  • 11. Data: 2011-09-02 13:59:51
    Temat: Re: Przekazywanie na cele osobiste a PIT
    Od: tomek <t...@o...pl>

    > Inaczej: w czym wadzi użycie WNiP nabytego (i wykorzystanego!)
    > w celu gospodarczym do użycia również w celu osobistym?

    W tym że art. 8 ust. 2 uptu powoduje potencjalnie nieciekawe
    konsekwencje w VAT:

    2. Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

    1) użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów
    innych niż działalność gospodarcza podatnika, (...) jeżeli podatnikowi
    przysługiwało (...) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę
    podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

    2) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika (...) oraz
    wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż
    działalność gospodarcza podatnika.

    Nie jestem pewny czy pudełkowy Windows w kontekście o którym piszemy to
    towar czy usługa, niemniej jednak oba przypadki są obecnie "pokryte"
    powyższym przepisem.

    Tomek

  • 12. Data: 2011-09-02 15:43:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Sep 2011, tomek wrote:

    > 2. Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

    [...]
    > 2) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika (...)

    Co racja to racja.
    Ugryzę z drugiej strony.
    Jaka ma być wartość takiego świadczenia?
    (tak, pamiętam, próbowano naliczyć "podatek od freeware" :>)

    > Nie jestem pewny czy pudełkowy Windows w kontekście o którym piszemy to towar
    > czy usługa,

    Najwyraźniej występuje dualizm :), bo niemal na pewno samo "pudełko"
    jest traktowane przez istotną większość sprzedawców jako "towar".
    Samo "korzystanie z prawa" (instalacja, używanie) IMO ma wyłącznie
    cechy usługi.

    > niemniej jednak oba przypadki są obecnie "pokryte" powyższym
    > przepisem.

    Z dokładnością do wartości świadczenia :)
    Nie pamiętam jak to szło ani w którym miejscu było, ale AFAIR
    istnije wyrok ETŚ, że odliczenie "w celu" nie umniejszone
    poprzez korzystanie na inne cele nie powinno naruszać
    rozliczenia podatku (choć głowy nie dam, mogło jedynie być
    że samego prawa do odliczenia, a to co innego niż "doliczenie").

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2011-09-02 16:49:38
    Od: tomek <t...@o...pl>

    > [...]
    >
    > Co racja to racja.
    > Ugryzę z drugiej strony.
    > Jaka ma być wartość takiego świadczenia?
    > (tak, pamiętam, próbowano naliczyć "podatek od freeware" :>)

    Tutaj jest weselej, sprawa ma potencjał sięgający ETS:

    https://groups.google.com/forum/?hl=pl#!topic/pl.soc
    .prawo.podatki/eLJcoIwvWOg

    http://www.abc.com.pl/?cmd=problem_wiecej,498&serwis
    =3

> [...]
    > jest traktowane przez istotną większość sprzedawców jako "towar".
    > Samo "korzystanie z prawa" (instalacja, używanie) IMO ma wyłącznie

    No właśnie :)

> [...]
    > rozliczenia podatku (choć głowy nie dam, mogło jedynie być
    > że samego prawa do odliczenia, a to co innego niż "doliczenie").

    Temat jak rzeka, albo raczej jak bagno :)

    Tomek

  • 14. Data: 2011-09-02 18:26:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Sep 2011, tomek wrote:

    > Tutaj jest weselej, sprawa ma potencjał sięgający ETS:

> [...]

    No właśnie: "podstawę opodatkowania stanowi całkowita kwota wydatków
    poniesionych przez podatnika na wykonanie tych usług".
    Na "wykonanie usługi" korzystania z istniejącej licencji
    składa się robocizna podatnika w postaci przełożenia papierka
    z licencją do innej szufladki (niekoniecznie) oraz wstukania
    danych licencyjnych.
    WYDATKI związane z tym faktem oscylują na poziomie grosza,
    o ile podatnik wlicza w koszty oświetlenie miejsca w którym
    dokonał tych czynności :)
    Czy to się zgadza?

    > No właśnie :)

    Zgadza się.
    Ale ustawodawca taki dualizm akceptuje, w (moim zdaniem prześmiesznym
    wobec uprzedniego precyzyjnego rozdzielania wszelkich zdarzeń
    na "dostawę" i "usługi") "świadczeniu usług handlu".
    Art.84.1 :)

    > Temat jak rzeka, albo raczej jak bagno :)

    Próba przebicia się przez przepisy przywodzi na myśl, w odniesieniu do
    twórców, skojarzenie z hasłem "mam talent" :>
    Ale przyznać trzeba iż wskazanie wydatków jako podstawy opodatkowania
    jest jakąś metodą.

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2011-09-02 19:14:22
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-09-02 20:26, Gotfryd Smolik news wrote:
    > Próba przebicia się przez przepisy przywodzi na myśl, w odniesieniu do
    > twórców, skojarzenie z hasłem "mam talent" :>

    Chyba raczej "co by tu jeszcze spieprzyć panowie, co by tu jeszcze"
    (Wojciech Młynarski).

    > Ale przyznać trzeba iż wskazanie wydatków jako podstawy opodatkowania
    > jest jakąś metodą.

    No tak, tylko w przypadku używania systemu operacyjnego do celów
    niezwiązanych z DG to chyba trzeba byłoby zmodyfikować scheduler co by
    pomógł policzyć ile czasu system pracuje w zbożnym celu, a ile w celu
    narażenia skarbu państwa na straty ...

    Bo każda inna metoda to jest jakby narażona na błędy interpretacji.

