  • 1. Data: 2011-08-31 18:29:09
    Temat: Przekazywanie na cele osobiste a PIT
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Pogubiłem się w tym jak rozliczać PIT od przekazania majątku firmowego
    na cele osobiste.

    Mam trzy warianty:

    1. Zestaw komputerowy (ŚT) - robię adnotację w EŚT na podstawie FVAT
    wewnętrznej i to wszystko. Sprzedaż w ciągu 6 lat generuje przychód z DG.

    2. Drukarka <3500zł, dokupiona do ŚT i wrzucona bezpośrednio w koszty -
    w EŚT wszystko zostaje po staremu bo jej tam nie ma, za to w KPiR z datą
    wycofania z DG minusuję koszty na podst. art. 23.1.49 updof.

    3. Windows dokupiony do ŚT (jako dodatkowy system) i wrzucony
    bezpośrednio w koszty - tutaj nie mam pojęcia, art. 23.1.49 updof mówi
    tylko o zużywających się stopniowo rzeczowych skłądnikach majątku, czyli
    wychodzi mi na to że nie ma przepisu który nakazuje zminusowanie kosztów
    w tym przypadku. Ale coś mi nie gra bo prezentów w updof nie uświadczam
    za dużo :)

    Tomek

  • 2. Data: 2011-08-31 18:30:49
    Temat: Re: Przekazywanie na cele osobiste a PIT
    Od: tomek <t...@o...pl>

    I jeszcze:

    4. Towar handlowy - minusuję w kol. 10 ? (Wtedy zgadza się to z remanentami)

    Tomek

  • 3. Data: 2011-09-01 19:30:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 31 Aug 2011, tomek wrote:

> [...]
    > ma przepisu który nakazuje zminusowanie kosztów w tym przypadku. Ale coś mi
    > nie gra bo prezentów w updof nie uświadczam za dużo :)

    IMO dobrze gadasz.
    IMP pic w tym, że nie sposób wywieść owego "osobistego przeznaczenia"
    WNiP w sposób ogólny (czyli aby prosto zapisać w ustawie).
    Samo "prawo" jest do tego oderwane od materii, to co powoduje
    różne spory (związane z PA) to "korzystanie z prawa", a nie
    fakt nabycia i posiadania.
    Z p. widzenia prawa, beneficjentem nabytego prawa jesteś Ty,
    a nie "cel firmowy" :), i może należy popatrzeć na to w inny
    sposób: zwyczajnie nie przewiduje się "przeznaczenia na cele
    osobiste" czegoś takiego jak WNiP.
    Nie ma odpowiednika art.23.1.49 -> nie ma podstaw do opodatkowania,
    tak jak piszesz. IMO pasuje.
    Natomiast jeśli sugerujesz, że chcesz kupić sobie drugą licencję na
    taki sam system po to, aby móc jednej z nich używać legalnie
    dla celów "niefirmowych", to IMVHO nie przejdzie :)
    (właśnie dlatego, że nie dało się "przeznaczyć na cele osobiste"
    tej pierwszej).

    Może ujmę to inaczej: *po co* (jaki warunek chcesz spełnić)
    chcesz "przekazać na cele osobiste"?

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2011-09-01 19:33:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 31 Aug 2011, tomek wrote:

    > I jeszcze:
    >
    > 4. Towar handlowy - minusuję w kol. 10 ? (Wtedy zgadza się to z remanentami)

    Oczywiście.
    Włącznie z rozważanymi tu przypadkami kiedy przedsiębiorca się uprze,
    aby zgodnie z literą opisu KPiR (IMVHO słusznie, w końcu to rozporządzenie)
    wykazać prawidłowe "zaliczenie" zakupu, czyli taka możliwość że towar
    (już leżący w firmie) zostanie "przeznaczony" na wyposażenie (minus
    w kolumnie "towary", plus w kolumnie "inne wydatki", zero efektu podatkowego,
    ale "ordnung must sein" :))

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2011-09-01 21:47:01
    Od: tomek <t...@o...pl>

> [...]
    > (już leżący w firmie) zostanie "przeznaczony" na wyposażenie (minus
    > w kolumnie "towary", plus w kolumnie "inne wydatki", zero efektu

    Ja mam bardziej prozaiczny "use case", ale dobrze przypomnieć sobie
    takie niuanse :)

    Tomek

  • 6. Data: 2011-09-01 21:52:50
    Od: tomek <t...@o...pl>

> [...]
    > dla celów "niefirmowych", to IMVHO nie przejdzie :)
    > (właśnie dlatego, że nie dało się "przeznaczyć na cele osobiste"

    Nie rozumiem tego fragmentu (tzn. nie wiem o czym piszesz :))

    > Może ujmę to inaczej: *po co* (jaki warunek chcesz spełnić)
    > chcesz "przekazać na cele osobiste"?

