  • 1. Data: 2010-06-14 05:58:20
    Temat: Samochód z kratką a VAT od paliwa - wyrok NSA z dnia 9 czerwca 2010
    Od: Łukasz <"\\#/"@o2.pl>

    Witam

    Niedawno założyłem DG. Posiadam prywatny samochód Citroen Xsara kombi z
    1999 roku, w dowodzie rejestracyjnym i w karcie pojazdu wpis: samochód
    ciężarowy. Niestety nie posiadam świadectwa homologacji ani jego odpisu
    - nie jestem pierwszym właścicielem auta. W świetle ciągłych zmian
    prawa, a właściwie orzeczeń sądów nie wiem czy mogę stosować ulgi VAT.

    Moje pytania są następujące:

    1. Czy mogę wciągnąć to auto na firmę stosując amortyzację jednorazową
    (koszt zakupu w 2009 roku 5500zł z umowy kupna, US wycenił samochód na
    7000 i od tego zapłaciłem podatek PCC), czyli kwota do amortyzacji 5500.
    Wiem że amortyzacja jednorazowa przysługuje tylko samochodom ciężarowym,
    więc czy mogę to auto (z kratką) zamortyzować jednorazowo?

    2. Samochód był zakupiony bez faktury, od osoby prywatnej, czyli czy nie
    stosuję żadnego odliczenia VAT od zakupu (nic nie wpisuję do rejestrów
    VAT - tylko kwotę do amortyzacji do KPiR w kolumnę 13 - pozostałe wydatki) ?

    3. Czy jestem uprawniony do odliczania podatku VAT od nabytej benzyny i
    gazu do tego auta?

    4. Czy jeżeli w tej chwili kratka jest zdemontowana grożą mi jakieś
    konsekwencje prawne - skarbowe?

  • 2. Data: 2010-06-14 07:27:53
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Użytkownik "Łukasz" napisał w wiadomości :

    > Moje pytania są następujące:
    > 3. Czy jestem uprawniony do odliczania podatku VAT od nabytej benzyny i
    > gazu do tego auta?

    Witam,
    Mam podobną sytuację i w świetle tego co udało mi się ustalić w moim US,
    niestety vat'u od paliwa odliczać nie mogę. US stoi sztywno na stanowisku że
    jeśli nie ma świadectwa homologacji to musi być stosowne zaświadczenie z
    odpowiedniej stacji kontroli, a w stacji usłyszałem że oni mają tylko ustawę i
    nie obchodzą ich wyroki sądów i że "stosownego" mi nie wydadzą bo auto nie
    spełnia wymogów aktualnie obowiązujących ich na papierze.

    Pzdr,
    piotr

  • 3. Data: 2010-06-14 11:39:35
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2010-06-14 09:27, Piotr pisze:
> [...]
    > nie obchodzą ich wyroki sądów i że "stosownego" mi nie wydadzą bo auto nie
    > spełnia wymogów aktualnie obowiązujących ich na papierze.
    A nie jest możliwe uzyskanie świadectwa homologacji od
    producenta/importera, czy gdzie tam samochód był kupiony?

    Maciek

  • 4. Data: 2010-06-14 11:53:18
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Użytkownik "Maciek" napisał w wiadomości:

    > A nie jest możliwe uzyskanie świadectwa homologacji od
    > producenta/importera, czy gdzie tam samochód był kupiony?

    Nie, jeśli samochód był wyprodukowany przed datą wprowadzenia świadectw
    homologacji więc IMO około roku 2001. A o takim właśnie samochodzie podnosi
    wątkotwórca.

    Pzdr,
    Piotr

  • 5. Data: 2010-06-14 14:07:34
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2010-06-14 13:53, Piotr pisze:
    > Nie, jeśli samochód był wyprodukowany przed datą wprowadzenia świadectw
    > homologacji więc IMO około roku 2001. A o takim właśnie samochodzie podnosi
    > wątkotwórca.
    To tym bardziej nie rozumiem. Jeśli w tamtym okresie do odliczania VAT
    nie obowiązywało świadectwo homologacji i wróciliśmy do obowiązującego
    wtedy stanu prawnego, to kto może teraz tego świadectwa zażądać? Na
    podstawie jakich dokumentów odliczano VAT w tamtym okresie?

