  • 21. Data: 2011-12-27 16:31:43
    Temat: Re: Przychód z praw majątkowych, zaliczka i koszty
    Od: Przemyslaw Rokicki <d...@g...com>

    > W tym przypadku, to czy przychód kwalifikuje się jako przychód z
    > działalności wykonywanej osobiście (a nie przychód z działalności)
    > zależy od tego, czy ta czynność, która wygenerowała przychód wchodzi
    > _w_zakres_wykonywanej_działalności_ czy nie wchodzi, w przypadku osoby
    > prowadzącej działalność gospodarczą.

    przychodem z DG jest przychod

> [...]
    >
    > I tu uwaga. RoMan ma rację - przychód wynikający z korzystania przez
    > autora ze swoich praw autorskich - można zastosować 50% KUP.
    > Przeniesienie autorskich praw majątkowych nie jest warunkiem koniecznym.
    >
    > Sprzedaż czy udzielenie licencji na użytkowanie 100 osobom to już jest
    > prowadzenie działalności gospodarczej, nawet jeżeli taka działalność nie
    > została zarejestrowana - liczy się stan faktyczny. (Definicję, a raczej
    > definicje działalności gospodarczej znajdziesz w internecie).
    > A przy prowadzeniu działalności gospodarczej podatki rozliczasz sam.

    bzdury Pan wygadujesz, nie chce mi sie pisac wiec wklejam
    interpretacje:

    Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne udzielenie licencji na używanie
    oprogramowania Jego autorstwa nie będzie przychodem z tytułu
    prowadzenia działalności gospodarczej i w związku z tym, nie będzie
    zobowiązany do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o wpis
    do Ewidencji Działalności Gospodarczej.

    Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o
    podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51,
    poz. 307 ze zm.), jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza
    działalność gospodarcza. Natomiast art. 5a pkt 6 ww. ustawy określa
    definicję działalności gospodarczej stwierdzając, że jest to
    działalność zarobkowa: wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa;
    polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze
    złóż; polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości
    niematerialnych i prawnych, prowadzona we własnym imieniu bez względu
    na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane
    przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych
    w art. 10 ust. 1 pkt 1,2, 4 - 9.

    Aby przychody mogły być przychodami z działalności gospodarczej, nie
    powinny być zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w
    art. 10 ust. 1 pkt 1, 2, 4 - 9 tej ustawy. Przesłanka ta jest
    rozstrzygająca, spośród wszystkich przesłanek wymienionych w art. 5a
    pkt 6 ustawy i ona określa, które przychody są przychodami z
    pozarolniczej działalności gospodarczej, a które przychodami z innych
    źródeł przychodów. Dlatego też należy uznać, iż jeżeli przepisy ustawy
    o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczają określony przychód
    do jednego ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,
    2, 4 - 9, tej ustawy to przychodu tego nie można uznać za przychód z
    pozarolniczej działalności gospodarczej. Wyłączenie powyższe obejmuje
    więc m. in. przychody uzyskane z praw majątkowych, o których mowa w
    art. 10 ust. 1 pkt 7 cytowanej powyżej ustawy - zgodnie z którym
    źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym
    odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a
    - c.

    Natomiast zgodnie z art. 18 ustawy, za przychód z praw majątkowych
    uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw
    pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów
    wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych
    i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

    Z przepisu art. 18 ww. ustawy jednoznacznie wynika, iż przychody z
    praw autorskich (udzielania licencji na używanie oprogramowania
    komputerowego) stanowią przychody z praw majątkowych, które co do
    zasady są zaliczane do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1
    pkt 7 cyt. ustawy - kapitały pieniężne i prawa majątkowe.

    W świetle powyższego, przychody uzyskane ze sprzedaży licencji na
    używanie oprogramowania komputerowego, którego prawa autorskie, jako
    ich twórca, posiada podatnik, nie mogą być zakwalifikowane do źródła
    przychodów o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych, tj. do pozarolniczej działalności
    gospodarczej, gdyż są przychodami z praw majątkowych, zaliczanymi do
    odrębnego źródła wymienionego w cytowanym art. 10 ust. 1 pkt 7 ww.
    ustawy. Ponieważ w świetle powołanych wyżej przepisów, przychody
    uzyskane ze sprzedaży licencji, stanowią odrębne od działalności
    gospodarczej źródło przychodów, dochód uzyskany w ten sposób, z
    uwzględnieniem zryczałtowanych, 50% kosztów uzyskania przychodów,
    podlega zatem opodatkowaniu na zasadach ogólnych, według skali
    podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od
    osób fizycznych.

