  • 11. Data: 2010-01-08 13:49:21
    Temat: Re: Remanent, a planowany zwrot towaru
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 08 Jan 2010 13:19:41 +0100, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

    > No ale co, mam wpisać remanent w styczniowej księdze?

    A dlaczego nie?

    > Przecie choćby w
    > podanym przez ciebie linku jest, że dopiero pod koniec się uwzględnia
    > remanent zeszłoroczny.

    Uwzględnia w rozliczeniu, ale wpisuje już w styczniu.

    > Na grupach też sporo osób pojawia się z pytaniem
    > ,,kupiłem drogo w grudniu, sprzedałem w styczniu'' i Godfryd im zawsze
    > radzi sporządzić dodatkowy remanent i dopiero ten remanent wpisać w
    > księgę danoroczną.

    Nie "dopiero ten" a "także ten".

    > No przecie jak wpiszę z plusem to tylko zwiększę koszt, a nie wyrzucę
    > tego z kosztu. Skoro mam wyrzucić z kosztu, to muszę wpisać z minusem.

    > Tzn? Możesz to na przykładzie napisać, bo nie łapię.

    > No to jak jest poprawnie?

    Nie wpisujesz wartości remanentu do żadnych kolumn związanych z kosztami
    i przychodami tylko w tej dodatkowej (badajże obecnie 15, nie pamiętam
    nagłówka). Robisz dwa identyczne wpisy: na ostatniej pozycji księgi z
    roku poprzedniego i na pierwszej w nowym roku.

  • 12. Data: 2010-01-08 14:09:13
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > No to jak jest poprawnie?

    A weź Ty zajrzyj do rozporządzenia w sprawie KPiR.
    Tam w objaśnieniach na końcu jest wszystko napisane.
    Chyba nawet jest przykład liczbowy.
    Jeśli po lekturze tego dalej nie załapiesz, to już trudno.

  • 13. Data: 2010-01-08 14:41:16
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    jureq pisze:
    > Uwzględnia w rozliczeniu, ale wpisuje już w styczniu.

    Jak wpiszę, to mi to się automatycznie uwzględni w rozliczeniu.

> [...]
    > nagłówka). Robisz dwa identyczne wpisy: na ostatniej pozycji księgi z
    > roku poprzedniego i na pierwszej w nowym roku.

    a, chyba że do kolumny dodatkowej... No ale to tylko kosmetyka i nic nie
    zmienia w moich rozważaniach o rozliczaniu, którego nadal nie do końca
    czaję.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 14. Data: 2010-01-08 16:07:19
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Przemysław Adam Śmiejek w <news:hi7ekr$r58$1@news.interia.pl>:

> [...]

    > a, chyba że do kolumny dodatkowej... No ale to tylko kosmetyka i nic nie
    > zmienia w moich rozważaniach o rozliczaniu, którego nadal nie do końca

    Czego nie czaisz?

    Zaczynasz DG, pierwsza pozycja 1 księgi to remanent w kwocie 0PLN, kupujesz
    i sprzedajesz towary robisz odpowiednie wpisy w księdze załóżmy że
    odpowiednio 123456,78 w kolumnie dotyczącej nabycia towarów 234567,80(chyba
    niezły margin ;>). 31 grudnia o 23:59:59 robisz remanent i widzisz, że
    zostało Ci towaru na 12345,67, wpisujesz do księgi tę kwotę i potem liczysz:

    0 (remanent początkowy)
    +
    123456,78 (zakupy towarów *wszystkie, również te niesprzedane)
    -
    12345,67 (remanent końcowy, czyli wylot z kosztów niesprzedanych towarów)
    +
    xxxx,xx (jakaś kwota wydatków ubocznych związanych z zakupami towarów)
    towarami)
    +
    xxxxx,xx (jakaś kwota innych kosztów, typu ZUS, internet, telefony)

    i masz koszt na koniec roku.

    Do księgi na kolejny rok w pozycji nr 1 (1 stycznia o godzinie 00:00:01)
    wpisujesz remanent 12345,67 (ten sam, który wpisałeś jako ostatnia pozycję w
    poprzedniej księdze) i jazda zaczyna sie od nowa...

    Jeżeli chodzi o podatek, to zakup towaru zmniejsza zaliczkę, które to
    zmniejszenie co najmniej raz w roku trzeba wyrównać -- właśnie w postaci
    podatku zapłaconego od niesprzedanego towaru, który wyjdzie w remanencie.

    Nie pisz tylko, że wolałbyś nie wpisywać zakupu w koszty zaraz po nabyciu,
    tylko dopiero przy sprzedaży (i płacić wyższą zaliczkę), dostajesz niejako
    kredyt...

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 15. Data: 2010-01-08 22:22:05
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    'Tom N' pisze:
    > Czego nie czaisz?

    Wszystkiego.

> [...]
    > niezły margin ;>). 31 grudnia o 23:59:59 robisz remanent i widzisz, że
    > zostało Ci towaru na 12345,67, wpisujesz do księgi tę kwotę

    W jakiej kolumnie? Skoro mówisz, że z plusem, to mi nie pasuje nigdzie.
    Załóżmy, że mamy:

    Rok 2009:

    zakup towaru za 1000zł. Wpisuję do kolumny 7 1000zł.

    Rok 2009/2010:

    Towar się nie sprzedał, remanent jest na 1000zł. Co robisz? Jakie kwoty
    i do jakiej kolumny wpisujesz.

