycie nie byłoby źródłem
    przychodu w rozumieniu ustawy?

    Ale mnie to nie dotyczy, bo ja sprzedaję po ok. 2.5 roku.

    Jest jednak art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d), który mówi, że wolne w
    całości od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży
    nieruchomości określone w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) jeżeli ich
    nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny.
    Punkt ten (art. 21 ust. 1 pkt 32) został uchylony w ustawie (o zmianie
    ustawy...), która zaczęła obowiązywać od 01.01.2007 (Dz. U. z 2006 Nr
    217 poz. 1588 Art. 2 ust. 14 lit. a)

    Coś jeszcze trzeba wziąć pod uwagę?
    Bo jeśli nie, to nie płacę żadnego podatku?
    Zbyt piękne, żeby było prawdziwe?

    G.

  • 4. Data: 2008-07-24 20:19:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Jul 2008, Grzegorz wrote:

    > licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.
    > Znaczy po upływie tych 5-ciu lat odpłatne zbycie nie byłoby źródłem
    > przychodu w rozumieniu ustawy?

    Tak było. Tylko sprawdź jak liczy się to 5 lat (AFAIR był tam
    standardowy haczyk "od końca roku" - a nie od momentu nabycia).

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-07-28 06:29:29
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Grzegorz napisał(a):

> [...]
    > licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.
    > Znaczy po upływie tych 5-ciu lat odpłatne zbycie nie byłoby źródłem

    Tak- wtedy nie musisz w ogóle skarbowemu się tłumaczyć.

> [...]
    > nieruchomości określone w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) jeżeli ich
    > nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny.

    A fakt- w starej ustawie takie coś było. Jeśli podatek od darowizny
    masz uregulowany, powinno na tym się skończyć. Aczkolwiek ja bym
    wystosował pisemko, że w związku z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d)
    Ustawy o podatku dochodowym podatek się nie należy. I pieczątkę
    "wpłynęło dnia ...." na kopii.

    > Zbyt piękne, żeby było prawdziwe?

    Fakt, zbyt piękne, by udało się nie być okradzionym przez państwo...

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP