  • 1. Data: 2011-10-18 11:15:48
    Temat: Przelew za fakturę na rachunek pracownika
    Od: Michał Frąckowiak <r...@o...pl>

    Hej,

    mamy taką dziwną sytuację, że jednemu z naszych zagranicznych
    kontrahentów z USA pomyliły się rachunki i zapłaty za fakturę dokonał
    na konto... jednego z naszych pracowników. Czy jest to do odkręcenia
    bez odsyłania pieniędzy do kontrahenta? Idealnie byłoby gdyby to
    pracownik przelał nam kwotę jako omyłkowo przelaną do niego i to
    załatwiłoby sprawę z naszej strony.

    Jak to natomiast wygląda od strony US? Czy takie postępowanie jest
    dopuszczalne i co najlepiej zrobić aby uniknąć kłopotów?

    Byłbym niesamowicie wdzięczny za podpowiedź.

    Pozdrawiam,
    Michał

  • 2. Data: 2011-10-18 11:54:02
    Temat: Re: Przelew za fakturę na rachunek pracownika
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-10-18 13:15, Michał Frąckowiak wrote:
    > [...]
    > Jak to natomiast wygląda od strony US? Czy takie postępowanie jest
    > dopuszczalne i co najlepiej zrobić aby uniknąć kłopotów?
    >[...]

    Być może dałoby się posterować w kierunku depozytu nieprawidłowego.
    Ale będzie to rozwiązanie droższe niż odesłanie kasy (2% zamiast -
    powiedzmy - poziomu 0.5% opłaty za przelew).

    Inna sprawa, że jakiś nawiedzony kontroler tak czy inaczej może to
    potratować jako depozyt nieprawidłowy i pracownik będzie musiał
    udowadniać, że nie jest wielbłądem. Tak więc proponowałbym zadbać o
    właściwe udokumentowanie tego zdarzenia.

    Piotrek

  • 3. Data: 2011-10-18 17:07:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Michał Frąckowiak" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    Pracownik po prostu w imieniu tamtego firmy ureguluje należność. Zgodnie z
    prawem cywilnym każdemu to Wolno. Niby teoretycznie nabywa roszczenie do
    kontrahenta zagranicznego, tym nie mniej w tym konkretnym wypadku jest ono
    już zaspokojone. Od strony podatkowej to:
    - podatku dochodowego tu nie będzie, bo pracownik dochodu nie osiągnie.
    - VAT zostaje obliczony na podstawie faktury i nie ma znaczenia, kto
    fizycznie za to płaci.
    Koncepcja Piotra dotycząca depozytu nieparwidłowego wydaje mi się utopijna.
    To nie żaden depozyt, tylko przelew wierzytelności pomiędzy podmiotami.

  • 4. Data: 2011-10-18 17:25:39
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> writes:

    > Koncepcja Piotra dotycząca depozytu nieparwidłowego wydaje mi się
    > utopijna. To nie żaden depozyt, tylko przelew wierzytelności pomiędzy
    > podmiotami.

    Modne jest na grupie straszenie depozytem nieprawidlowym przy kazdej
    operacji, w ktorej osoba X przez chwile ma w reku pieniadze podmiotu
    Y.

    Taka karma.

    MJ

  • 5. Data: 2011-10-18 17:48:12
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-10-18 19:25, Michal Jankowski wrote:
    > Modne jest na grupie straszenie depozytem nieprawidlowym przy kazdej
    > operacji, w ktorej osoba X przez chwile ma w reku pieniadze podmiotu
> [...]

    Obowiązku bania się nie ma. Za to są wyroki takie jak na przykład II FSK
    1722/10

    Click --> <http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/DB0104A8B9>

    Tak więc jak ktoś lubi się kopać z koniem to w sumie jego problem.
    Zamiast odesłać kasę ze stosowną adnotacją można się przecież przez 5
    lat zastanawiać czy US się "czepnie", czy też nie.

    W końcu wiadomo nie od dzisiaj, że "no risk no fun" ;-)

    Piotrek

  • 6. Data: 2011-10-18 18:04:16
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 10/18/2011 6:15 AM, Michał Frąckowiak wrote:
> [...]
    > dopuszczalne i co najlepiej zrobić aby uniknąć kłopotów?
    >
    > Byłbym niesamowicie wdzięczny za podpowiedź.

    najlepiej byloby od kontrahenta w USA uzyskac pismo, w którym wzywa do
    zwrotu nienaleznie przelanych srodkow ze wskazaniem na jakie konto te
    srodki nalezy przelac.

    Chociaz i tak nie jestem pewien czy US sie do tego nie dowali bo skoro
    kontrahent nr konta pracownika posiadal, to znaczy, ze mial go wczesniej
    z jakichs powodow i US moze zaczac szukac, co wczesniej przez to konto
    przechodzilo. I pewnie znajdzie.

    Nie polecam robiebie czegokolwiek z tymi pieniedzmi samemu, czyli bez
    zlecenia kontrahenta z USA.

  • 7. Data: 2011-10-18 18:06:16
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 10/18/2011 12:07 PM, Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "Michał Frąckowiak" <r...@o...pl> napisał w
    > wiadomości
    .googlegroups.com...

    > Pracownik po prostu w imieniu tamtego firmy ureguluje należność.

    a US dowala mu sie za posrednictwo finansowe.

    > Koncepcja Piotra dotycząca depozytu nieparwidłowego wydaje mi się
    > utopijna.

    i utopia rządzi w US, a podatki są realne niesety.

    > To nie żaden depozyt, tylko przelew wierzytelności pomiędzy
    > podmiotami.

    , któreż to zapewne łapie się na podatek, koncesji, licencje zezwolenia,
    ZUSy, USy i inne,

  • 8. Data: 2011-10-18 18:07:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 10/18/2011 12:25 PM, Michal Jankowski wrote:

    > Modne jest na grupie straszenie depozytem nieprawidlowym przy kazdej
    > operacji, w ktorej osoba X przez chwile ma w reku pieniadze podmiotu
    > Y.

    no i niestety tak właśnie jest.
    szczególnie jest te pieniądze są wirtualne, a nie w oznaczonych banknotach.

  • 9. Data: 2011-10-18 20:54:18
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

> [...]
    > wczesniej z jakichs powodow i US moze zaczac szukac, co wczesniej
    > przez to konto przechodzilo. I pewnie znajdzie.

    I ty z góry wiesz, że na pewno to konto było wcześniej użyte
    nielegalnie?

    Naprawdę uważasz, że jak dostanę od kogoś przez pomyłkę pieniądze i
    oddam, to będę miał "kłopoty z urzędem"?

    MJ

  • 10. Data: 2011-10-18 20:56:25
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > no i niestety tak właśnie jest.
    > szczególnie jest te pieniądze są wirtualne, a nie w oznaczonych banknotach.

    I każdy, k?ory coś kupił w sklepie dla swojego pracodawcy, idzie
    siedzieć. A jak zapłacił swoją kartą, to od razu na szafot.

    MJ