  • 22. Data: 2011-12-27 16:43:33
    Od: Przemyslaw Rokicki <d...@g...com>

    On 27 Gru, 17:31, mvoicem <m...@g...com> wrote:

    > Tj - w ustawie bezpośrednio jest napisane że o tym czy coś podlega ZUS
    > czy nie, decyduje komisja przy Ministrze Kultury? Mógłbyś wskazać
    > stosowny zapis?

    nie chce mi sie teraz szukac, bo pytam tylko o sprawy ktorych nie
    wiem. A to wiem i jestem pewny bo temat przerabialem, nie bardzo mam
    czas na szukanie tego.
    Dokladnie to Ci sie tym zajmuja
    http://www.mkidn.gov.pl/pages/strona-glowna/finanse/
    zaopatrzenie-emerytalne-tworcow.php
    , na wniosek Tworcy, artysty sprawdzaja od kiedy trwa dzialalnosc i na
    tej podstawie mozna sie zwrocic do zusu o zgloszenie do ub. Pewnie
    mialo pomoc ubezpieczyc sie grajkom ulicznym itp a tak naprawde to
    wielka bomba na nich

  • 23. Data: 2011-12-27 17:26:42
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2011-12-27 17:21, Przemyslaw Rokicki pisze:

    > bo chce to zorganizowac jak najmniej uciazliwie dla kupujacego.

    Fajnie. A kupującym licencję jest osoba fizyczna nieprowadząca
    działalności gospodarczej (ewentualnie prowadząca, ale kupuje na
    potrzeby "prywatne"), czy tzw. "firma"?

    > wiem co nie znaczy ze nie trzeba placic podatku a placac podatek
    > trzeba wskazac jakis formularz

    Jeszcze raz.
    1) zleceniobiorca jest:
    a) osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej - zaliczkę na
    podatek płaci zleceniodawca
    b) osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, ale zlecenie nie
    wchodzi w zakres działalności gospodarczej - zaliczkę na podatek płaci
    zleceniodawca

    W obu przypadkach formularz "wskazuje" (jak rozumiem na przelewie?)
    _płatnik_.

    > nie o to pytalem, To jest oczywiste. Tylko ja ulatwiam kupno
    > przekazujacwypelnione deklaracje wiec sczegolowo mnie interesuja te
    > sprawy

    Ale jakie chcesz wystawiać deklaracje jako zleceniobiorca?
    Jeszcze raz:
    _Płatnik_ zaliczki na podatek wysyła do _swojego_ US (do 31.I roku
    następnego) zbiorczy PIT-4R _za_cały_rok_za_wszystkie_zlecenia_ (w
    sensie, za wszystkie zaliczki) nie tylko twoje. Jak chcesz płatnikowi
    wypełnić PIT-4R skoro nie wiesz czy przypadkiem nie zlecał też innym
    osobom jakiś innych zleceń czy nie miał innych umów np. o dzieło?
    (Cały czas zakładam, że zleceniodawca to "firma").

    _Płatnik_ (do 28.II roku następnego) wysyła do _twojego_ US oraz _tobie_
    PIT-11. Również zbiorczy, za cały rok.

    Ty do każdego zlecenia wystawiasz _rachunek_ zleceniodawcy (jeżeli
    zlecenie nie wchodziło w zakres twojej (ewentualnej) działalności
    gospodarczej).

    > w tym kontekscie chodzilo przychod tego komu pobral zaliczke na
    > podatek bo ten przychod zamieszcza w deklaracji PIT 11 i w zbiorczej
    > PIT 4r.

    Jak wyżej. Zamieszcza ale zbiorczo. Ty jako zleceniobiorca jedynie masz
    informację o _swoich_ zleceniach. Więc na upartego możesz zleceniodawcy
    wypełnić _za_niego_ PIT-11.
    Prowadzisz usługi doradztwa podatkowego? Wystawisz mu rachunek: "usługa
    wypełnienia PIT-11"?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 24. Data: 2011-12-27 17:30:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Przemyslaw,

    Tuesday, December 27, 2011, 5:31:43 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > podlega zatem opodatkowaniu na zasadach ogólnych, według skali
    > podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od

    No to skąd Ci się wczesniej wzięło, że nie możesz korzystac z 50%
    kosztów uzyskania?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 25. Data: 2011-12-27 17:31:43
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2011-12-27 17:22, Przemyslaw Rokicki pisze:

    > a widzisz a Ty sie zainteresuj dokladnie ktorych artykulow to dotyczy
    > bo nie przychodu z praw majatkowych, przesledzilem do z Panną z US
    > Gdyby mozna bylo pobrac zryczaltowany podatek to by byl pikus

    Nooo... znaczy się zaczynasz interesować się.

