  • 1. Data: 2006-02-08 12:18:42
    Temat: Pytanie początkującego.
    Od: Adrian <a...@o...pl>

    Witajcie.

    Mam pytanie a raczej chciałbym o potwierdzenie moich domyśleń.

    Prowadzę DG od września 2005. Bez VAT, KPiR, zniżka ZUS. Grudzień
    zakończyłem:

    Wartość sprzedanych usług: 12 827,00
    Przychód: 12 827,00
    Zakup towarów handlowych: 1557,45
    Pozostałe wydatki: 3945,60

    Przez 4 miesiące nie wychodził mi podatek i w US nie wymagali odemnie PIT'a.

    Rok 2006 mam:
    Wartość sprzedanych usług: 3910,00
    Przychód: 3910,00
    Pozostałe wydatki: 765,16

    I teraz:

    dochód 3144,84
    x 19%

    597,52 - 500 (zwolnione)
    97,52 - 140 (zdrowotne)

    I znowu nie płacę podatku. Dobre to jest?

    Jeśli tu się nie pomyliłem to drugie pytanie:
    Tamten rok (2005) zamykam i 2006 prowadzę "od nowa" czy coś
    doliczam/odliczam itp.

    --

    Adrian

  • 2. Data: 2006-02-08 22:11:15
    Temat: Re: Pytanie początkującego.
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "Adrian" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Wartość sprzedanych usług: 12 827,00
    > Przychód: 12 827,00
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > Zakup towarów handlowych: 1557,45
    > Pozostałe wydatki: 3945,60
    >
    > Przez 4 miesiące nie wychodził mi podatek i w US nie wymagali odemnie
    PIT'a.

    A co - wyobrazasz sobie, ze ktos z dzialu PIT gapi sie w szklana kule i
    stwierdza, ze Adrian ma przyniesc PIT, po czym wzywaja do jego zlozenia?

    Jezeli wiekszosc z tych kilkunastu tysiakow zarobiles w grudniu - to
    faktycznie nie musiales skladac PIT-5 - al ejesli juz wczesniej roznica
    pomiedzy przychodem i kosztami przekroczyla kwote wolna, to powinienes PIT-5
    zlozyc.
    Co do zakupow materialow handlowych to nie sa one ot tak po prostu kosztem -
    tylko trzeba zrobic remanent i ow remanent to jest jedyne cos, co przechodzi
    na rok nastepny.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2006-02-08 23:53:59
    Od: Adrian <a...@o...pl>

    SDD napisał(a):

    > A co - wyobrazasz sobie, ze ktos z dzialu PIT gapi sie w szklana kule i
    > stwierdza, ze Adrian ma przyniesc PIT, po czym wzywaja do jego zlozenia?

    Wrzesień:

    Przychód: 1940,00
    koszty: 384,50

    Wychodzi, że nie musze składać

    Pażdziernik

    Przychód: 2800,00
    Koszty: 2887,00
    Wynik: -87,00
    jw.

    Listopad

    Przychód: 4394,00
    Koszty: 1523,00
    Wynik: 2870,00

    jw.

    Grudzień:

    Przychód: 3693,00
    Koszty: 707,00
    Wynik: 2985,00

    jw.

    Wg mojej wiedzy jest ok, towary handlowe to oprogramowanie, które
    kupiłem dla klienta i od razu je sprzedałem. Na magazynie nic mi nie
    zostało. Mam nadzieję, że dobrze to sobię liczę. Za luty już zanoszę do
    Biura Podatkowego, za duzy stres mam przy tych obliczeniach.

  • 4. Data: 2006-02-09 07:13:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Feb 2006, Adrian wrote:

    > Wrzesień:

> [...]

    To wytłumacz skąd się wzięło > 12 000 zł dochodu rocznego.

    Ja tak sobie myślę że wszystkie pozycje podajesz w rozliczeniu
    miesięcznym.
    A pic polega na tym że do PD przychody, koszty i dochód lub stratę
    podaje się w rozliczeniu *rocznym* czyli *narastająco*.
    Po polsku: jak we wrześniu było 1940 zł przychodu i w październiku
    kolejne 2800zł, to w październiku przychód podatkowy wynosił
    4820 zł.
    I za listopad nie powinno być "j.w." tylko zaliczka na podatek
    zapłacona. W podwójnej wysokości.

    > Wg mojej wiedzy jest ok, towary handlowe to oprogramowanie, które kupiłem dla
    > klienta i od razu je sprzedałem. Na magazynie nic mi nie zostało. Mam
    > nadzieję, że dobrze to sobię liczę.

    To skąd wziąłeś 12 000 zł?

    > Za luty już zanoszę do Biura Podatkowego,
    > za duzy stres mam przy tych obliczeniach.

    Błąd w założeniu: do doradcy trzeba było iść *na początku*, a nie
    teraz jak już wiesz co robisz źle :>
    Inna sprawa że jeśli rzeczywiście liczyłeś "miesiąc w miesiąc"
    ignorując fakt że poprzednio również miałeś przychody, to masz
    sporo do przeczytania...
    Czytałeś ustawę o podatku dochodowym i rozporządzenie o prowadzeniu
    KPiR ?
    Szczególnie to drugie... (mimo że formalnie mniej "ważne" i w sumie
    stanowi tylko rozpiskę "jak ustawę zapisać w kratkach książki").

    Nie, nie żartuję!
    Od kierowcy też się wymaga żeby znał *przepisy*...

    I dla jasności: podatkowo za to co zrobi biuro podatkowe ale
    a *twoimi* również odpowiadasz ty.
    Nie ma możliwości zrzucenia z siebie odpowiedzialności karnej.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-02-09 08:23:16
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > I za listopad nie powinno być "j.w." tylko zaliczka na podatek
    > zapłacona. W podwójnej wysokości.

