  • 1. Data: 2009-11-13 10:53:13
    Temat: Pracownik zwolniony, pit 11, koszty uzyskania przychodów
    Od: "Młody Płatnik" <r...@v...pl>

    Zakład Pracy po zwolnieniu pracownika wystawia ów zwolnionemu pit 11!
    Przyjmijmy koszty uzyskania przychodu za kwotę 111,25 zł. Jeżeli pracownik
    dostaje dwie wypłaty, pierwszą pod koniec miesiąca a drugą za dyżury do 10
    dnia następnego miesiąca to jak to sie ma odnośnie kosztów uzyskania
    przychodów?! Czyli, przypuśćmy, że nasz pracownik przepracował trzy miesiące
    od stycznia do marca:

    styczeń, wypłata 1500zł, za dyżury za styczeń(10 lutego) 500zł
    luty, wypłata 1500zł, za dyżury za luty(10 marca) 450zł
    marzec, wypłata 1500zł, za dyżury za marzec(10 kwietnia) 320zł

    datę na picie wpisuję: za okres od 01.01.2009 do 10.04.2009 (data ostatnej
    faktycznej wypłaty)

    przychód: (1500+500)+(1500+450)+(1500+320)=5770

    koszty uzyskania przychodu: (i tu właśnie mam dylemat, czy to będzie 333,75
    czy 445)

    za ostatni miesiąc marzec dyżury zostały wypłacone 10 kwietnia, i nie wiem
    jak to sie ma do kosztów uzyskania, czy za ten kwiecień też uwzględnić
    koszty uzyskania przychodów

  • 2. Data: 2009-11-13 14:25:13
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Młody Płatnik wrote:

    > za ostatni miesi?c marzec dy?ury zosta?y wyp?acone 10 kwietnia, i nie wiem
    > jak to sie ma do kosztów uzyskania, czy za ten kwiecien te? uwzgledniae
    > koszty uzyskania przychodów

    ostatnimi czasy jak dotałem kasę za nic, to koszty mi naliczyli. Na
    pytanie dalczego. dostałem odpowiedz, że tam ma być, bo wypłata była
    mimo, że nie pracowałem.

    Ja bym policzył.

  • 3. Data: 2009-11-13 20:12:02
    Od: "pawelj" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Młody Płatnik" <r...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > za ostatni miesiąc marzec dyżury zostały wypłacone 10 kwietnia, i nie wiem
    > jak to sie ma do kosztów uzyskania, czy za ten kwiecień też uwzględnić

    Koszt naliczasz raz na miesiąc bez względu na ilość wypłat.
    Jeżeli 10 lutego płacisz 500 zł to stosujesz koszty.

    W kwietniu też stosujesz koszty ponieważ wypłata jest z tytułu umowy o
    pracę - i wtedy się koszty stosuje a nie tylko wtedy kiedy jest umowa.
    Ty wystawiając pit 11 wykazujesz 4x111,25
    Natomiast pracownik w swoim rocznym pit 36 czy 37 może uwzględnić tylko 3
    x111,25 bo tyle obowiązywała umowa.

    Nie jestem pewny co do tej daty na pit. - tam jest data umowy a nie wypłat
    więc powinna być do 31-03-2009.

    No i pit 11 wystawia się dopiero w roku przyszłym chyba, że pracownik złożył
    "podanie o wcześniejsze wystawienie"

    --
    PawełJ

  • 4. Data: 2009-11-13 21:23:21
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "pawelj" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

    > No i pit 11 wystawia się dopiero w roku przyszłym chyba, że pracownik
    > złożył "podanie o wcześniejsze wystawienie"

    Ar ju siur?

    Art. 39 ust. 2 updof
    Jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33
    i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy są zobowiązani
    sporządzić informację określoną w ust. 1 i przekazać ją podatnikowi oraz
    urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy
    według miejsca zamieszkania podatnika, lub urzędowi skarbowemu, którym
    kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób
    zagranicznych, w terminie do dnia 15 miesiąca następującego po miesiącu, w
    którym pobrana została ostatnia zaliczka, z zastrzeżeniem ust. 5.

    A art 31:
    Art. 31
    Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające
    osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako
    płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od
    osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego,
    stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki
    pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w
    spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2009-11-13 21:35:34
    Od: "pawelj" <p...@o...pl>

    > Użytkownik "pawelj" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Ar ju siur?
    Jes ar ju siur :)
    http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/32891,pit_11
    _w_ciagu_roku_bedzie_wystawiany_tylko_na_wniosek_zwo
    lnionego_podatnika.html

    No i jeszcze informacja na samym druku. Wiem, że tam najciężej się czyta bo
    niby kto druki czyta przed wypełnieniem.
    http://www.pit.pl/att/deklaracje/2009/pit_11_v17.pdf

    > Art. 39 ust. 2 updof
    > A art 31:
    > Art. 31
    Mądrych numerów ustaw nie chce mi się szukać.
    > Pozdrawiam
    > SDD

    Również pozdrawiam

    --
    Pawełj

  • 6. Data: 2009-11-14 21:35:59
    Od: "Młody Płatnik" <r...@v...pl>

> [...]
    > bo niby kto druki czyta przed wypełnieniem.
    > http://www.pit.pl/att/deklaracje/2009/pit_11_v17.pdf

    > Mądrych numerów ustaw nie chce mi się szukać.

