  • 21. Data: 2011-09-02 20:14:41
    Temat: Re: Przekazywanie na cele osobiste a PIT
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-09-02 21:49, Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > wyszło mi z któregoś wyroku ETŚ.
    >
    > Masz zamortyzowany (lub jednorazowo wliczony w KUP) system operacyjny,
    > który BYŁ wykorzystyway do DG - więc koszt (a raczej VAT od tego
    > kosztu) został "rozliczony". Z dokładnością do innego minimalnego
    > okresu amortyzacji podatkowej i "emulacji amortyzacyjnej" w VAT
    > dla przypadku wysokocennych składników majątku (nie chce mi się
    > sprawdzać, czy WNiP podlega, bo być może nie :))
    >
    > Jakie KOLEJNE koszty mamy rozliczać?
    > IMO - wyłącznie "ponoszone".
    > Nie "poniesione na nabycie". TERAZ ponoszone (na usługę).

    Z tego wniosek, że jak rozważymy użycie "służbowego" łącza, telefonu,
    etc do celów niezwiązanych z DG to też to podpada pod powyższy schemat.
    Zapłacone raz (abonament) w celu DG nie generuje dodatkowych kosztów.
    Tak ma być?

    Piotrek

  • 22. Data: 2011-09-02 20:37:20
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 02.09.2011 22:04, Gotfryd Smolik news wrote:

    > Zgoda.
    > Trzeba najpierw doprowadzić do "podatkowego rozliczenia" składników
    > majątku, tak aby nie były w amortyzacji, nie podlegały pod 5-letnie
    > rozliczenie "wykorzystania" w VAT dla składników wysokocennych itede.

    Prosto łatwo i przyjemnie chciało by się rzec :)

    > Spróbowałem się przebić przez ustawę i zastanawia mnie, czy nie
    > powinna to być jedna faktura zbiorcza za cały okres rozliczeniowy,
    > dopuszczona wg art.106.7 :P
    > Na zdrowy rozum odpowiedź powinna brzmieć "nie", ale literalnej
    > podstawy do niewystawienia faktycznie nie widać, mimo że kwota
    > jest zerowa.

    Czyli trzeba się trzymać wersji na zdrowy rozum - wszak jeśli jest mowa
    o nieodpłatnym świadczeniu usług zrównanych z usługami odpłatnymi, które
    jednak okazują się być nieodpłatne (0zł), to jako nieodpłatne nie
    podlegają PTU, prawda ?

    > Dokładnie tak zadziałał pomysł podatnika, który wygrał następnie
    > sprawę "podatku od freeware" :D - wpisał linuksa do ESToWNiP.

    Pamiętam, pamiętam

    > Z drugiej strony, jak to wiele lat temu ujęła rzeczniczka
    > CHIPa[1], "trzeba mieć dobrego wujka[2] który wyłoży pieniądze,
    > ale takiej lokaty trudno szukać na rynku" ;)
    > [1] - szło o wysokość podatku od płyt CD dołączanych do "papieru"
    > [2] - oczywiście była nim spółka-matka

    I to też pamiętam - nawet mieszkałem wtedy jakieś 500m od redakcji i tak
    od czasu do czasu sobie obserwowałem czy nie podupadają "w realu" na
    skutek działań skarbówki.

    Tomek

  • 23. Data: 2011-09-02 20:50:54
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 02.09.2011 21:49, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > dla przypadku wysokocennych składników majątku (nie chce mi się
    > sprawdzać, czy WNiP podlega, bo być może nie :))

    O tym piszesz:

    Art. 91. 1. Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało
    prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
    (...) jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego (...)

    2. W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku
    dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz
    wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (...) W
    przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
    których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1
    stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu
    roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

    ?

    Wychodzi że owa "emulacja amortyzacji" dla niskocennych WNiP sięga co
    najwyżej dwóch lat od zakupu. A i to zależnie czy zwrot "podlegających
    amortyzacji" oznacza faktycznie podleganie amortyzacji, czy tylko
    możliwość podlegania.

    > Jakie KOLEJNE koszty mamy rozliczać?
    > IMO - wyłącznie "ponoszone".
    > Nie "poniesione na nabycie". TERAZ ponoszone (na usługę).

    Brzmi sensownie - czyli da się żyć.

    Miałem jeszcze zgryz z kasą fiskalną, ale jest wyłączenie przedmiotowe
    dla usług z art 8.2 uptu więc od tej strony jest spokój.

    Tomek

  • 24. Data: 2011-09-02 20:58:11
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 31.08.2011 20:29, tomek wrote:
    > Pogubiłem się w tym jak rozliczać PIT od przekazania majątku firmowego
    > na cele osobiste.
    >
    > Mam trzy warianty:
    >
    > 1. Zestaw komputerowy (ŚT) - robię adnotację w EŚT na podstawie FVAT
    > wewnętrznej i to wszystko. Sprzedaż w ciągu 6 lat generuje przychód z DG.
    >
    > 2. Drukarka <3500zł, dokupiona do ŚT i wrzucona bezpośrednio w koszty -
    > w EŚT wszystko zostaje po staremu bo jej tam nie ma, za to w KPiR z datą
    > wycofania z DG minusuję koszty na podst. art. 23.1.49 updof.

