  • 21. Data: 2013-02-20 08:32:13
    Temat: Re: składka ZUS
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Feb 2013, cac wrote:

    > I jeszcze jedno pytanie - bo takie pomyłki i niedopatrzenia w przekazywaniu
    > składek jak opisywana w tym poście przecież zdarzają się i zdarzać sie beda
    > - Jak uzyskać od ZUS informację, czy wszystkie zobowiązania (społeczne,
    > rentowe, wypadkowe, chorobowe, zdrowotne, FŚP itp.) wobec nich są
    > uregulowane? Chodzi mi o to, aby np. jak w mojej sytuacji, chcąc wziąć
    > chorobowe za jakiś czas nie obudzić się z ręką w nocniku, bo czegos tam nie
    > dopatrzyłem.

    Wedle przeszłych opisów z grupy, nijak.
    Po prostu ubezpieczony ma "prawo do błędu" i jak zauważy, to może
    poprawić bez konsekwencji, a jak nie zauważy to może mieć pech,
    zaś ZUS też ma "prawo do błędu", ale jak nie zauważy to co najwyżej
    dopłaci odsetki (np. do zwrotu nienależnie opłaconych składek),
    ale fakt obustronnego niezauważenia obciążą "bonusem" tylko
    ubezpieczonego.

    > Inaczej - mogę wyegzekwować od ZUS wystawienie jakiegos dokumentu/papierku,
    > ze do dnia dzisiejszego wszystkie rodzaje składek mam opłacone prawidłowo
    > i żeby to miało jakąś moc prawną wiążącą w przyszłości, gdy coś wylezie?

    j.w. - wychodzi że nie.

    > Zastanawiam się, czym rożnią się te
    > wnioski od siebie, i jaką mają moc wiążącą uzyskiwane na podstawie tych
    > wniosków informacje z ZUS?

    Logika jest taka, że to my mamy płacić i my mamy podać prawidłowe
    dane, w tym wysokości składek.
    Ergo, w razie błędu to my jesteśmy złodziejem który ukradł należne
    składki :P

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2013-02-25 00:53:40
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    > Logika jest taka, że to my mamy płacić i my mamy podać prawidłowe
    > dane, w tym wysokości składek.

    no to fakt, kiedyś przy jakiejś pomyłce mi nawet takie pismo przysłali.

  • 23. Data: 2013-02-25 10:45:22
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    to mam założone i od pewnego czasu monitoruje

  • 24. Data: 2013-03-01 10:27:12
    Od: "sz." <c...@p...onet.pl>

    Zygfrydzie!

    ZUS na wniosek o przywrócenie terminu składek o którym mowa w poprzenich
    postach napisał, że wniosek jest bezzasadny, bo:
    - składki choć w niepełnej wysokosci wpłacone były terminowo
    - kwota niedopłaty 5,50 jest mniejsza niż jakaś magiczna kwota 6,60 (nie
    bardzo rozumiem ale jest tam coś o odsetkach)

    poinformowano mnie w pismie ze chyba nie doszło do utraty ciąglosci
    ubezpieczenia chorobowego

  • 25. Data: 2013-03-01 18:44:06
    Od: "sz." <c...@p...onet.pl>

    Przepraszam najmocniej - Gotfrydzie oczywiscie

  • 26. Data: 2013-03-01 21:11:17
    Temat: Re: Re: składka ZUS
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Mar 2013, sz. wrote:

    > Przepraszam najmocniej - Gotfrydzie oczywiscie

    Nic się nie stało :), za opis dziękuję.
    Trzymaj dobrze to pismo.
    Z jednej strony to prawda, że niedopłata do progu "listu ekspresowego"
    czy jak to tam jest nie powoduje obowiązku dopłacania odsetek,
    ale z drugiej AFAIR wywalenie z nieobowiązkowego ubezpieczenie
    pod to kryterium nie podlega, albo przynajmniej w przeszłości
    ZUS tak twierdził.

