  • 11. Data: 2010-03-23 20:54:21
    Temat: Re: Spolka Cywilna a osobista Dzialanosc Gosp.
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-03-23 21:15:17 +0100, 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid> said:

    > Zdaje się, że coś o Vat pisałeś, więc pisanie o obrocie jest nie bardzo na
    > miejscu

    Heu? Przecież każda firma która coś sprzedaje, ma obroty.

    > Pewnej... Chcesz dyskutować?

    Dla dyskusji jest raczej bez znaczenia o jaki sprzęt chodzi.

    de Fresz

  • 12. Data: 2010-03-23 21:02:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Mar 2010, de Fresz wrote:

    > Oootaaaak ;-) Zupełnie nie mam do tego głowy i wolę zapłacić za święty spokój
    > (przynajmniej teoretyczny).

    Poszukaj ładnych kilka lat temu postów bodaj Slayera (mam nadzieję,
    że osób nie pomyliłem).
    Pięć zmian. I na koniec sam się zabrał ;)
    Liczysz że trafisz na "kogoś w rodzaju Maddy"?

    > No tak, to w miarę jasne, ale jak wygląda sprawa rozdzielenia działalności
    > w ramach spółk i poza nią? Generuje to jakieś praktyczne komplikacje?

    Podstawowa podstawa: nie mieszać ze sobą.
    Wtedy tak, nie ma przeciwwskazań.
    Ale np. jak koszt da się przypisać w dwa miejsca, to może być "ciekawie".
    Powody już znasz :) ("podmioty powiązane")

    > Pal sześć NIP, ale REGON musi chyba obejmować konkretną działalność?

    Jedną do trzech działalności "podstawowych", liczonych albo liczbą
    zatrudnionych, albo proporcją przychodów (tak, ustawę o statystyce
    też masz do przejrzenia ;))
    Aczkolwiek nie znam przypadku aby w minipodmiocie GUS zrobił
    kontrolę i kogoś ukarał za "nierzetelność", formalnie - jak
    faktyczne przychody będą z innego źródła niż podane, jest
    obowiązek aktualizacji.
    Piszę o *GUS*, nie o UM/UG! (tam też, ale to osobna sprawa
    i nie ograniczona do "trzech podstawowych").

    > A jak
    > wygląda kwestia rozliczania kosztów przychodu, przecież SC chyba powinna mieć
    > swoją własną KPIR?

    Art.8.2 PDoOF.
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2010-03-23 23:53:08
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-03-23 21:49:09 +0100, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> said:

    > Jakie jest kryterium "przypisania"?

    Albo osoba na warunkach A, albo podmiot na warunkach B.

    > Zauważ, że Tom Ci pisze, iż z p. widzenia np. własności, "przypisanie"
    > do SC sprowadza się do współwłasności.

    A tego właśnie chcę(emy) uniknąć. Spółka w swoim czasie będzie miała
    swój własny sprzęt, teraz to musi być sprzęt osobisty, użyczany
    _legalnie_ spółce, ale nie wniesiony do niej. Fajnie jeśliby z tego
    najmu dało się jakoś (jak?) wygenerować w spółce koszty, od biedy nawet
    bezkosztowo, ale bez dopłacania z DG.

    > Dodać wypada, że:
    > - to prawda, iż ta współwłasnosć *jest* szczególnie chroniona

    Tzn?

    > - w praktyce wszyscy to mają w <...>, pokaż mi wspólników SC (małej)
    > którzy przejmują się przepisem, że zyski można dzielić *TYLKO* na
    > koniec roku rozliczeniowego i dzień zakończenia spółki

    To jakieś takie... mało życiowe te przepisy. To z czego mieliby żyć
    wspólnicy do końca roku?

    > - owa "szczególna ochrona" (przed wierzycielami osobistymi) w niczym
    > nie umniejsza punktu 1.