    Rozpatrzmy taki przypadek w którym:

    Pracownik w danym roku podatkowym przepracował trzy miesiące:

    niech to będzie styczeń, luty i marzec

    wypłatę otrzymywał do 28 dnia każdego miesiąca

    koszty uzyskania przychodu to 3 x 111,25zł

    i teraz moje pytanie:

    Jeśli w czerwcu zakład pracy wypłaci temu pracownikowi nagrodę bądź
    wyrównanie lub zaległe wynagrodzenie, odprawę itp. to czy też trzeba
    uwzględnić koszty uzyskania przychodu za te wypłacone pieniądze (wypłacone w
    miesiącu czerwcu, gdzie stosunek pracy z tym pracownikiem ustał z końcem
    marca)??

    Jeśli chodzi o przychód to oczywiście sumujemy wszystko to co pracownik od
    tego zakładu pracy otrzymał, ale jak to jest z tymi kosztami uzyskania
    przychodu??

    Czy to będzie 3 x 111,25zł czy może 4 x 111,25zł ??

  • 7. Data: 2009-11-14 22:59:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Nov 2009, Młody Płatnik wrote:

> [...]
    > przychodu??
    >
    > Czy to będzie 3 x 111,25zł czy może 4 x 111,25zł ??

    Odpowiedź jest najprostsza: "to zależy" :D
    Zależy m.in. od tego, czy w czerwcu *gdzieś* pracował.
    Wtedy w czerwcu 2xKUP mu nie przysługuje, a "podwyższenie" (z tytułu
    przychodów z dwu umów o pracę) doliczy sobie sam w rozliczeniu
    rocznym.

    BTW: sprawa była wałkowana w przeszłości, mi jednolicie
    wychodzi że koszty należą się literalnie wyłącznie w miesiącach
    wypłaty wynagrodzeń, acz interpretacje US są liberalniejesze:
    nie naruszając literalnego prawa, "przyznają" również prawo
    do KUP w miesiącach wykonywania pracy.
    IMO - wbrew literze ustawy.
    A ważne to est, jeśli pracownik np. w jednym miesiącu dostał
    wynagrodzenie 10. (za poprzedni miesiąc) i 31. (za miesiąc
    bieżący), albo w razie "pośligów" dostał dwie pensje (zaległą
    i bieżącą), czy też zmienił pracę z płatnej "z góry" na płatną
    "z dołu" (zostałby miesiąc bez KUP).

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-11-15 06:47:17
    Od: "Młody Płatnik" <r...@v...pl>

> [...]
    > bieżący), albo w razie "pośligów" dostał dwie pensje (zaległą
    > i bieżącą), czy też zmienił pracę z płatnej "z góry" na płatną

    A jeśli pracownik za jeden miesiąc otrzymuje dwie wypłaty, czyli jedną 31. a
    drugą, za dyżury 10. następnego miesiąca to czy wtedy należy uwzględnić 2 x
    KUP mimo że te dwie wypłaty dotyczą jednego miesiąca??

  • 9. Data: 2009-11-16 09:49:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 15 Nov 2009, Młody Płatnik wrote:

    > A jeśli pracownik za jeden miesiąc otrzymuje dwie wypłaty, czyli jedną 31. a
    > drugą, za dyżury 10. następnego miesiąca to czy wtedy należy uwzględnić 2 x
    > KUP mimo że te dwie wypłaty dotyczą jednego miesiąca??

    Oczywiście że nie.
    KUP dotyczy (wg ustawy!) "uzyskania w miesiącu przychodu z umowy
    o pracę", a nie ilości wypłat w miesiącu!
    Liczy się (wg litery prawa) czy uzyskano *jakieś* wynagrodzenie,
    a nie jego forma.
    Może być 25 wypłat "dniówkowych" :|

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-11-16 10:47:35
    Od: "Młody Płatnik" <r...@v...pl>

> [...]
    > o pracę", a nie ilości wypłat w miesiącu!
    > Liczy się (wg litery prawa) czy uzyskano *jakieś* wynagrodzenie,

    No tak, ale nie chodzi mi o to, że było wypłacone dwa razy, tylko że w dwóch
    miesiącach!

    Czyli pracownik dostał część swojego wynagrodzenia do dyspozycji w styczniu
    i pozostałą część (za dyżury) w lutym, gdzie na te dwie wypłaty pracował w
    styczniu.