  • 1. Data: 2009-04-21 07:24:41
    Temat: Przyjmowanie płatności w internecie od osób fizycznych
    Od: Gwyn <g...@a...pl>

    Dzień dobry

    chciałabym świadczyć pewną usługę w internecie, za którą pobierałabym od
    użytkowników abonament. Płatności będą przyjmowane przez pośrednika
    takiego jak przelewy24.pl czy dotpay.pl. Klientami mogą byc osoby fizyczne
    jak i przedsiębiorstwa.

    Martwią mnie dwie sprawy:

    1) Jak nie wpaść w konieczność wchodzenia w kase fiskalną?
    Wszystkie płatności siłą rzeczy będą przyjmowane na konto bankowe (poprzez
    pośrednika) ale czy muszę również wymagać od osób fizycznych dokonujących
    płatności aby podawały swoje dane adresowe? Chciałabym dać możliwość
    niepodawania tym danych osobom, które nie będę zainteresowane otrzymaniem
    faktury.

    2) Jeżeli użytkownik dokonujący zapłaty nie poda swoich danych, albo poda
    dane ewidentnie nieprawdziwe, w jaki sposób mam taki dochód księgować w
    swojej DG? Faktury nie wystawię, bo nie ma na kogo, a więc jak?

    pozdrawiam
    Gwyn

  • 2. Data: 2009-04-21 08:21:18
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 21-04-2009 o 09:24:41 Gwyn <g...@a...pl> napisał(a):

> [...]
    > jak i przedsiębiorstwa.
    >
    > Martwią mnie dwie sprawy:
    >
    > 1) Jak nie wpaść w konieczność wchodzenia w kase fiskalną?

    W przypadku ogólnym - nie przekroczyć 40tys. obrotu,
    chyba że owa usługa powoduje nastychmiastowy obowiązek kasy
    (trzeba by sprawdzić w rozporządzeniu).

> [...]
    > płatności aby podawały swoje dane adresowe? Chciałabym dać możliwość
    > niepodawania tym danych osobom, które nie będę zainteresowane otrzymaniem

    A czy w sklepie spożywczym podajesz swój adres przy zakupie bułek?
    Albo czy BlueMedia wymaga Twojego adresu przy doładowaniu Tak-Taka?
    No to masz już odpowiedź :)

    > 2) Jeżeli użytkownik dokonujący zapłaty nie poda swoich danych, albo poda
    > dane ewidentnie nieprawdziwe, w jaki sposób mam taki dochód księgować w
    > swojej DG? Faktury nie wystawię, bo nie ma na kogo, a więc jak?

    A KPiR jak prowadzisz - na bieżąco czy do 20. ?

    http://www.infor.pl/podatki/przepisy-prawne/DZU.2003
    .152.0001475/Rozporzadzenie-Ministra-Finansow-w-spra
    wie-prowadzenia-podatkowej-ksiegi-przychodow-i-rozch
    odow.html

    Poszukaj czegoś o ewidencji sprzedaży (okolice par. 8 i 30),
    chyba że księgujesz w KPiR na bieżąco i chcesz tak dalej robić
    - wtedy bodajże dzienne zestawienie sprzedaży się kłania.

    Jak będzie prowadzić te papiery z robiciem na kwotę netto i VAT,
    to masz od razu ewidencję do VAT-u.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2009-04-21 19:37:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Apr 2009, Gwyn wrote:

    > Martwią mnie dwie sprawy:
    >
    > 1) Jak nie wpaść w konieczność wchodzenia w kase fiskalną?

    Skorzystać z pośrednika (kolejnego) z "kasą" :(

    > 2) Jeżeli użytkownik dokonujący zapłaty nie poda swoich danych, albo poda
    > dane ewidentnie nieprawdziwe, w jaki sposób mam taki dochód księgować w
    > swojej DG? Faktury nie wystawię, bo nie ma na kogo, a więc jak?

    Faktura jest bez znaczenia.
    Hasło: "sprzedaż bezrachunkowa".
    I nie pisać mi "sprzedaż nieewidencjonowana" albo "niezaewidencjonowana",
    bo będziemy pisać donosy do US ;) (różnica między "sprzedażą
    nieewidencjonowaną" a "sprzedażą nieewidencjonowaną FAKTURAMI"
    jest mniej więcej taka, jak między "krzesłem" a "krzesłem elektrycznym")

    :D

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2009-04-22 18:04:12
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]

    > nieewidencjonowaną" a "sprzedażą nieewidencjonowaną FAKTURAMI"
    > jest mniej więcej taka, jak między "krzesłem" a "krzesłem elektrycznym")

    Nie przesadzalbym. Ona jest ewidencjonowana, nie jest tylko udokumentowana.
    Ani fakturami ani rachunkami ani czymkolwiek.
    Jest natomiast zaewidencjonowana a przede wszystkim *ujawniona* i jak go
    zwal, tak zwal, ale 75% podatku nie grozi :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2009-04-23 09:18:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Apr 2009, SDD wrote:

    > Nie przesadzalbym. Ona jest ewidencjonowana, nie jest tylko udokumentowana.
    > Ani fakturami ani rachunkami ani czymkolwiek.