    > Do księgi na kolejny rok w pozycji nr 1 (1 stycznia o godzinie 00:00:01)
    > wpisujesz remanent 12345,67 (ten sam, który wpisałeś jako ostatnia pozycję w
    > poprzedniej księdze)

    W jakiej kolumnie? Jakbym wpisał w 7, to mi to zaliczy jako koszt na
    styczeń, a sam mówisz, że to trza wziąć pod uwagę dopiero w grudniu.

    > Nie pisz tylko, że wolałbyś nie wpisywać zakupu w koszty zaraz po nabyciu,
    > tylko dopiero przy sprzedaży (i płacić wyższą zaliczkę), dostajesz niejako
    > kredyt...

    Ja nie narzekam, ja nie rozumiem! Nie krytykyję, nie opluwam. Po prostu
    tego kurestwa nie rozumiem.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 16. Data: 2010-01-08 22:52:37
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > W jakiej kolumnie?

    A czytałeś objaśnienia?

    > W jakiej kolumnie? Jakbym wpisał w 7, to mi to zaliczy

    A czytałeś objaśnienia?

    > Ja nie narzekam, ja nie rozumiem! Nie krytykyję, nie opluwam. Po
    > prostu tego kurestwa nie rozumiem.

    Jest to problem.
    Ale widać, że nie przeanalizowałeś ani jednego
    słowa z tego co inni Ci piszą, więc czemu się dziwisz, że nie rozumiesz?

  • 17. Data: 2010-01-09 02:14:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 8 Jan 2010, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Jak wpiszę, to mi to się automatycznie uwzględni w rozliczeniu.

    Tristan, jak takie standardowe pytanie...
    A ustaliłeś GDZIE się wpisuje remanent początkowy?
    Oraz *gdzie* się go rozlicza?
    Podpowiem: dobrze pamiętam, bo osobiście wtopiłem, i była to pierwsza
    rzecz którą skomentowała doradczyni podatkowa jak do niej polazłem
    z KPiR (po miesiącu prowadzenia) do przeglądu :P

    > a, chyba że do kolumny dodatkowej... No ale to tylko kosmetyka i nic nie
    > zmienia w moich rozważaniach o rozliczaniu, którego nadal nie do końca
    > czaję.

    A *ZAŁĄCZNIK DO ROZPORZĄDZENIA* czytałeś?
    Ten:
    (tytuł wielkimi literami, więc ja też sobie pozwoliłem ;))

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2010-01-09 02:19:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 8 Jan 2010, wspolna-flaszka.pl wrote:

> [...]

    Sprzeciw, Wysoki Sądzie! ;)
    Otrzymanie, a *NIE* zakup (zakup, czyli czynność cywilnoprawna, *może*
    być rozbieżny z przejęciem posiadania).
    "Data faktury" tu nie gra roli (a wpis do KPiR nie jest tożsamy
    z ustawowym ujęciem w koszty, przecież zakup towaru handlowego NIE
    stanowi "ustawowego KUP" - to wyłącznie wyjątek wg KPiR).

    > o ile chronologicznie do 20 nastepnego miesiaca nie wypelniasz ksiegi ? (np
    > przy kasie fiskalnej)

    Nie.
    Akurat *TEN* obowiązek dotyczy również "kasowców".
    Sprzedaż nie udokumentowana fakturami i nie zarejestowana na kasie *oraz*
    otrzymanie (!) towarów handlowych księguje się "niezwłocznie".

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2010-01-09 08:29:07
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > Tristan, jak takie standardowe pytanie...
    > A ustaliłeś GDZIE się wpisuje remanent początkowy?

    No próbuję od kilku lat, niestety wciąż spotykam się z murem ,,wiemy, a
    nie powiemy'', jaki właśnie sam zaprezentowałeś.

> [...]
    > rzecz którą skomentowała doradczyni podatkowa jak do niej polazłem
    > z KPiR (po miesiącu prowadzenia) do przeglądu :P

    No to jak wiesz, to powiedz.

    > A *ZAŁĄCZNIK DO ROZPORZĄDZENIA* czytałeś?
    > Ten:
    > http://www.przepisy.gofin.pl/5,36,28357,6.html
    > (tytuł wielkimi literami, więc ja też sobie pozwoliłem ;))

    No i nadal nie znalazłem tam nic o wpisywaniu go do księgi. Jest tylko
    sposób obliczania, który moi doradcy wykorzystują. Ale nic nie widzę o
    tym, żeby wpisać do książki i na jakiej pozycji z jakim znakiem.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 20. Data: 2010-01-09 09:14:21
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Przemysław Adam Śmiejek w <news:hi9d72$ecr$1@news.interia.pl>:

    > No i nadal nie znalazłem tam nic o wpisywaniu go do księgi. Jest tylko
    > sposób obliczania, który moi doradcy wykorzystują. Ale nic nie widzę o
    > tym, żeby wpisać do książki i na jakiej pozycji z jakim znakiem.

    A ja widzę to:
    16. Kolumna 15 jest wolna. W kolumnie tej można wpisywać inne zaszłości
    gospodarcze poza wymienionymi w kolumnach 1-13. W kolumnie tej można również
    wpisywać wydatki odnoszące się do przychodów miesiąca lub roku następnego
    (lat następnych).

    oraz w samym rozporządzeniu to:

    § 27. 1. Podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu
    z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i
    pomocniczych...

    No gdzie wpisać remanent, skoro należy go wpisać do księgi ale nie do kolumn
    1-14 i 16?

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]