    Cyt.
    "Z mojego punktu widzenia wyglada top tak. Założenie ze kwota bez vatu
    to kwota 32,41. Przed wyliczeniem zaliczki zaokraglamy do pełnego
    złotego, czyli bierzemy podstawe
    32 zł. Liczymy 18% podatku = 5,76 zł , należną zaliczke zaokraglamy
    czyli do wplaty jest do urzedu 6 zł. Płatnik puszcza to do 20
    kolejnego miesiaca"

    W swoich wyliczeniach "zniknąłeś" po drodze koszty uzyskania, więc
    wniosek był oczywisty, że masz na myśli rozliczenie ryczałtowe.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 26. Data: 2011-12-27 18:03:45
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2011-12-27 17:31, Przemyslaw Rokicki pisze:

    > przychodem z DG jest przychod

    Może nie jasno napisałem, szybciej myślę niż piszę :). Zjadłem kawałek,
    poprawiam:
    (...)to czy przychód kwalifikuje się jako przychód z
    działalności wykonywanej osobiście (a nie przychód z działalności
    _gospodarczej_ - bądź co bądź, również wykonywanej osobiście)(...)

> [...]
    > prowadzenia działalności gospodarczej i w związku z tym, nie będzie
    > zobowiązany do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o wpis

    Zacytuj pytanie wnioskodawcy. Wielokrotnie tu było wałkowane, że "jakie
    pytanie - taka odpowiedź" i niekoniecznie jest wiążąca dla wszystkich.

    To, że _w_przypadku_wnioskodawcy_ dany przychód nie będzie przychodem z
    działalności gospodarczej (zresztą nigdzie nie twierdziłem, że taki musi
    być), to nie znaczy, że takim przychodem _może_nie_być_.

    A wszystko zależy od sporządzonej umowy. A i od interpretacji US i
    zadanego pytania również.

    Tu jest nieźle to opisane, łącznie z problemami w przypadku dzieła z
    przeniesieniem praw majątkowych, czy też z udzielaniem licencji.
    http://www.epodatnik.pl/index.php/jak-zaksiegowac/ja
    k-zaksiegowac-place/799-umowa-o-dzielo

    Dla uściślenia: również wykonuję zlecenia na wykonanie oprogramowania i
    udzielam licencji na jego użytkowanie, tak, w ramach działalności
    gospodarczej, tak, przeżyłem kilka kontroli skarbowych. Nie, nie
    twierdzę, że mój przypadek jest identyczny jak wszystkie inne (bo skąd
    mam wiedzieć?).

    Nie prowadzę doradztwa podatkowego i nie mam monopolu na jedyne słuszne
    postępowanie, więc spodziewam się, że i tak postąpisz jak będziesz chciał.
    Pogadać tylko chciałem.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 27. Data: 2011-12-27 19:18:22
    Od: Przemyslaw Rokicki <d...@g...com>

    > Fajnie. A kupującym licencję jest osoba fizyczna nieprowadząca
    > działalności gospodarczej (ewentualnie prowadząca, ale kupuje na
    > potrzeby "prywatne"), czy tzw. "firma"?

    dobra zeby była jasnosc bo mnie Twoje pytania i uwagi zaczynaja
    irytowac.
    Jak rozliczyc gdy zakupuje licencje os . prywatna mnie na grupie nie
    interesuje bowiem mam wiedze jak to rozlicyc.
    Interesowało mnie co jak firma. I uprzedzajac durne uwagi. Ja chce
    przygotowac sprzedaz maksymalnie minimalizujac prace kupujacego co nie
    znaczy
    (zauwayzlem ze juz durny wniosek wysunales) ze zamierzam te deklaracje
    ktore za niego sporzadze przekazywac do urzedu. Przekazac jemu by
    sobie wydrukowal podpisal i przekazal do urzedu by go nie odstraszyc
    od zakupu. ALe nie tego dotyczy caly watek.