    Pkt 1 i 2 nie wzbudziły kontrowersji czyli dobrze to widzę?

    Tomek

  • 25. Data: 2011-09-03 13:06:16
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 31 Aug 2011 20:29:09 +0200, tomek napisał(a):

    > Pogubiłem się w tym jak rozliczać PIT od przekazania majątku firmowego
    > na cele osobiste.
    >
    > Mam trzy warianty:
    >
    > 3. Windows dokupiony do ŚT (jako dodatkowy system) i wrzucony
    > bezpośrednio w koszty

    A ja mam tutaj pewne wątpliwości.

    Mam nadzieję, że miałeś podstawy wpisać go w koszty a nie dopisać do
    wartości ŚT.

  • 26. Data: 2011-09-03 19:24:17
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 03.09.2011 15:06, jureq wrote:

    > A ja mam tutaj pewne wątpliwości.
    >
    > Mam nadzieję, że miałeś podstawy wpisać go w koszty a nie dopisać do
    > wartości ŚT.

    Chodzi Ci o zwiększenie WP ?

    Tomek

  • 27. Data: 2011-09-05 07:19:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    > celów niezwiązanych z DG to też to podpada pod powyższy schemat.
    > Zapłacone raz (abonament) w celu DG nie generuje dodatkowych kosztów.

    Khm... średnio.
    Abonament jest IMVHO kosztem ponoszonym "na bieżąco".
    Czyli do podziału.
    Ale jeśli jakiś koszt poniesiono raz, w momencie zakładania linii,
    to co innego. Raczej tak to widzę :)
    I nic nie poradzę że operatorzy ostatnimi czasy takich kosztów
    nie nakładają :) (aczkolwiek wyjątki są a przynajmniej niedawno
    były, np. z okazji założenia modemu z ficzerami)

    pzdr, Gotfryd

  • 28. Data: 2011-09-05 07:27:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Sep 2011, tomek wrote:

    > O tym piszesz:
    >
    > Art. 91. 1.
    [...]
    > ?
    >
    > Wychodzi że owa "emulacja amortyzacji" dla niskocennych WNiP sięga co
    > najwyżej dwóch lat od zakupu.

    Nie, pisałem o wysokocennych.
    Dalsza część cytatu, 5 lub 10 lat.

    > A i to zależnie czy zwrot "podlegających
    > amortyzacji" oznacza faktycznie podleganie amortyzacji, czy tylko możliwość
    > podlegania.

    Hm... uwaga ciekawa, bo napisali: "które na podstawie przepisów o podatku
    dochodowym sš zaliczane przez podatnika".
    "Podatnik może zaliczyć" czy "podatnik zaliczył", obstawiałbym pierwszą
    wersję, ale czytelne to nie jest.

    pzdr, Gotfryd

  • 29. Data: 2011-09-05 07:29:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Sep 2011, tomek wrote:

    > Czyli trzeba się trzymać wersji na zdrowy rozum

    Byłbym za, z zastrzeżeniem że w podatkach ta metoda nie działa ;)

    Tak byłoby logicznie.

    pzdr, Gotfryd

  • 30. Data: 2011-09-05 07:36:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 3 Sep 2011, jureq wrote:

    > A ja mam tutaj pewne wątpliwości.
    >
    > Mam nadzieję, że miałeś podstawy wpisać go w koszty a nie dopisać do
    > wartości ŚT.

    A jaki przepis pozwala "mieszać" ze sobą ST i WNiP?

    Ba, zasada jest taka - liczy się "kompletność i sprawność",
    prawda? Kompletność sobie odpuśćmy.
    Proste pytanie: po co kupujemy komputer?

    Lat temu parę próbowałem się spierać z Maddy co do OEM :]
    W sumie za taką wersją od biedy mogłaby przemawiać "produkcja"
    (znaczy że w efekcie otrzymujemy nowy, inny niż początkowo
    zestaw komputerowy).
    Ale przyznam że im dłużej czytałem te wywody, tym bardziej
    dochodziłem do wniosku że podstawy są jakieś takie słabe.

    I na deser wychodzi, że JEŚLI JUŻ, to co najwyżej ma sens
    dopisanie komputera do WNiP w postaci oprogramowania, bo
    przecież komputer jest po to żeby oprogramowanie na nim
    uruchamiać, samodzielnie nie ma "sensu gospodarczego".
    To oprogramowanie jest celem nabycia (w ostateczności
    można z palca interpretować kod binarny :P)

    pzdr, Gotfryd