  • 11. Data: 2010-06-15 19:32:47
    Temat: Re: Samochód z kratką a VAT od paliwa - wyrok NSA z dnia 9 czerwca 2010
    Od: Łukasz <"\\#/"@o2.pl>

    Witam,
    Pytałem dzisiaj w salonie citroena ale odesłali mnie do urzędu
    komunikacji w którym pierwszy właściciel rejestrował auto. Podobno mają
    tam ksero tej homologacji (jeśli wogóle była). Jutro postaram się tam
    dodzwonić. Od importera ani producenta nie można uzyskać takiego duplikatu.
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 12. Data: 2010-06-15 19:37:54
    Od: Łukasz <"\\#/"@o2.pl>

    Karta pojazdu wydana była w 1999-10-01 przez Citroen Polska sp. z o.o i
    już wówczas istnieje wpis: samochód ciężarowy, numer świadectwa
    homologacji: 2060-01, liczba miejsc: 2-5, dopuszczalna ładowność: 550kg,
    Data pierwszej rejestracji: 1999-11-26
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 13. Data: 2010-06-16 07:44:09
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2010-06-15 21:32, Łukasz pisze:
> [...]
    > tam ksero tej homologacji (jeśli wogóle była). Jutro postaram się tam
    > dodzwonić. Od importera ani producenta nie można uzyskać takiego duplikatu.
    W sumie dziwne. W Fordzie wystawili mi wyciąg ze świadectwa homologacji
    praktycznie od ręki. No może przesadzam: zadzwoniłem do dilera z prośbą
    o udostępnienie świadectwa, stwierdzili że minęło już 5 lat, a oni tyle
    czasu mają na przechowywanie dokumentów i potem je niszczą, ale
    skontaktują się z centralą, następnego dnia dostałem mailem pdfa z
    wyciągiem. Samochód z 2000 roku.
    Maciek

  • 14. Data: 2010-06-18 14:59:50
    Od: kenubi <n...@n...pl>

    cef wrote:

    > Oj chyba nie, "homologacja" weszła do ustawy przez normalną nowelizację,
    > ale to już nie pamiętam dokładnie kiedy, ale pamiętam, że ja z
    > "homologowanej kratki"
    > mogłem np w latach 2000-maj2004 odliczać VAT z paliwa a "kratki
    > wcześniejsze bez homologacji"
    > były "nieodliczalne".

    Gdzieś tu było chyba podawane albo znalazłem w google jakąś starą wypowiedź
    Gotfryda podany link do wytycznych dla US taktujących o "nieczepianiu" się
    samochodów zakupionych przed 1 sty 2001r tzn. (kratka+wpis w dowodzie rej.).

    Pani w aktualnym U.komunikacji chciała mi b.pomóc i wygrzebała z akt "jakąś"
    homologację (xero) na podobny do mojego samochód - przynajmniej wiem jak to
    wygląda (bo numery inne powpisywane). Ta homologacja jest z 1999r
    (rejestracja wrzesien).
    A i ja mam fabrycznie wydaną kartę pojazdu z numerem homologacji..tylko
    tak mi się coś po głowie pałęta, że kiedyś mi w poprzednim (nie pierwszym)
    UK jakaś leniwa zabrała homologację, twierdząc, że po co mi jak mam już
    zarejestrowany jako ciężarowy - pewnie jej się nie chciało do xero latać -
    oj jak się okaże, że się tam znajdzie oryginał to się zapienię.
    Też żyłem w stanie "ogólnej wiedzy o kratkach" (z lat <=99), potem przyszła
    UE i zaprzestałem szukania homologacji , a potem (wyrok) zapomniałem co
    wcześniej ustaliłem i tak ..znowu wpadłem w pułapkę (ale homologację będę
    zaraz miał z 1-ego UK).

  • 15. Data: 2010-06-18 19:48:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Jun 2010, kenubi wrote:

> [...]
    > samochodów zakupionych przed 1 sty 2001r tzn. (kratka+wpis w dowodzie rej.).

