  • 1. Data: 2004-01-18 20:29:40
    Temat: Praca i własna działalność
    Od: "Przemolo" <p...@g...pl>

    Witam,
    Czy pracując na umowę o pracę mogę założyć właśną działalność gospodarczą?
    Jeśli tak, to z jakimi dodatkowymi obciążeniami finansowymi (podatki, itp.)
    z tego tytułu muszę się liczyć?
    Jakie są w ogóle możliwości rozliczania się z Urzędem Skarbowym (ew. ZUSem)
    małej firemki informatycznej?
    Czy zakładając niewielkie roczne obroty jest w ogóle sens ją zakładać?

    Przyznam, że nie bardzo wiem z jakimi obciążeniami finansowymi będzie
    związane założenie własnej działalności i obawiam się czy przy bardzo
    niskich obrotach (właściwie tylko dorywcze prace) będę z tej działalności
    miał jakieś korzyści i czy aby poniesione koszty nie będą wyższe od
    przychodów.
    Jeśli komuś nie chce się pisać na ten temat, to może ktoś podrzuci jakiegoś
    linka do strony opisującej podobne problemy?

    Z góry dziękuję!

  • 2. Data: 2004-01-18 21:30:44
    Temat: Re: Praca i własna działalność
    Od: mumps <m...@t...pl>

    One day 04-01-18 21:29, Mumps wrote:

    > Czy pracując na umowę o pracę mogę założyć właśną działalność gospodarczą?

    Oczywiscie, ze mozesz, nie ma zadnych przeszkod :) zeby to zrobic, a
    nawet jest prosciej niz jakbys nie pracowal ze wzgledu na ZUS, ktory
    przy prowadzeniu DG wynosi ok 700 zl :(

> [...]
    > z tego tytułu muszę się liczyć?
    > Jakie są w ogóle możliwości rozliczania się z Urzędem Skarbowym (ew. ZUSem)

    Jezeli masz umowe o prace odprowadzasz wszystkie skladki ZUS-owi, ale
    niestety jak zalozysz DG musisz zaplacic po raz drugi zdrowotne (8,00%)
    - 140,50 zł (od podstawy równej 1756,19 zł)

    Skala podatku dochodowego w 2004 roku:
    * dla podstawy do 37.024,- zł : wartość podatku wynosi 19% podstawy
    minus 530,08 zł
    * dla podstawy od 37.024,- do 74.048,- zł : wartość podatku wynosi
    6.504,48 zł plus 30% nadwyżki ponad 37.024,- zł
    * dla podstawy od 74.048,- zł : wartość podatku wynosi 17.611,68 zł plus
    40% nadwyżki ponad 74.048,- zł

    > Czy zakładając niewielkie roczne obroty jest w ogóle sens ją zakładać?

    Oczywiscie, ze tak, w dodatku prowadzac "ksiege przychodow i rozchodow"
    (vat-owiec) mozesz wciagac w koszty rozne zakupy i oplaty (np. energia,
    gaz, woda itp) :)

    > Przyznam, że nie bardzo wiem z jakimi obciążeniami finansowymi będzie
    > związane założenie własnej działalności

    No niestety przy zakladaniu trzeba troche wydac niestety :(
    Pozniej jakies koszty zwiazane z ulotkami, tablica informacyjna, reklama
    itp. to tez nie male wydatki, ale patrzac z innej strony bez tego nie da
    sie obejsc... :)

    ***Wprost nie do wiary, ile rozumu zużywa się w świecie***
    O ***dla udowadniania głupstw*** O
    --@-- mumps--> m...@t...pl <--mumps --@--
    / \ / \

  • 3. Data: 2004-01-18 21:49:39
    Od: "Przemolo" <p...@g...pl>

    Użytkownik "mumps" <m...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Jezeli masz umowe o prace odprowadzasz wszystkie skladki ZUS-owi, ale
    > niestety jak zalozysz DG musisz zaplacic po raz drugi zdrowotne (8,00%)
    > - 140,50 zł (od podstawy równej 1756,19 zł)

    Czyli oprócz wszystkich potrąceń, które do tej pory są pobierane z mojej
    pensji musiałbym jeszcze płacić tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne?
    Może głupie pytanie - ale jeśli w danym miesiącu z mojej działalności nic
    nie zarobię (0 przychodu), to co będzie ze składką? Płacę ją tylko od tego
    co zarobię z mojej działalności gosp.?

    > Oczywiscie, ze tak, w dodatku prowadzac "ksiege przychodow i rozchodow"
    > (vat-owiec) mozesz wciagac w koszty rozne zakupy i oplaty (np. energia,
    > gaz, woda itp) :)

    No bo zakładając działalność informatyczną (serwis, sprzedaż sprzętu,
    oprogramowania, itp.) chyba nie ma sensu wybierać ryczałtu lub karty
    podatkowej? Jakie by były wtedy minusy i plusy takiej formy rozliczenia z
    US?

