  • 1. Data: 2010-04-06 10:49:05
    Temat: Sprzedaż darowanego mieszkania i kupno nowego
    Od: Paweł Socha <p...@w...com.pl>

    Witam,

    mam następujący problem. Rok temu sprzedałem moje mieszkanie, które stało
    się moją własnością w wyniku darowizny (rodziców). Mieszkanie to stanowiło
    więc odrębną własność (jestem żonaty, byłem w momencie darowizny i
    sprzedaży ). Jako że od momentu darowizny do sprzedaży nie upłynął okres 5
    lat, więc aby uniknąć zapłaty podatku napisałem stosowne pismo do US, że
    środki ze sprzedaży mieszkania w ciągu 2 lat przekażę na cele mieszkaniowe.
    No i teraz przyszła pora zrealizować obietnicę złożoną urzędowi - chcę nabyć
    nową nieruchomość. Problem polega na tym, że wartość nowej nieruchomości
    jest zbliżona do wartości sprzedanego mieszkania - z tym tylko że nową
    nieruchomość nabywamy już z żoną wspólnie - a więc teoretycznie nasz udział
    to 50/50 (nie mamy rozdzielności majątkowej). I teraz pytanie - czy jeśli
    np. sprzedałem mieszkanie za 300000 (ale sam) i teraz kupujemy nowe za
    300000 (ale razem) to US będzie to widział tak, że mój wkład jest 150000 i
    od pozostałych 150000 będę musiał zapłacić podatek?? (jako że wszystko idzie
    na starych przepisach to w moim przypadku jest to 19% :-( )

    Pozdrawiam
    Paweł

    4974 (20100325) __________

  • 2. Data: 2010-04-06 11:04:21
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-04-06 12:49, Paweł Socha pisze:
> [...]
    > pozostałych 150000 będę musiał zapłacić podatek?? (jako że wszystko
    > idzie na starych przepisach to w moim przypadku jest to 19% :-( )

    Nabądź wyłącznie na siebie (tak, jest to możliwe), później rozszerz
    wspólnotę na żonę (daruj jej połowę nowego mieszkania). :)

    --
    spp

  • 3. Data: 2010-04-06 11:20:01
    Od: Paweł Socha <p...@w...com.pl>

    > Nabądź wyłącznie na siebie (tak, jest to możliwe), później rozszerz
    > wspólnotę na żonę (daruj jej połowę nowego mieszkania). :)

    OK, ta opcja jest mi znana i rozważana, tylko że to też powielanie kosztów,
    bo darowizna również mysi mieć formę notarialną, a więc dochodzą kolejne
    PLNy. Pytanie jest bardziej takie, czy kupując teraz wspólnie na 100% ładuje
    się na minę, czy może da sie wynaleźć jakiś przepis/artykół pozwalający na
    wybrnięcie bez strat finansowych z tej sytuacji.

    Pozdrawiam
    Paweł

    4974 (20100325) __________

  • 4. Data: 2010-04-06 11:20:09
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    spp rzecze:
    > Nabądź wyłącznie na siebie (tak, jest to możliwe), później rozszerz
    > wspólnotę na żonę (daruj jej połowę nowego mieszkania). :)

    Punkt pierwszy- wiadomo. Drugi- po co? ;-)

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 5. Data: 2010-04-06 11:21:26
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-04-06 13:20, Dominik & Co pisze:

    > Punkt pierwszy- wiadomo. Drugi- po co? ;-)

    Bo wciąż będzie majątkiem odrębnym z przedpiśca wygląda na uczciwego. :)

    --
    spp

  • 6. Data: 2010-04-06 11:25:29
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (06.04.2010 13:20), Dominik & Co wrote:
    > spp rzecze:
    >
    > Punkt pierwszy- wiadomo. Drugi- po co? ;-)

    Np. żeby w przypadku nagłego zejścia rodzina nie wydymała małżonki nagle
    znalezionym testamentem.

    p. m.

  • 7. Data: 2010-04-06 11:26:18
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    Paweł Socha rzecze:

    > rozdzielności majątkowej). I teraz pytanie - czy jeśli np. sprzedałem
    > mieszkanie za 300000 (ale sam) i teraz kupujemy nowe za 300000 (ale
    > razem) to US będzie to widział tak, że mój wkład jest 150000 i od

    Tak. Nie kupujcie razem- kup na siebie (art. 33 p. 10 KRiO).

    Zadbaj, by w akcie notarialnym było, że kupujesz to mieszkanie za środki
    z majątku osobistego, pochodzące ze sprzedaży mieszkania XXX (akt not.
    nr taki-a-taki). Przerabiałem osobiście podobną sytuację- żadnych problemów.

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 8. Data: 2010-04-06 11:28:18
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-04-06 13:20, Paweł Socha pisze:

> [...]
    > wspólnie na 100% ładuje się na minę, czy może da sie wynaleźć jakiś
    > przepis/artykół pozwalający na wybrnięcie bez strat finansowych z tej

    Nie znam a przerabiałem coś podobnego niedawno. Chyba opcja niższych
    opłat notarialnych jest kusząca - na pewno niższe niż te 15 % od 150,000 zł.

    --
    spp

  • 9. Data: 2010-04-06 11:28:25
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    spp rzecze:

    > Bo wciąż będzie majątkiem odrębnym z przedpiśca wygląda na uczciwego. :)

    No będzie i ma być- przecież kupił za środki pochodzące ze sprzedaży
    majątku osobistego, czyli pozostaje jego majątkiem osobistym.
    Jak jest hojny i chce się z żoną podzielić- nie widzę przeszkód...

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 10. Data: 2010-04-06 11:28:49
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (06.04.2010 13:20), Paweł Socha wrote:

> [...]
    > wspólnie na 100% ładuje się na minę, czy może da sie wynaleźć jakiś
    > przepis/artykół pozwalający na wybrnięcie bez strat finansowych z tej

    W przypadku darowizny w rodzinie chyba odpada PCC, więc koszty stają się
    dość niewielkie (goły notariusz). Na pewno mniejsze niż ewentualne
    20%/10% od wartości mieszkania które sprzedałeś.

    p. m.