    To już za skomplikowane ;-)

    de Fresz

  • 14. Data: 2010-03-24 00:07:41
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-03-23 22:02:43 +0100, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> said:

    > Poszukaj ładnych kilka lat temu postów bodaj Slayera (mam nadzieję,
    > że osób nie pomyliłem).
    > Pięć zmian. I na koniec sam się zabrał ;)

    Wiesz, grunt to znać swoje słabości. Ja sam się do spraw księgowych
    wogóle nie nadaję. Znaczy mógłbym to robić. Z tydzień. Może dwa. Ale
    tak regularnie i systematycznie? To nie na moją psychikę ;-)

    > Liczysz że trafisz na "kogoś w rodzaju Maddy"?

    Nie wiem kto to, ale liczę że wynajmę na fakturkę kogoś, kto weźmie
    odpowiedzialność za swoje działania. Co będę co jakiś czas sprawdzał z
    niezależnym konsultantem.

    > Podstawowa podstawa: nie mieszać ze sobą.
    > Wtedy tak, nie ma przeciwwskazań.
    > Ale np. jak koszt da się przypisać w dwa miejsca, to może być "ciekawie".
    > Powody już znasz :) ("podmioty powiązane")

    Powiedzmy że zakresy tych działalności będą od siebie baaaardzo
    odległe. Spółka to przede wszystkim obiekt sportowy i klub, działalność
    obok to np. grafika komputerowa itp.

    > Jedną do trzech działalności "podstawowych", liczonych albo liczbą
    > zatrudnionych, albo proporcją przychodów (tak, ustawę o statystyce
    > też masz do przejrzenia ;))

    Ekhm, wyszacowanie przychodów przy zakładaniu może być dość odległe od
    stanu faktycznego za kilka miesięcy, więc jak rozumiem to tylko taka
    sztuka dla sztuki...

    > Aczkolwiek nie znam przypadku aby w minipodmiocie GUS zrobił
    > kontrolę i kogoś ukarał za "nierzetelność", formalnie - jak
    > faktyczne przychody będą z innego źródła niż podane, jest
    > obowiązek aktualizacji.

    I zmiana REGONu? 8-O

    > Piszę o *GUS*, nie o UM/UG! (tam też, ale to osobna sprawa
    > i nie ograniczona do "trzech podstawowych").

    Jak rozumiem nie ma żadnego limitu i można sobie do ewidencji wpisać
    dowolną ilość pozycji?

    > Art.8.2 PDoOF.
    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-d
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    Dobra,

    wiem już o wyjaśnienie którego paragrafu męczyć potencjalnych
    kandydatów na księgowych ;-)

    de Fresz

  • 15. Data: 2010-03-24 00:54:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Mar 2010, de Fresz wrote:

    > Albo osoba na warunkach A, albo podmiot na warunkach B.

    Co jak jest współwłasność?

    > Tzn?

    Art.863.3 KC.
    _117.html

    > To jakieś takie... mało życiowe te przepisy. To z czego mieliby żyć wspólnicy
    > do końca roku?

    Z oszczędności. Z poprzednich zysków.
    Udziały w KC służą do dzielenia *zysków* (i strat), nie wynagrodzenia za
    pracę.

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2010-03-24 00:59:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Heu? Przecież każda firma która coś sprzedaje, ma obroty.

    Ma przychody.
    Obrót, od czasu zniesienia podatku obrotowego i wprowadzenia VAT,
    zdefiniowany jest jako podstawa naliczania VAT.
    Przeczytaj powoli art.29:
    (*koniecznie* *osobiście* przeczytaj).
    Są przychody nie będące obrotem i obroty nie będące przychodem,
    stąd dobrze nie mieszać ich ze sobą.

    > Dla dyskusji jest raczej bez znaczenia o jaki sprzęt chodzi.

    Za to *FORMA* owego "przypisania" jak najbardziej ma znaczenie.
    I przepis, który owo "przypisanie" reguluje.
    Literalna treść przepisu potrafi istotnie wpłynąć na wydawałoby
    się odległe skutki kwalifikacji jakichś właściwości przedmiotu.

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2010-03-24 01:04:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Mar 2010, de Fresz wrote:

    > Nie wiem kto to,

    Sprawdź w archiwum. Akurat ostatnio z rzadka pisuje (na grupie).