    Nie, ponieważ za listopad:

    przychód narast.= 1940,00+2800,00+4394,00= 9134,00
    koszty narast. = 384,50+2887,00+1523,00= 4794,50
    dochód = 4339,50
    podatek należny = 294,50
    składki zdrowotne (zapłacone w X i XI) 2*157,48= 314,96

    Zatem zaliczka na podatek dochodowy za listopad wynosi *zero*.
    Zakładam, że przychody i koszty podane są miesięcznie.

    Jedyna niekonsekwencja to:

    > Wartość sprzedanych usług: 12 827,00
    ^^^^^^
    > Przychód: 12 827,00

    > towary handlowe to oprogramowanie, które kupiłem dla klienta i od razu
    > je sprzedałem. Na magazynie nic mi nie zostało.

    To gdzie jest przychód ze sprzedaży *towarów* ?

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 6. Data: 2006-02-09 08:49:59
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "Docent" <docent@[WytnijTo]w.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Zatem zaliczka na podatek dochodowy za listopad wynosi *zero*.
    > Zakładam, że przychody i koszty podane są miesięcznie.

    No ale PIT-5 POWINIEN zlozyc

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2006-02-09 08:51:36
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    > Wrzesień:
    >
    > Przychód: 1940,00
    > koszty: 384,50
    >
    > Wychodzi, że nie musze składać
    >
    > Pażdziernik
    >
    > Przychód: 2800,00
    > Koszty: 2887,00
    > Wynik: -87,00
    > jw.

    ŻLE Przychody i koszty w danym roku z poszczegolnych miesiecy SUMUJE
    SIE!!!!!!!!!!!!!!
    zatem w pazdzierniku masz przychod nie 2800,00 a 4740,00
    koszty analogicznie. I tak samo listopad oraz grudzien.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 8. Data: 2006-02-09 10:05:28
    Od: Adrian <a...@o...pl>

    SDD napisał(a):

> [...]

    Faktycznie, mogłem podać narastająco, bo:

    Wrzesień:

    Przychód: 1940,00
    koszty: 384,50

    Wychodzi, że nie musze składać

    Październik:

    Przychód: 2800,00
    Koszty: 2887,00
    Wynik: -87,00

    Rocznie narastająco:

    1469,00 czyli nie muszę składać PIT-5

    Listopad:

    Przychód: 4394,00
    Koszty: 1523,00
    Wynik: 2870,00

    Rocznie narastająco:

    4340,00

    Czyli również nie muszę składać

    Grudzień:

    Przychód: 3693,00
    Koszty: 707,00
    Wynik: 2985,00

    Rocznie narastająco:
    7325,00

    Czyli IMHO też nie.

    Obliczam na każdy miesiąc to wg wzoru:

    7325,00 x 19% = 1391,00
    1391,00 - 500,00 = 891,00

    4 składki na ZUS ( chyba ze skladka płacona w styczniu za grudzien sie
    nie liczy to wtedy 3 )

    4x 157,48 ( ale chyba ok. 145zł,bo nie całość odliczamy, choć mogę się
    mylić ) = 629,92
    3x 157,48 = 472,44

    I teraz na koniec roku płacę podatku:

    891,00 - 629,92 - pierwsza wersja to 261,08 podatku do zapłacenia w
    zeznaniu rocznym
    891,00 - 472,44 - druga wersja to 418,56 do zapłacenia w zeznaniu rocznym.

    No chyba że się mylę.

    Co do

    Towarów i usług, źle przepisałem.

    Nie chcę się spierać, ale z tego co wiem moje obliczenia są poprawne.

    Do doradcy idę bo zeznanie roczne mam tak zagmatwane, że te wyliczenia
    to banan z masłem. Mam PIT'a z zakładu w którym pracowałem trzy
    miesiące, mam PIT'a z Urzędu pracy, gdzie byłem bezrobotnym, żona ma PIT
    ze swojej działalności, z renty PITy też są i na koniec chcemy się
    rozliczyć razem. Spokojnie, nie będę Was o to męczył, 40zł powiedziało
    mi biuro za obliczenie tego.

    Dzięki za cierpliwość i pomoc.

    Adrian

  • 9. Data: 2006-02-09 13:08:20
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Książkę prowadzisz "narastająco" sumując z miesiąca na miesiąc przychody i
    koszty. PIT-y wypełniasz tez "narastająco", czyli nie każdy miesiąc
    odrębnie, ale od początku roku. Tak więc w PIT za dany m-c masz przychody,
    koszty i oczywiście dochód zsumowany od pocz. roku do miesiaca za który
    składasz PIT włącznie. Od tego odliczasz zsumowane wydatki na ub. społ. (od
    pocz. roku do m-ca za który jest robiony PIT), a potem liczysz sobie podatek
    od tej podstawy i znów odejmujesz tę część ub. zdrow. która może być
    potrącona od podatku, a która została przez ciebie opłacona od pocz. roku do
    chwili obecnej.
    Podsumuj sobie to wszystko prawidłowo i bez trudu odpowiesz sobie na pytanie
    o podatek dochodowy.
    Graszka.

  • 10. Data: 2006-02-09 14:59:41
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    Oooops, chyba się zagalopowałem :)

    > podatek należny = 294,50
    > składki zdrowotne (zapłacone w X i XI) 2*157,48= 314,96

    Powinno być:

    dochód (po zaokr.) = 4340,00
    podatek należny = 294,52
    skł.zdrowotna odliczona za IX i X = 2*143,59= 287,18
    zaliczka na podatek (po zaokr.) = 7,30

    Czyli jednak jest tak jak napisał Gotfryd:

> [...]

    I złożony PIT-5

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~