    Maciek

  • 6. Data: 2010-06-14 14:25:45
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Maciek wrote:

> [...]

    Około 2000 były juz świadectwa homologacji wymagane.

> [...]
    > wtedy stanu prawnego, to kto może teraz tego świadectwa zażądać? Na
    > podstawie jakich dokumentów odliczano VAT w tamtym okresie?

    Ale nie wróciliśmy do tamtego stanu prawnego, tylko do 30.04.2004
    Na dzień dzisiejszy albo spełniasz wymagania wg dzisiejszych przepisów,
    albo spełniasz te sprzed akcesji. Samochód z 1999 to pewnie jest zwykły
    osobowy, któremu jakiś pośrednik zamontował kratkę i zmieniając liczbe
    osób w dowodzie rejestracyjnym na 4 uzyskał wpis w DR - ładowność 504 albo
    507 kg.
    Tak więc jeśli nie ma świadectwa homologacji na ciężarowy ( a ten z 1999
    pewnie nie ma)
    to jest osobowy i możesz sobie conajwyżej odliczyć VAT
    z płynu do spryskiwacza, mycia czy ogumienia i napraw.
    A co to za wyrok z tematu?

  • 7. Data: 2010-06-14 16:23:45
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2010-06-14 16:25, cef pisze:
> [...]
    > osobowy, któremu jakiś pośrednik zamontował kratkę i zmieniając liczbe
    > osób w dowodzie rejestracyjnym na 4 uzyskał wpis w DR - ładowność 504 albo
    A czy 30.04.2004 samochody nie posiadające świadectwa homologacji,
    jednak posiadające kratkę i zarejestrowane jako ciężarowe nie
    kwalifikowały się przypadkiem do odliczania VAT od paliwa? Wymóg
    posiadania świadectwa dotyczył zdaje się nowych samochodów, a stare
    zachowywały "uprawnienia".

    Maciek

  • 8. Data: 2010-06-14 16:49:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Jun 2010, Maciek wrote:

    > A czy 30.04.2004 samochody nie posiadające świadectwa homologacji,
    > jednak posiadające kratkę i zarejestrowane jako ciężarowe nie
    > kwalifikowały się przypadkiem do odliczania VAT od paliwa?

    Nie, bo AFAIR kwalifikowały się w ten sposób tylko samochody "oczywiście
    ciężarowe". AFAIR (jak się mylę to proszę o sprostowanie), wyrok
    NSA przyznający USom rację co do tego iż warunkiem odliczania VAT
    od paliwa jest wyłącznie świadectwo homologacji, a nie wpis
    w dowodzie rejestracyjnym (jak praktykowano, za powszechną akceptacją
    USów[1], ale wbrew przepisom), był przed wejściem do UE.

    [1] z wyjątkiem jednego, tego który "poszedł" do NSA

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2010-06-14 17:44:38
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Maciek wrote:

> [...]
    > kwalifikowały się przypadkiem do odliczania VAT od paliwa? Wymóg
    > posiadania świadectwa dotyczył zdaje się nowych samochodów, a stare

    Oj chyba nie, "homologacja" weszła do ustawy przez normalną nowelizację,
    ale to już nie pamiętam dokładnie kiedy, ale pamiętam, że ja z
    "homologowanej kratki"
    mogłem np w latach 2000-maj2004 odliczać VAT z paliwa a "kratki wcześniejsze
    bez homologacji"
    były "nieodliczalne".

  • 10. Data: 2010-06-15 19:23:44
    Od: Łukasz <"\\#/"@o2.pl>

    Witam

    Przeczytałem na temat tego wyroku na stronie:
    http://www.taxfin.pl/artykul,876,podatniku_nie_odlic
    zysz_VAT_od_samochodu.html

    Pozdrawiam