    > ale liczę że wynajmę na fakturkę kogoś, kto weźmie
    > odpowiedzialność za

    <BACZNOŚC!>

    > swoje

    <spocznij!>

    > działania.

    Za swoje podatki odpowiadasz Ty.

    > Powiedzmy że zakresy tych działalności będą od siebie baaaardzo odległe.
    > Spółka to przede wszystkim obiekt sportowy i klub, działalność obok to np.
    > grafika komputerowa itp.

    No to j.w. - nie widzę przeszkód (coś było o koniu i wyścigach ;))

    > I zmiana REGONu? 8-O

    Nie wypowiem się :|

    > Jak rozumiem nie ma żadnego limitu i można sobie do ewidencji wpisać dowolną
    > ilość pozycji?

    Najpierw należy się przygotować, czytając w archiwum o "grupach
    głównych". Podobno w niektórych urzędach wymyślili, że nie będą
    przyjmowali "głównych". IMO zupełnie bezprawnie.

    > wiem już o wyjaśnienie którego paragrafu męczyć potencjalnych kandydatów na
    > księgowych ;-)

    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2010-03-24 09:50:11
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-03-24 01:59:43 +0100, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> said:

    > Ma przychody.
    > Obrót, od czasu zniesienia podatku obrotowego i wprowadzenia VAT,
    > zdefiniowany jest jako podstawa naliczania VAT.

    Ekhm, ale nie chodziło bardziej o obrót rozumiany potocznie jako
    wartość sprzedaży. Wida na grupie o podatkach powinienem był to
    sformułować precyzyjniej.

> [...]
    > Literalna treść przepisu potrafi istotnie wpłynąć na wydawałoby
    > się odległe skutki kwalifikacji jakichś właściwości przedmiotu.

    W tym przypadku to sądzę że to bez znaczenia. Precyzując - posiadanie
    tego sprzętu sportowego jest uzależnione od decyzji organów
    administracyjnych i na innych zasadach wydaje się takie pozwolenia
    osobom, a na nieco innych podmiotom prowadzącym ośrodki sportowe. Ja
    mam być posiadaczem własnego sprzętu, a SC za jakiś czas własnego.
    Pewnie co domyślniejsi sami wpadną o co może chodzić, ale to tutaj bez
    znaczenia, interesuje mnie czy i jak w pełni legalnie przeprowadzić
    najem sprzętu przez DG dla SC, której owa DG jest wspólnikiem. Choć na
    upartego zawsze mogę najmować sprzęt klientom bezpośrednio z DG, ale
    wtedy spółka będzie miała permanentne straty.

    de Fresz

  • 19. Data: 2010-03-24 09:55:11
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-03-24 01:54:14 +0100, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> said:

    > Co jak jest współwłasność?

    Niby nie ma żadnych zapisów to konkretnie regulujących (czyli zasady
    ogólne), ale w przypadku A jest to raczej mało realne, w przypadku B
    sprzęt jest przypisany do podmiotu prowadzącego obiekt, zasady
    własności owego podmiotu są raczej bez znaczenia.

    > Z oszczędności. Z poprzednich zysków.
    > Udziały w KC służą do dzielenia *zysków* (i strat), nie wynagrodzenia
    > za pracę.

    Rozumiem że w praktyce funkcjonuje to nieco inaczej?

    de Fresz

  • 20. Data: 2010-03-24 09:59:36
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-03-24 02:04:28 +0100, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> said:

    > <BACZNOŚC!>

    > <spocznij!>

    > Za swoje podatki odpowiadasz Ty.

    A co z odpowiedzialnością biura choćby z kk oraz obowiązkowym dla nich
    OC? Pic na wodę?

    > Najpierw należy się przygotować, czytając w archiwum o "grupach
    > głównych". Podobno w niektórych urzędach wymyślili, że nie będą
    > przyjmowali "głównych". IMO zupełnie bezprawnie.

    Z pobierznego przeglądu PKD raczej nic nie łapie się na kategorie
    główne, za to sporo na "- ... inne formy działalności związanej z..."
    ;-)
    Ale spoko, skonsutuję to jeszcze z jakimś księgowym.

    de Fresz