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2013-03-01 22:14:32
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    sz. wrote:
> [...]
    > (nie bardzo rozumiem ale jest tam coś o odsetkach)
    >
    > poinformowano mnie w pismie ze chyba nie doszło do utraty ciąglosci

    Srutututu, a potem im się przypomni, że jak rozliczą składki zgodnie
    z rozporządzeniem w sprawie zasad i trybu postępowania dotyczącego
    rozliczania składek, które ZUS ma pobierać, to wyjdzie im jak byk,
    że na koncie chorobowego jest niedopłata.
    Przeczytaj te przepisy -a szczegolnie par 12 rozporządzenia,
    i potem pomyśl człowieku, że w świetle przepisów
    jak zabraknie Ci nawet złotówki do kwoty należnej, to nie należą się
    odsetki,
    bo ich kwota nie przekroczy tych magicznych 6,6zł, ale to nie ma nic
    wspólnego z
    rozliczeniem konta, gdzie przy rozliczeniu w pierwszej kolejności zaspokaja
    się
    otwarte fundusze emerytalne i rentowe,
    a potem konta emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe---
    uwaga ----proporcjonalnie!!! Zatem jak zapłacisz złotówkę za mało, to na
    każdym
    koncie powstanie proporcjonalna niedopłata.
    I tym samym nastąpi ustanie ubezpieczenia chorobowego (art 14.2)
    Co to za pismo, w którym ZUS twierdzi, że CHYBA do czegoś doszło lub nie?
    Chyba? To pisał jakiś stażysta co miał chęć być miły dla petenta?
    Napisz pismo z paragrafami, że stało się to i to zgodnie z tym i tym
    przepisem
    robisz to i tamto. I wtedy dostaniesz odpowiedź, że jednak masz rację.
    Problem w tym, że ZUS ma zwyczaj powiadamiac płatnika,
    że coś nie gra dopiero wtedy, kiedy ten potrzebuje świadczenia
    albo kiedy jest do złupienia niezła kwota odestek.

  • 28. Data: 2013-03-03 23:14:27
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    > Co to za pismo, w którym ZUS twierdzi, że CHYBA do czegoś doszło lub nie?
    > Chyba? To pisał jakiś stażysta co miał chęć być miły dla petenta?

    przepraszam za to "chyba", nie wyraziłem sie dokładnie. Napisali mi
    nastepujące pismo:

    "Zakład Ubezpieczeń Społecznych (...) Samodzielny Referat Ubezpieczeń i
    Składek odpowiadając na Pana -Wniosek z dnia 20.02.2013 r. w sprawie
    wyrażenia zgody na opłacenie składki po obowiązującym terminie płatności na
    dobrowolne ubezpieczenie chorobowe za okres od kwiecień 2012r. do listopada
    2012r. informuje, że po rozliczeniu konta płatnika składek w Kompleksowym
    Systemie informatycznym ZUS kwota zaległości składki na ubezpieczenie
    społeczne wyniosła za 04/2012r. - 5,50zł., 05/2012r. - 5,50zł., 06/2012r. -
    5,50zł., 07/2012r. - 5,50zł., 08/2012r. -
    5,50zł., 09/2012r. - 5,50 zł., 10/2012r., - 5,50 zł., 1 l/2012r. - 5,50 zł.
    Zgodnie z obowiązującymi przepisami informujemy, że w przypadku gdy składka
    na ubezpieczenia społeczne (w tym dobrowolne ubezpieczenie chorobowe)
    została opłacona w terminie, a kwota miesięcznej niedopłaty nie przekroczyła
    (6,60zł. do wysokości odsetek) ciągłość dobrowolnego ubezpieczenia
    chorobowego została zachowana.
    W związku z powyższym wniosek o wyrażenie zgody na opłacenie składki po
    terminie płatności za ww. miesiące jest bezzasadny."

  • 29. Data: 2013-03-03 23:38:41
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cac wrote:

> [...]

    > a kwota miesięcznej niedopłaty nie przekroczyła (6,60zł. do wysokości
    > odsetek) ciągłość dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego została

    No to ja chętnie poznam ten przepis, z którego to wynika.

  • 30. Data: 2013-03-04 01:05:23
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    > No to ja chętnie poznam ten przepis, z którego to wynika.

    Swoją drogą w rozporządzeniu nigdzie nie trafiłem zapisu o odsetkach i
    magicznej kwocie 6,60 dzika. Powinni go podać w takim piśmie? Może
    wystosować jeszcze jedno z prośbą o podanie dokładnej podstawy prawnej?

    ja jebie! czytam te pieprzone rozporządzenie - nic z niego nie rozumiem. jak
    oni sie w tym połapują i jak oni te składki rozliczają - nie mam pojęcia.

    Wystapiłem równolegle z pismem o rozliczenie konta w ZUS - zobaczę co mi
    przyjdzie to dam znać.