    Piotrek

  • 16. Data: 2011-09-02 19:29:51
    Od: tomek <t...@o...pl>

> [...]
    > WYDATKI związane z tym faktem oscylują na poziomie grosza,
    > o ile podatnik wlicza w koszty oświetlenie miejsca w którym

    Zgadza się, też mi tak wyszło, z zastrzeżeniem że w wymienionych
    wyrokach ETC są też rozważania o amortyzacji:

    "Przede wszystkim wzięcie pod uwagę tych okresów podczas ustalania
    podstawy opodatkowania VAT jest ograniczone obowiązkiem wzięcia pod
    uwagę jedynie wydatków, które dotyczą samych towarów, takie jak odpisy
    amortyzacyjne lub wydatki poniesione przez podatnika, które dają mu
    prawo do odliczenia VAT. "

    - czyli w skrajnym przypadku może z tego wyjść niezły klops :)

    I jeszcze jedno - czy formalnie taka usługa powinna znaleźć się na FVAT
    wewnętrznej, w kwocie 0zł? To jak zaproszenie lisa do kurnika :)

> [...]
    > twórców, skojarzenie z hasłem "mam talent" :>
    > Ale przyznać trzeba iż wskazanie wydatków jako podstawy opodatkowania

    Trzeba było jakoś domknąć system od tej strony, ale wyszło ciekawie..

    Tomek

  • 17. Data: 2011-09-02 19:31:00
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 02.09.2011 21:14, Piotrek wrote:

    > Chyba raczej "co by tu jeszcze spieprzyć panowie, co by tu jeszcze"
    > (Wojciech Młynarski).

    :)

> [...]
    > narażenia skarbu państwa na straty ...
    >
    > Bo każda inna metoda to jest jakby narażona na błędy interpretacji.

    Zapomniałeś o notarialnym poświadczeniu odczytów z owe schedulera +
    coroczny przegląd w Głównym Urzędie Miar ;)

    Tomek

  • 18. Data: 2011-09-02 19:35:44
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-09-02 21:31, tomek wrote:
    > Zapomniałeś o notarialnym poświadczeniu odczytów z owe schedulera +

    Tia. Pieczęć notariusza na dyskietce. A że pieczęć tłoczona to i
    zawartość dyskietki (5.25") poszła się .....

    Miałem do czynienia z takim kuriozum wieeeeele lat temu.

    > coroczny przegląd w Głównym Urzędie Miar ;)

    Obowiązkowo!

    Piotrek

  • 19. Data: 2011-09-02 19:49:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Sep 2011, Piotrek wrote:

> [...]
    > policzyć ile czasu system pracuje w zbożnym celu, a ile w celu narażenia

    Jeśli dobrze zrozumiałem, ta wersja dotyczy tylko rozliczania
    "rozłożonego w czasie". Czyli np. środków poddanych amortyzacji
    lub wydatków eksploatacyjnych (dlatego wymieniłem oświetlenie :))
    Wydatki które zostały *już* "skonsumowane" zgodnie z przepisami
    podatkowymi, nie powodują *nowych* wydatków, więc nie ma czego
    rozliczać. A przynajmniej tak (przyznam, dość optymistycznie :))
    wyszło mi z któregoś wyroku ETŚ.

    Masz zamortyzowany (lub jednorazowo wliczony w KUP) system operacyjny,
    który BYŁ wykorzystyway do DG - więc koszt (a raczej VAT od tego
    kosztu) został "rozliczony". Z dokładnością do innego minimalnego
    okresu amortyzacji podatkowej i "emulacji amortyzacyjnej" w VAT
    dla przypadku wysokocennych składników majątku (nie chce mi się
    sprawdzać, czy WNiP podlega, bo być może nie :))

    Jakie KOLEJNE koszty mamy rozliczać?
    IMO - wyłącznie "ponoszone".
    Nie "poniesione na nabycie". TERAZ ponoszone (na usługę).

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2011-09-02 20:04:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Sep 2011, tomek wrote:

    > Zgadza się, też mi tak wyszło, z zastrzeżeniem że w wymienionych wyrokach ETC
    > są też rozważania o amortyzacji:

    Zgoda.
    Trzeba najpierw doprowadzić do "podatkowego rozliczenia" składników
    majątku, tak aby nie były w amortyzacji, nie podlegały pod 5-letnie
    rozliczenie "wykorzystania" w VAT dla składników wysokocennych itede.

    > I jeszcze jedno - czy formalnie taka usługa powinna znaleźć się na FVAT
    > wewnętrznej, w kwocie 0zł?

    Spróbowałem się przebić przez ustawę i zastanawia mnie, czy nie
    powinna to być jedna faktura zbiorcza za cały okres rozliczeniowy,
    dopuszczona wg art.106.7 :P
    Na zdrowy rozum odpowiedź powinna brzmieć "nie", ale literalnej
    podstawy do niewystawienia faktycznie nie widać, mimo że kwota
    jest zerowa.

    > To jak zaproszenie lisa do kurnika :)

    Dokładnie tak zadziałał pomysł podatnika, który wygrał następnie
    sprawę "podatku od freeware" :D - wpisał linuksa do ESToWNiP.

    Z drugiej strony, jak to wiele lat temu ujęła rzeczniczka
    CHIPa[1], "trzeba mieć dobrego wujka[2] który wyłoży pieniądze,
    ale takiej lokaty trudno szukać na rynku" ;)
    [1] - szło o wysokość podatku od płyt CD dołączanych do "papieru"
    [2] - oczywiście była nim spółka-matka

    pzdr, Gotfryd