  • 1. Data: 2002-04-10 11:37:20
    Temat: ST czy KUP?
    Od: "Tomasz Janus" <t...@k...chip.pl>

    Witam.

    Problem jest następujący:
    Mam sobie dom, a dokladniej mam 75% tej nieruchomosci, 25% ma mama.
    Zamierzasz na części tego domu urządzić mały sklepik. Pociąga to ze sobą
    konieczność przeprowadzenia remontu. Pytanie brzmi:
    Czy koszty tego remontu (około 10 tys PLN) mogę potraktować jako KUP (KPiR),
    czy też mam wprowadzić część domu na ŚT i remont ten potraktować jako
    zwiększenie wartosci srodka i amortyzowac stawka 1,5% (budynek mieszkalny).

    Bede wdzieczny za wszelkie sugestie i doswiadczenia.

    pozdrawiam
    tj

  • 2. Data: 2002-04-10 23:33:21
    Temat: Re: ST czy KUP?
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Apr 2002, Tomasz Janus wrote:

> [...]
    >+ zwiększenie wartosci srodka i amortyzowac stawka 1,5% (budynek mieszkalny).

    Sądzę że nie masz na myśli "remontu" w ścisłym tego słowa
    znaczeniu ("przywrócenie do stanu działania") a "ulepszenie".
    Widziałem gdzieś (nie pamiętam gdzie :() opis wyroku NSA
    (czy nawet SN) stwerdzający że "ulepszenie" to nie "zwykły
    remont" i powinno iść w amortyzację.
    Co do "wydzielenia" - to IM*H*O (ale "H" jest WYRAŻNIE zaznaczone)
    to najbezpieczniej jęsli byłoby to wyodrębnione pomieszczenie.

    Doświadczeń nie mam, to powyżej było "z prasy" (prasa kłamie ;>!?)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    PS: właśnie znalazłem w prywatnym archiwum; wybaczcie jeśli
    kodowania "nie pasują" ale nie mam zdrowia poprawiać :> :(
    Było na "infor.pl", chyba "gazetaprawna", autorka:
    Aleksandra Tarka; szukać w nr 22/02 !
    Kilka słów z tego (sprawa dotyczyła INNEGO problemu
    - skarżący pogodził się z decyzją, żądał zaliczenia
    "automatem" do amortyzacji; ale zapodaję tylko kwestie
    o którą pytałeś):
    ++++
    O KOSZTACH UZYSKANIA PRZYCHODU
    Szybko, ale nie z urzędu
    Jeśli organy podatkowe uznają, iż wydatek poniesiony przez podatnika nie
    dotyczył remontu, tylko ulepszenia środka trwałego i wyrzucą go z kosztów
    uzyskania przychodu, podatnik nie może liczyć, że organy podatkowe
    [...]
    I nie pomogły tłumaczenia podatnika, który wyjaśnił, iż specjalnie dla
    rozwiania wątpliwości postanowił zlecić sporządzenie ekspertyzy przez
    rzeczoznawcę z zakresu prawa budowlanego. Z opinii &ndash; nie byle kogo,
    tylko biegłego sądowego z listy wojewody &ndash; jasno wynikało, że obiekt
    wymagał remontu.
    [...]
    amortyzacyjnych. Jego zdaniem organ podatkowy, który wyrzucił z kosztów
    uzyskania przychodu wydatki, uznając, iż nie był to remont, [...]
    Te argumenty nie przekonały sądu, który ostatecznie oddalił skargę. NSA
    wskazał, [...]Działanie skarżącego było modernizacją, a nie remontem,
    wiązało się bowiem z przystosowaniem do prowadzenia działalności, i to
    przed jej rozpoczęciem. Sąd wykluczył także możliwość dokonania przez
    organ podatkowy amortyzacji z urzędu.