  • 1. Data: 2008-04-17 18:11:14
    Temat: Rozliczenie matki samotnie wychowującej dziecko
    Od: Lejak <n...@c...pl>

    Nie wiem, jak praktycznie rozliczyć znajomą, potrzebuję podpowiedzi.

    Matka samotnie wychowująca dziecko, w 2007 r nie mająca swoich
    dochodów. Dziecko w 2006 r. skończyło 18 lat, od tego czasu to jemu, a
    nie na matce, przypisana jest renta rodzinna po ojcu. Dziecko nadal się
    uczy w szkole publicznej (liceum). Mają internet, ale wszystkie faktury
    są wyłącznie na imię matki (ten sam adres zamieszkania i zameldowania,
    to samo nazwisko).

    Jeśli rozliczę dziecko oddzielnie, stracą - o ile się orientuję -
    możliwość odliczenia ulgi internetowej ze względu na brak dochodów matki.

    Kiedy próbuję rozliczać rentę rodzinną jako dochody małoletniego
    dziecka osoby samotnie je wychowującej, to nie wiem, gdzie uwzględnić
    pobrane przez ZUS ubezpieczenie zdrowotne od dochodu dziecka. W
    formularzu PIT-M nie ma na to miejsca, w PIT-36 też tylko pozycja 170,
    dotycząca dorosłego, a nie dziecka. Tymczasem to dziecko na swoim PIT-40
    ma wykazane składki zdrowotne pobrane przez płatnika.

    Czy składkę na ubezpieczenie zdrowotne dziecka, pobraną z renty
    rodzinnej, może odliczyć matka samotnie je wychowująca? Gdzie, jak?
    Gdzie mam szukać podstawy prawnej lub interpretacji?

    --
    Lejak
    n...@c...pl

  • 2. Data: 2008-04-18 20:14:38
    Od: interpio <i...@d...pl>

    Proste, nie rób nic i będzie OK.
    Matka nie może do swojego "0,00 zł." PITa doliczyć dochodu dorosłego
    dziecka.
    "Dziecko" jest już rozliczone z renty rodzinnej przez ZUS na
    formularzu PIT-40.
    Internet przepisać na "dziecko" to za rok parę złotych wpadnie.
    Chyba, że np. "dziecko" ma orzeczoną niepełnosprawność i należy mu się
    jakieś odliczenie z tytułu ulgi rehabilitacyjnej, to wtedy warto
    rozliczyć "dziecko"
    Pozdrawiam Piotrek