  • 1. Data: 2005-03-03 06:49:32
    Temat: Rozliczanie za granica, a US w Polsce ?
    Od: "gilberto" <g...@p...onet.pl>

    Mam pewien problem i chcialbym sie poradzic grupowiczow. Moi rodzice od 1990r
    przebywaja legalnie w USA. Od poczatku rozliczaja sie z odpowiednikiem urzedu
    skarbowego w USA. Mama nigdy nie pracowala w Polsce, a tata tylko za czasow PRLu
    w sluzbie zdrowia. Nigdy nie rozliczali sie z urzedem skarbowym przez tyle lat.
    Nie posiadaja nr NIP. Poniewaz posiadaja pewne mienia w Polsce - dom,
    mieszkanie, dzialki rolnicze, ktore chcieliby przekazac mi, chcialbym sie
    poradzic was, czy musza wystepowac do US w celu nadania nr NIP? Rozumiem, ze za
    darowizna musze zaplacic jakis podatek. Moi rodzice przez te lata placa skladki
    KRUS, poniewaz sa rolnikami, lecz nigdy nie bylo dochodu z gospodarstwa rolnego.
    Czy zglaszajac wniosek o nadanie nr NIP moga podac adres zamieszkania w USA i
    cala korespondencja bedzie tam trafiala? Czy wpisujac odpowiednik NIPu z USA
    (Social Security Number) urzad skarbowy nie bedzie sie czepial, ze przez lata
    nie rozliczali sie z podatkow w kraju? W tym czasie nabywali samochod,
    mieszkanie spoldzielcze, dom mieszkalny oraz grunty rolne od swoich rodzicow.
    Czy powinni zaplacic jakis podatek ? Czy urzad skarbowy moze teraz jakas duza
    kare doliczyc? Interesuje mnie ta sprawa rowniez dlatego, ze rodzice chca wziac
    kredyt hipoteczny pod hipoteke tego wszystkiego i musza przedstawic
    zaswiadczenia o placeniu podatku z urzedu skarbowego, bank uznal rozliczenia z
    zagranicy, ale rodzice musza przedstwiac rowniez zaswiadczenie z rodzimego
    urzedu skarbowego, ze nie zalegaja z podatkami. Dodam, jesli to istotne, to moj
    tata jest od 2 lat obywatelem amerykanskim rowniez. Poradzcie - od czego zaczac
    i co robic ?? Wydaje sie zakrecone i powiklane....

  • 2. Data: 2005-03-03 15:14:56
    Temat: Re: Rozliczanie za granica, a US w Polsce ?
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    gilberto wrote:
> [...]
    > tata jest od 2 lat obywatelem amerykanskim rowniez. Poradzcie - od czego zaczac
    > i co robic ?? Wydaje sie zakrecone i powiklane....

    To ci od razu poradzę.
    Skorzystaj z usług doradcy podatkowego, za dużo spraw i za bardzo
    skomplikowane, zeby ktoś ci tu cos doradził.
    Podatków od zarobków w stanach na pewno nie zapłacą, od tego co robili w
    polsce na pewno tak, ale cześć sprawa już się przedawniła, więc tak
    prosto się tego powiedzieć nie da.

  • 3. Data: 2005-03-03 23:59:32
    Od: "gostek" <g...@w...pl>

    > Podatków od zarobków w stanach na pewno nie zapłacą, od tego co robili w

    wbrew pozorom nawet to twierdzenie nie jest takie pewne, jesli cos zrobia
    zle

    kolega dobrze radzi - przy tak skomplikowanej sytuacji lepiej szukac dobrego
    doradcy ktory specjalizuje sie rowniez w kwestiach zwiazanych z podatkami od
    dochodow zagranica