  • 1. Data: 2009-05-06 08:39:46
    Temat: sprzedaż auta a deklarcja PIT roczny
    Od: "jacek" <8...@w...pl>

    osoba prywatna kupiła auto osobowe w styczniu 2008 za 20000 zł sprzedała je
    w maju 2008 roku za 18000 a wiec ze stratą , czy musi tę transakcje wykazać
    w pit rocznym wg. mnie nie , ale przeczytałem teraz artykuł , że jednak tak
    ?
    Wg mnie gdyby osiągnęła z tytułu sprzedaży zysk i uzytkowała auto mniej niż
    6 miesięcy wtedy ma obowiązek zapłacic podatek do US

    jacek

  • 2. Data: 2009-05-06 08:59:22
    Temat: Re: sprzedaż auta a deklarcja PIT roczny
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 06-05-2009 o 10:39:46 jacek <8...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > Wg mnie gdyby osiągnęła z tytułu sprzedaży zysk i uzytkowała auto mniej niż
    > 6 miesięcy wtedy ma obowiązek zapłacic podatek do US

    IMHO ze sprzedazy rzeczy ruchomej wykazuje się tylko dochód, a straty nie.
    Nie jest to zapisane wprost w ustawie ale tak mi wychodzi.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2009-05-06 09:33:42
    Od: "jacek" <8...@w...pl>

    > IMHO ze sprzedazy rzeczy ruchomej wykazuje się tylko dochód, a straty nie.
    > Nie jest to zapisane wprost w ustawie ale tak mi wychodzi.

    a więc przeczytaj to

    Gazeta Podatkowa nr 35 (554) z dn. 2009.04.30, strona 5
    Autor: Beata Siwkowska

    A A A

    Kiedy zbycie samochodu stanowi źródło przychodu?

    Samochód kupiłem w styczniu 2009 r., a sprzedałem w kwietniu 2009 r. Nie
    został on wprowadzony do ewidencji środków trwałych w prowadzonej
    działalności. Czy w tej sytuacji muszę zapłacić podatek od przychodu z tej
    transakcji?

    W opisywanym przypadku sprzedaż samochodu nie rodzi przychodu z działalności
    gospodarczej, nawet jeżeli samochód ten był wykorzystywany na potrzeby tej
    działalności.

    Zbycie przedmiotowego samochodu stanowi źródło przychodów, jeżeli zachodzą
    przesłanki określone w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o pdof. Z
    powołanego przepisu wynika, że aby powstał przychód zbycie to:

    a.. musi przybrać formę odpłatną,

    b.. nie może następować w wykonywaniu działalności gospodarczej,

    c.. musi być dokonane przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w
    którym nastąpiło nabycie.
    Sprzedaż stanowi odpłatną formę zbycia. Zatem sprzedaż samochodu, która nie
    jest dokonywana w ramach działalności gospodarczej i dochodzi do niej przed
    upływem 6 miesięcy (liczonych we wskazany sposób) rodzi przychód dla celów
    podatkowych. Wielkość tego przychodu wyznacza wartość pojazdu wyrażona w
    cenie ustalonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (art. 19
    ustawy o pdof). Do kosztów tych zalicza się np. podatek od czynności
    cywilnoprawnych z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy, koszty obsługi prawnej,
    koszty ogłoszeń prasowych, opłatę komisową itp.

    Przychód (ustalony według zaprezentowanych zasad) podatnik ma prawo
    pomniejszyć o koszty nabycia samochodu oraz wartość nakładów poczynionych w
    czasie jego posiadania (np. remont silnika, malowanie, montaż instalacji
    gazowej). Dodatnia różnica stanowi dochód z jego sprzedaży (art. 24 ust. 6
    ustawy o pdof).

    Przykład

    15 kwietnia 2009 r. podatnik sprzedał za kwotę 25.000 zł samochód nabyty 5
    stycznia 2009 r. W czasie od nabycia do sprzedaży podatnik dokonał naprawy
    przedmiotowego samochodu i jego malowania na łączną kwotę 20.000 zł. Cena
    sprzedaży określona w umowie wyniosła 90.000 zł. W tym przypadku dochód
    wyniesie 45.000 zł (90.000 zł - 25.000 zł - 20.000 zł).

