  • 1. Data: 2005-12-15 23:46:40
    Temat: Samochód osobowy (ciężarowy) - zakup i koszty.
    Od: "MarkS" <s...@p...fm>

    Witam
    Zamierzam nabyć używany samochód osobowy z kratką (w dow. rej. ciężarówka).
    Jest to kombi nie spełniające wymogów powszechnie znanego wzoru (ładowność
    594 kg, rejestrowany na 5 osób).
    Co będzie bardziej opłacalne - kupić samochód na firmę (jednoosobowa
    działalność, VAT) czy na siebie prywatnie.

    Z tego co znalazłem to przy zakupie na firmę:
    - paliwo w koszty bez zwrotu Vat-u.
    - inne faktury (np opony, przeglądy, płyny) - koszty z odliczeniem Vat-u.

    Przy wykorzystaniu samochodu prywatnego:
    - paliwo i wszystkie faktury "samochodowe" rozliczane przez ewidencję
    przebiegu > dow. wew. > kpir > bez odliczania Vat-u.

    Która z form będzie korzystniejsza finansowo ?
    Jak w obu przypadkach wygląda kwestia odliczeń kwot za ubezpieczenia (da się
    wogóle) ?

    Jak wygląda kwestia wrzucenia samochodu w koszty przy zakupie na firmę
    (wartość 10.000, sprzedający przebąkiwał coś o zerowym vacie na fakturze
    (?)) ?
    Domyślam się że samochód będę musiał amortyzować ?

    Czy jakiekolwiek znaczenie ma czy kupię samochód teraz czy na styczniową
    fakturę ?

    Z góry dzięki jeśli znajdzie się ktoś komu będzie się chciało odpowiedzieć
    :)

    Pozdr
    Marek Stechni

  • 2. Data: 2005-12-16 09:03:01
    Temat: Re: Samochód osobowy (ciężarowy) - zakup i koszty.
    Od: "W.R." <email_beztego@beztego_ratymirski.net>

    MarkS napisał(a):
> [...]
    > Jest to kombi nie spełniające wymogów powszechnie znanego wzoru (ładowność

    Wzoru już niet :) Teraz są rzędy siedzeń, długości części ładunkowej itp.

    > Co będzie bardziej opłacalne - kupić samochód na firmę (jednoosobowa
    > działalność, VAT) czy na siebie prywatnie.

    Odpowiem na podstawie tego, jak sam robię. Otóż wprowadziłem samochód
    jako srodek trwały do firmy, normalnie go amortyzuję i nie prowadze
    żadnych uciążliwych ewidencji. IMHO łatwiej i korzystniej. Ubezpieczenie
    zaliczam w koszty (przez rozliczenia międzyokresowe).

    Możesz poczytać tutaj http://www.gofin.pl/podp.php/211/1134/58909/ i
    spróbować sobie przykładowo policzyć na podstawie przewidywanych kosztów
    eksploatacji, paliwa itp, który wariant uznasz za korzystniejszy dla siebie.

    --
    pozdrawiam
    Wojciech Ratymirski

  • 3. Data: 2005-12-16 21:38:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Dec 2005, MarkS wrote:

    > Jak w obu przypadkach wygląda kwestia odliczeń kwot za ubezpieczenia (da się
    > wogóle) ?

    ...da sie, ale dobrze pamiętać ze:
    1. jest limit jeśli samochód był drogi
    2. bez AC ew straty (np. w wypadku) nie są KUP
    3. są wątpliwości co do NW. To jest ubezpieczenie osoby a nie
    samochodu :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-12-16 21:55:06
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <s...@p...fm> napisal(a):
    > Przy wykorzystaniu samochodu prywatnego:
    > - paliwo i wszystkie faktury "samochodowe" rozliczane przez ewidencję
    > przebiegu > dow. wew. > kpir > bez odliczania Vat-u.

    Czekaj, chyba poza paliwem wolno odliczać VAT od kosztów samochodowych z
    kilometrówki.
    --
    Samotnik
    www.bizuteria-artystyczna.pl