    Jest dokumentowana.
    Wpisem do ewidencji sprzedaży :) (przecież to JEST dokument, nigdzie nie
    napisałem że "dokument księgowy").
    I o to mi właśnie chodzi :D

    > Jest natomiast zaewidencjonowana a przede wszystkim *ujawniona* i jak go
    > zwal, tak zwal, ale 75% podatku nie grozi :)

    Ale ja nie o tym - lecz o tym, że jak ktoś pisze "sprzedaż
    nieewidencjonowana", to literalnie oznacza to "nigdzie" :)
    Warczałem tak profilaktycznie ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2009-04-23 13:29:35
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Jest dokumentowana.
    > Wpisem do ewidencji sprzedaży :) (przecież to JEST dokument, nigdzie nie

    Ale ten wpis jest dokonany dlatego, ze jest nieudokumentowana - to raz.
    Tak samo, jak facet sie zeni bedac kawalerem/rozwodnikiem/wdowcem, po czym
    traci ten status :)
    Po drugie to nie jest takie de facto udokumentowanie, bo ni ema co, od kogo
    i za co :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2009-04-23 15:11:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Apr 2009, SDD wrote:

    > Ale ten wpis jest dokonany dlatego, ze jest nieudokumentowana - to raz.
    > Tak samo, jak facet sie zeni bedac kawalerem/rozwodnikiem/wdowcem, po czym
    > traci ten status :)

    No, dyskutujemy o tym wpisie w momencie kiedy jest przydatny.
    A podczas kontroli to liczy się aby był jednak udokumentowany :D

    > Po drugie to nie jest takie de facto udokumentowanie, bo ni ema co, od kogo
    > i za co :)

    To jest ewidencja przychodów, a nie "za co przychodów" ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-06-01 22:48:12
    Od: news <e...@e...com>

> [...]
    > dane ewidentnie nieprawdziwe, w jaki sposób mam taki dochód księgować w
    > swojej DG? Faktury nie wystawię, bo nie ma na kogo, a więc jak?

    Być może mógłbyś to podczepić pod wyjątek od stosowania kasy fiskalnej nr
    41:

    "
    Usługi świadczone przy uSyciu urządzeń, w tym wydających
    bilety, obsługiwanych przez klienta, które równieS w systemie
    bezobsługowym przyjmują naleSność:

    1) w bilonie lub banknotach, lub
    2) innej formie (bezgotówkowej), jeSeli z ewidencji i dowodów
    dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej
    konkretnie transakcji zapłata dotyczyła
    "

    Taka usługa abonamentowa jest zapewne bezobsługowa dla ciebie, komputer
    jest urządzeniem obsługiwanym przez klienta, a wpłata jest bezgotówkowa
    przez dotpay.

    pzdr
    ms

  • 9. Data: 2009-06-03 08:37:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Apr 2009, Gwyn wrote:

    > 2) Jeżeli użytkownik dokonujący zapłaty nie poda swoich danych, albo poda
    > dane ewidentnie nieprawdziwe, w jaki sposób mam taki dochód księgować w
    > swojej DG? Faktury nie wystawię, bo nie ma na kogo, a więc jak?

    Zabrałem się za "problem faktury i udokumentowania" w poście Tomka,
    i nie zauważyłem tego pytania (dopiero post "news" przypomniał).

    Otóż niektórzy sprzedawcy w aukcjach i na stronie "o mnie" zapisują
    RYGORYSTYCZNY wymóg podania identyfikacji transakcji (identyfikatora
    i nicka) pod groźbą odmowy wykonania transakcji.

    IMVHO prawidłowo - w takim przypadku wystarczy taka wpłatę zwrócić.
    "Nie wiem za co była".
    W przypadku przelewu bankowego dane wpłacającego są, przy danych
    "nieprawidłowych" (albo np. wpłacie metodą niebankową, kiedy danych
    wpłacającego brak) problem wygląda na większy - ale IMVHO pozostaje
    "odkładam do depozytu aż się zgłosi osoba uprawniona".

    pzdr, Gotfryd