  • 1. Data: 2007-04-19 16:59:55
    Temat: Pytanie o sprzedaz oprogramowania na allegro
    Od: "Marcin Zmysłowski" <m...@p...onet.pl>

    Witam!

    Mam nietypowe, a moze i typowe pytanie....

    Napisalem od poczatku do konca strone internetowa w darmowym jezyku PHP nt.
    muzycznych List Przebojow. Program najbardziej bylby przydatny dla rozglosni
    radiowych jak i fanow muzyki, ktorzy prowadzą prywatne listy przebojow....

    Nasunelo mi sie wiec pytanie...

    Czy osoba, ktora nie ma wlasnej dzialanosci gospodarczej moze wrzucic na
    allegro, ze sprzeda dostep do strony, w ktorej bedzie uzytkownik mial
    mozliwosc korzystania, dodania, modyfikowania, prywatnych, radiowych List
    Przebojow? Wazna rzecza jest to, ze ja nie chcialbym sprzedawac plikow
    zrodlowych, tylko chcialbym sprzedaz jakby dostep do strony tak by mozna
    bylo z niej korzystac. Jak bedzie wygladala sprawa licencji i sprawa praw
    autorskich? Jak z placeniem podatku?

    Przepraszam jesli ktos sie wzburzy, ale jestem laikiem w kwestiach
    prawnych....
    Bardzo prosze wiec o szczegolowe wyjasnienie jesli to mozliwe.

    Pozdrawiam
    M.

  • 2. Data: 2007-04-20 08:34:51
    Temat: Re: Pytanie o sprzedaz oprogramowania na allegro
    Od: Yarek <y...@f...pl>

    Marcin Zmysłowski napisał(a):

> [...]
    > bylo z niej korzystac. Jak bedzie wygladala sprawa licencji i sprawa praw

    To nie ma nic wspólnego z licencjami i prawami autorskimi.
    Ty nie chcesz nic sprzedawać - chcesz świadczyć usługę.

    --
    Yarek

  • 3. Data: 2007-04-20 10:51:59
    Od: "K." <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Yarek" <y...@f...pl> napisał w wiadomości

    > To nie ma nic wspólnego z licencjami i prawami autorskimi.
    > Ty nie chcesz nic sprzedawać - chcesz świadczyć usługę.
    >
    > --
    > Yarek

    No wlasnie to jest istotna uwaga, ze ja swiadcze tak naprawde usluge
    tak wiec w jaki sposob ja powinienem sie rozliczyc z naszym pieknym krajem
    nie majac dzialalnosci gospodarczej??

    Prosze o odpowiedz
    Pozdrawiam
    Marcin

  • 4. Data: 2007-04-21 06:55:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Apr 2007, K. wrote:

    > Użytkownik "Yarek" <y...@f...pl> napisał

    > No wlasnie to jest istotna uwaga, ze ja swiadcze tak naprawde usluge

    ...dość szczególną :)

    > tak wiec w jaki sposob ja powinienem sie rozliczyc z naszym pieknym krajem
    > nie majac dzialalnosci gospodarczej??

    Nie wiem dlaczego, przez dłuższy czas takie udostępnianie było w różnych
    opisach traktowane jako "inna usługa" właśnie, choć gdzieś ostatnio
    już widziałem podejście jak niżej.
    Otóż IMO (nie jestem prawnikiem, nie jestem doradcą) stan jest taki: jest
    osoba posiadająca "coś".
    W tym przypadku - prawa majątkowe do strony www.
    I owo "coś" daje innej osobie do korzystania.
    Moim zdaniem jest w pełni spełniony opis takiego czegoś, co nazywa się
    "najem".
    Z jednej strony, definicja w Kodeksie Cywilnym zawiera wyraźny
    zapis o "rzeczy", z czego wynikałoby że najem nie dotyczy praw.
    Ale np. w ustawie o prawach autorskich ów problem jest obchodzony
    za pomocą "myku": przepis odwołuje się do "egzemplarzy utworu".
    Pamiętamy iż taka przykładowa strona www właśnie w taki sposób
    jest opisywana dla prawa autorskiego: ściągając treść strony
    uzyskuję na własne potrzeby kopię, właśnie "egzemplarz utworu",
    który w ramach dozwolonego użytku :> jest powielany w moim
    kompie a to przez cache przeglądarki, a to kartę graficzną...

    Pytanie: czy prawo do wstawiania własnej treści do strony www
    jest równoznaczne z najmem "kawałka strony", która jako
    oryginalny egzemplarz (własność autora) leży na serwerze
    a jej kopie (egzemplarze, mające materialne odwzorowania
    w postaci zajęcia kawałka dysku lub stanów elektrycznych
    tu i ówdzie) w kompie oglądacza?
    Jeśli tak, sprawa byłaby prosta: najem jest oddzielnym źródłem
    dochodu dla podatku dochodowego, nie wymaga rejestracji DG
    oraz *podlega pod VAT* bo spełnia definicję "DG dla VAT",
    więc trzeba by ewidencję VAT prowadzić (przy czym nie widać
    zakazu skorzystania ze zwolnenia).

    pzdr, Gotfryd