    Dochód ze sprzedaży samochodu nie podlega opodatkowaniu w momencie zbycia.
    Należy go wykazać w zeznaniu podatkowym sporządzanym za rok, w którym
    sprzedaż miała miejsce i w terminie złożenia zeznania wpłacić podatek
    dochodowy obliczony według skali podatkowej. Przychód i koszty ze sprzedaży
    samochodu należy ująć w zeznaniu, nawet jeżeli transakcja ta przynosi stratę
    i nie powstaje obowiązek zapłaty podatku ?????????????????

  • 4. Data: 2009-05-06 09:39:59
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 06-05-2009 o 11:33:42 jacek <8...@w...pl> napisał(a):

    > a więc przeczytaj to

    (...)
    > dochodowy obliczony według skali podatkowej. Przychód i koszty ze sprzedaży
    > samochodu należy ująć w zeznaniu, nawet jeżeli transakcja ta przynosi stratę
    > i nie powstaje obowiązek zapłaty podatku ?????????????????

    Mi kiedyś doradca podatkowy powiedział że jak jest strata to się nic nie wpisuje,
    tutaj na grupie też chyba obowiązuje taka wersja.
    Ale nie będę się kłócił, jak napisałem nie wynika to wprost z przepisów
    więc równie dobrze może być na odwrót.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 5. Data: 2009-05-06 13:03:57
    Od: "jacek" <8...@w...pl>

    Ja tez uważam ,że nie trzeba wykzywac , inaczej mielibyśmy w Polsce tysiące
    przestępców skarbowych

    jacek

  • 6. Data: 2009-05-06 13:37:51
    Temat: Re: Re: sprzedaż auta a deklarcja PIT roczny
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 May 2009, jacek wrote:

> [...]

    ...z wykładni. Tak bym obstawił :)
    Art.9.3a
    Nie widać potrzeby wykazania strat w danym roku (w odróżnieniu od
    innych przypadków).

    > a więc przeczytaj to
    >
    > Gazeta Podatkowa nr 35 (554) z dn. 2009.04.30, strona 5
    > Autor: Beata Siwkowska
    [...]
> [...]
    > samochodu należy ująć w zeznaniu, nawet jeżeli transakcja ta przynosi stratę
    > i nie powstaje obowiązek zapłaty podatku ?????????????????

    To jeszcze ci szpece by musieli wyjaśnić co z przypadkiem, kiedy z jednej
    sprzedaży będzie dochód, a z innej (w tym samym roku!) - strata.
    Wg takiego pomysłu:
    Przychód: 10000 zł (5000 + 5000)
    Koszty: 10000 zł (4000 + 6000)
    ...i co dalej (w deklaracji)? :D

    IMVHO z faktu, iż ustawa posługuje się *oddzieleniem* pojęcia straty od
    dochodu, wynika że nakaz wykazania dochodu to jest *co innego* niz
    nakaz wykazania dochodu *LUB STRATY*.

    Widzi ktoś obowiązek wykazania dochodu lub straty z art. 10.1.8.d?

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2009-05-06 13:38:48
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "jacek" <8...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Ja tez uważam ,że nie trzeba wykzywac , inaczej mielibyśmy w Polsce
    > tysiące przestępców skarbowych

    Hmmm - chyba sprzedawanie aut po krotszym niz polroczne uzytkowaniu ze
    strata nie jest az tak popularne :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 8. Data: 2009-05-06 16:44:11
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.0905061517110.3072@quad>:

    > On Wed, 6 May 2009, jacek wrote:

    [...]

    > To jeszcze ci szpece by musieli wyjaśnić co z przypadkiem, kiedy z jednej
    > sprzedaży będzie dochód, a z innej (w tym samym roku!) - strata.
> [...]

    Dalej to US może powiedzieć, że jak najbardziej częstotliwie (2>1), i,
    że nie ta deklaracja została złożona :O

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 9. Data: 2009-05-06 17:00:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 May 2009, 'Tom N' wrote:

    > Dalej to US może powiedzieć, że jak najbardziej częstotliwie (2>1), i,
    > że nie ta deklaracja została złożona :O

    Zaraz, sprzeda jeden taki raz w roku rower (jeden) i samochód (jeden)
    i wychodzi z tego "częstotliwie"?? ;P

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-05-06 17:22:25
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>