    Nie wiem czy właśnie o to chodzi, o czym myślę.
    To było "zalecenie"[1] ministra finansów, wydane w związku z powszechnością
    wydawania błędnych interpretacji i powołujące się na "zaufanie do prawa",
    po wyroku w którym US wygrał z podatnikiem sprawę o homologację
    właśnie. A szacowano tak coś 60 000 do prawie 200 000 tysięcy takich
    spraw o zwrot VAT przez 5 lat (do przedawnienia).

    [1] mogło się ciut inaczej nazywać, ale miało tę formę i wagę - to nie
    była interpretacja ani akt prawny, lecz polecenie zwierzchnika do
    odstąpienia od czynności służbowych :)

    I rzecz jasna dotyczyło tylko okresu *sprzed* wydania wyroku oraz
    owego "zalecenia" - od tego czasu zaprzestano honorowania stempla
    ze stacji diagnostycznej.

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2010-06-19 05:35:19
    Od: Łukasz <"\\#/"@o2.pl>

> [...]
    >
    > I rzecz jasna dotyczyło tylko okresu *sprzed* wydania wyroku oraz
    > owego "zalecenia" - od tego czasu zaprzestano honorowania stempla

    Witam

    Ja próbowałem uzyskać homologację w centrali (tak jak sugerował Maciek z
    fordem) ale dostałem taką odpowiedź:

    "Szanowny Panie,

    Bardzo nam przykro, ale nie wydajemy duplikatów wyciągu ze świadectwa
    homologacji. Dokument ten wydajemy tylko raz , przed pierwszą
    rejestracją nowego pojazdu, nabywcy pojazdu.
    Z poważaniem
    * *
    Citroën Polska Sp. z o.o.
    "

    W urzędzie komunikacji po długiej rozmowie udało mi się ustalić, że może
    po złożeniu wniosku w trybie 30 dniowym uda im się odnaleźć to w archiwum.

    Ten samochód nie był przerabiany. Od początku był zarejestrowany jako
    ciężarowy. Mam podstawowe pytanie, bo przyznam się, że powyższa odp. nie
    jest dla mnie jasna, czy warto starać się o tą homologację bo podobno na
    jesieni i tak przepisy mają się zmienić a ja tak dużo nie jeżdżę. A może
    odliczać VAT bez tego papierka.

    Pozdrawiam
    Łukasz

  • 17. Data: 2010-06-19 06:06:09
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Łukasz" <"\\#/ wrote:

    > Ten samochód nie był przerabiany. Od początku był zarejestrowany jako
    > ciężarowy.

    Niestety wpis w karcie sprzed 2000 roku
    nie jest tożsamy z typem N1 wg świadectwa.

> [...]
    > podobno na jesieni i tak przepisy mają się zmienić a ja tak dużo nie
    > jeżdżę. A może odliczać VAT bez tego papierka.

    Musiałbyś obliczyć iloraz współczynnika prawdopodobieństwa zmian
    w przepisach do współczynnika korzyści z odliczania VAT.

    Jedno wiem na pewno: nigdy w podatkach nie opłaca się czekać.
    Jak Ci się coś należy, to bierz, a nie czekaj.

  • 18. Data: 2010-07-08 07:40:05
    Od: Łukasz <"\\#/"@o2.pl>

    Witam,

    Udało mi się uzyskać ten wyciąg z homologacji w wydziale komunikacji, w
    którym auto było po raz pierwszy rejestrowane.
    Więc robię tak:
    1. Amortyzuję liniowo (stawka 40 %)
    2. Odpisuje VAT naliczony od zakupu paliwa i gazu do tego auta.
    Pozdrawiam
    Łukasz

  • 19. Data: 2010-07-08 10:12:13
    Od: kenubi <n...@n...pl>

    Łukasz wrote:

    > Witam,
    >
    > Udało mi się uzyskać ten wyciąg z homologacji w wydziale komunikacji, w
    > którym auto było po raz pierwszy rejestrowane.
    Gratuluję. I mnie przysłali ( faksem :/ ) homologację N1 do mojego - także
    się da - choć marudzili okropnie że archiwum,.. itd.itp. ale się dało :)
    Pytanie teraz czy urzędnik nie zakwestionuje kopii dokumentu.