    Pod względem prawnoautorskim - po nic.
    Pod względem podatkowym - pisząc opisowo chcę móc sobie oficjalnie
    pograć w Quake bez konieczności używania "boss key" gdy ktoś puka :-)
    W każdym razie nie chcę nic dokupować.

    Tomek

  • 7. Data: 2011-09-01 22:06:52
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 01.09.2011 23:52, tomek wrote:

    > W każdym razie nie chcę nic dokupować.

    Uściślając - rozważam tylko sposoby uporządkowania tego co już mam.

    Tomek

  • 8. Data: 2011-09-01 23:39:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Sep 2011, tomek wrote:

    > Nie rozumiem tego fragmentu (tzn. nie wiem o czym piszesz :))

    Masz samochód wpisany do EST.
    Przekazujesz na cele osobiste.
    Na DG kupujesz (i amortyzujesz) kolejny, nowy.

    Masz Windows7 "firmowe".
    Nie da się "przekazać na cele osobiste", nie da się więc również
    kupić kolejnej sztuki w zamian tej pierwszej (bo pierwsza jest
    ciągle "w celu gospodarczym").
    Zanaczam: *w zamian*.
    Nie widzę przeszkód aby do komputera backupowego kupić drugi
    system :|

    > Pod względem prawnoautorskim - po nic.

    Ano. Zgoda :)

    > Pod względem podatkowym - pisząc opisowo chcę móc sobie oficjalnie pograć
    > w Quake

    A jak niby chcesz uzasadnić tego Quake, żeby uznać go za koszt lub
    WNiP poddany amortyzacji?
    Przecież tu problemem nie jest "przekazanie na cele osobiste", lecz
    sam fakt zaliczenia w koszty (lub do amortyzacji).

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2011-09-02 09:55:52
    Od: tomek <t...@o...pl>

    > Masz samochód wpisany do EST.
    > Przekazujesz na cele osobiste.
    > Na DG kupujesz (i amortyzujesz) kolejny, nowy.

    Ok

    > Masz Windows7 "firmowe".
    > Nie da się "przekazać na cele osobiste", nie da się więc również
    > kupić kolejnej sztuki w zamian tej pierwszej (bo pierwsza jest
    > ciągle "w celu gospodarczym").

    No i o to pytam - jak zrobić cel niegospodarczy :-)

    > Zanaczam: *w zamian*.
    > Nie widzę przeszkód aby do komputera backupowego kupić drugi
    > system :|

    Taa, ale ja nie chcę nic dokupować! :)

> [...]
    > Przecież tu problemem nie jest "przekazanie na cele osobiste", lecz
    > sam fakt zaliczenia w koszty (lub do amortyzacji).

    Nie zrozumieliśmy się - chcę grać w Quake na tym Windowsie, tzn. chcę
    żeby ten Windows był systemem osobistym, zainstalowanym na osobistym
    (niegospodarczym) komputerze.

    Tomek

  • 10. Data: 2011-09-02 13:12:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Sep 2011, tomek wrote:

    > Nie zrozumieliśmy się - chcę grać w Quake na tym Windowsie,

    Nie zrozumieliśmy się: co stoi na przeszkodzie?

    > tzn. chcę żeby
    > ten Windows był systemem osobistym, zainstalowanym na osobistym
    > (niegospodarczym) komputerze.

    Cytuję:
    "Taa, ale ja nie chcę nic dokupować! :)"

    No to, o ile w przypadku komputera *istnieje* powód dla którego
    należy go "przeznaczyć" (bo w przeciwnym przypadku może to
    spowodować "wylot z kosztów" lub inne konsekwencje, zależnie
    od uznania za ST w rozumieniu amortyzacji lub nie), zaś
    w przypadku WNiP *nie istnieje* powód dla "przeznaczania
    (ani żadna wskazana w przepisach ścieżka dla takiego postąpienia),
    to jaki ma być *cel* owego "bycia osobistym"?

    Najwyraźniej w przypadku WNiP wystarczy "bycie prywatnym" :)
    (znaczy nabycie *dla siebie*, podobnie jak w przypadku ST,
    ale nie identycznie ze względu na inny następny warunek) wraz
    z wymogiem "nabycia w celu gospodarczym" (wymogu ciągłego
    *wykorzystywania* wyłącznie na cele gospodarcze nie widać,
    z czym się zgadzamy).

    Inaczej: w czym wadzi użycie WNiP nabytego (i wykorzystanego!)
    w celu gospodarczym do użycia również w celu osobistym?
    Oczywiście (pamiętając o Twojej uwadze, że "nic nie chcesz
    dokupywać") pod warunkiem, że zakup kolejnego takiego samego
    WNiP nie podważa zasadności uznania za koszt, co wykluczyliśmy
    (a raczej Ty wykluczyłeś).

    pzdr, Gotfryd