> [...]
    > b) osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, ale zlecenie nie
    > wchodzi w zakres działalności gospodarczej  - zaliczkę na podatek płaci

    co za odkrycie. po co mi to piszesz?
    Napisałem w ktorymkolwiek miejscu ze jest inaczej. Prosze nie pisac
    takich uwag odnosnie mojej osoby bo mam tego wszystkiego swiadomosc,

    > Ale jakie chcesz wystawiać deklaracje jako zleceniobiorca?

    jak wyżej

    P.

  • 28. Data: 2011-12-27 19:19:32
    Od: Przemyslaw Rokicki <d...@g...com>

    On 27 Gru, 18:30, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> wrote:
> [...]
    >
    > [...]
    >
    > No to skąd Ci się wczesniej wzięło, że nie możesz korzystac z 50%

    nie wczytyłaem sie w tym kontekscie w interpretacje, mialem swieza
    informacje z mojego urzedu oraz z krajowej informacji podatkowej,. Ale
    bede skladac wniosek o interpretacje by na mine sie nie wsadzic

  • 29. Data: 2011-12-27 19:29:01
    Od: Przemyslaw Rokicki <d...@g...com>

    > Zacytuj pytanie wnioskodawcy. Wielokrotnie tu było wałkowane, że "jakie
    > pytanie - taka odpowiedź" i niekoniecznie jest wiążąca dla wszystkich.

    nie brnij. ALe pytanie brzmialo czy dochod rozlicza w ramach
    dzialalnosciu gospodarczej i musi dokonac wpisu w eidencji dg czy w
    ramach przychodu z praw majatkowych

> [...]
    > być), to nie znaczy, że takim przychodem _może_nie_być_.
    >
    > A wszystko zależy od sporządzonej umowy. A i od interpretacji US i

    Umowa to faktura vat a w niej czarno na bialym udzielenie licencji na
    oprogramowanie

> [...]
    > gospodarczej, tak, przeżyłem kilka kontroli skarbowych. Nie, nie
    > twierdzę, że mój przypadek jest identyczny jak wszystkie inne (bo skąd

    tylko ze ja nie tworze innym oprogramowania ani tez innym nie edytuje
    ja stworzylem swoj program i tylko udzielam licencji.

    Frajerowalem sie przez 3 lata i wiecej nie mam zamiaru. Urzednik u
    mnie powiedzial ze on by problemu nie robil
    gdybym to rozliczal w ramach dzialalnosci. Ale moze pojawic sie taki
    ktory zrobi. WYjasnienie w ramach interpretacji ktore wkleilem jest
    jasne łopatologiczne jakie bys pytanie nie zadal, jasno jest napisane
    pod dzialalnosc gospodarcza podpada to co nie jest wypisane w punktach
    XX.XX . A przychod z praw majatkowych tam jest. WYstarczy tylko dla
    swietego spokoju wystapiec o interpretacje indywidualna i posilkowac
    sie w niej inna interpretacja rzucajac paragafami bym przypadkiem ktos
    odpisujacy Tobie nie stwierdzil czegos innego.Tak zrobilem wystepujac
    o interpretacji stawki vat, teraz zamiast 23% place 8% ,

    Podobny problem jak ja z licencja ma np panna prowadzaca warzywniak
    jezeli wsrod jej warzyw znajda sie np marchewki ktore sama wychodowala
    a nie zakupila celem sprzedazy. ZNalazlem swego czasu interpretacje
    gdzie jest jasno napisane ze te sprzedaz ma wydzielic i rozliczyc w
    ramach dzialalnosci wykonywanej osoboscie (czy wytworczej) a nie w
    ramach DG.

    Jak dla mnie koniec tematu.

    pozdrawiam

  • 30. Data: 2011-12-27 19:31:42
    Od: Przemyslaw Rokicki <d...@g...com>

    On 27 Gru, 18:31, Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> wrote:

> [...]
    >
    > W swoich wyliczeniach "zniknąłeś" po drodze koszty uzyskania, więc
    > wniosek był oczywisty, że masz na myśli rozliczenie ryczałtowe.

    kosztami zasugerowalem sie tym co uslyszalem w krajowej informacji
    podatkowej
    i w swoim urzedzie.
    czyli biore 32,41 / 2 = 16,21, obcinam do 16 biore podatek 2,88,
    zaokraglam , czyli mamy 3 zł.

    teraz dobrze bedzie?