  • 4. Data: 2004-01-18 21:56:25
    Od: "Przemolo" <p...@g...pl>

> [...]

    > Oczywiscie, ze tak, w dodatku prowadzac "ksiege przychodow i rozchodow"
    > (vat-owiec) mozesz wciagac w koszty rozne zakupy i oplaty (np. energia,

    Mam jeszcze jedno pytanie - a co wówczas gdy przez dany okres moja
    działalność stanie (tzn. nie będę miał żadnych obrotów) - czy będę ponosił
    za ten okres jakieś obciążenia finansowe?
    A czy wykorzystując swój prywatny samochód we własnej firmie można koszty
    zakupu paliwa, napraw, itp. wliczać w koszt firmy?

  • 5. Data: 2004-01-18 22:06:34
    Od: mumps <m...@t...pl>

    One day , Mumps wrote a post:

    Zapomnialam o podaniu linka :)

    http://prawo.hoga.pl/poradnik/dzialalnosc_gosp.asp

  • 6. Data: 2004-01-18 22:20:05
    Od: mumps <m...@t...pl>

    One day , Mumps wrote a post:

    > Może głupie pytanie - ale jeśli w danym miesiącu z mojej działalności nic
    > nie zarobię (0 przychodu), to co będzie ze składką? Płacę ją tylko od tego
    > co zarobię z mojej działalności gosp.?

    Niestety skaldke placisz zawsze, bez wzgledu na to czy wykazujesz jakis
    przychod czy nie, ZUS jest tutaj zupelnie odrebna rzecza...

> [...]
    > oprogramowania, itp.) chyba nie ma sensu wybierać ryczałtu lub karty
    > podatkowej? Jakie by były wtedy minusy i plusy takiej formy rozliczenia z

    Przy ryczalcie wykazuje sie tylko przychody, nie wykazuje sie kosztow, w
    zwiazku z tym nie mozesz kompletnie nic odliczyc...
    Ja uwazam, ze jednak KPiR jest najlepsza forma rozliczen i nigdy nie
    zmienie zdania, poniewaz DG generuje zawsze duze koszty...

  • 7. Data: 2004-01-18 22:25:56
    Od: mumps <m...@t...pl>

    One day , Mumps wrote a post:

    > Mam jeszcze jedno pytanie - a co wówczas gdy przez dany okres moja
    > działalność stanie (tzn. nie będę miał żadnych obrotów) - czy będę ponosił
    > za ten okres jakieś obciążenia finansowe?

    1. Zawsze ZUS (140,50 obecnie - zmienne kwartalnie)
    2. Jesli beda wieksze koszty niz przychody - nie placis US vatu, a
    dodatkowo strate wciagasz w koszty

    > A czy wykorzystując swój prywatny samochód we własnej firmie można koszty
    > zakupu paliwa, napraw, itp. wliczać w koszt firmy?

    I to jest wielki plus przez duze W - koszty poniesione na paliwo,
    naprawy mozesz oczywiscie odliczyc pod warunkeim, ze samochod jest
    zarejestrowany na Ciebie, bo jesli nie, musisz spisac z wlascicielem
    umowe najmu i dopiero wtedy mozesz odliczac :)

    Mam nadzieje, ze pomoglam :)
    Jestem otwarta na kazde pytanie i sluze pomoca :)

  • 8. Data: 2004-01-18 22:44:34
    Od: "Przemolo" <p...@g...pl>

    > Mam nadzieje, ze pomoglam :)
    > Jestem otwarta na kazde pytanie i sluze pomoca :)

    Pewnie - wielkie dzięki :)
    Zanim się przegryzę przez ustawy, ich opisy, itp. minie trochę czasu :)
    Jeszcze nasuwa mi się jedno pytanie - co z VATem przy ryczałcie lub karcie
    podatkowej?
    Jeśli możesz, to rozważmy proszę 2 proste przypadki, które pomogą mi
    zrozumieć problem.

    Kupuję towar X w hurtowni za cenę 100zł netto (122 brutto) i sprzedaję za
    200zł netto (244 brutto).
    Mając księgę przychodów i rozchodów zarabiam na tym 244-122 - 22zł (różnica
    VAT należnego i naliczonego)=100zł
    Dobrze myślę?
    A jak jest z ryczałtem lub kartą podatkową? Jak tam sprawa wygląda z VATem?

    Na koniec przepraszam za dość trywialne (dla Ciebie) pytanie ;)

  • 9. Data: 2004-01-19 00:48:57
    Od: "mali" <a...@i...pl>

> [...]
    > zarejestrowany na Ciebie, bo jesli nie, musisz spisac z wlascicielem
    > umowe najmu i dopiero wtedy mozesz odliczac :)

    a co jesli samochod jest zarejestrowany na mnie, a firma jest na zone?? Czy
    wowczas tez musze pisac umowe najmu??

    mali

  • 10. Data: 2004-01-19 08:19:55
    Od: "Tomek" <t...@g...pl>

    Użytkownik "Przemolo" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > 200zł netto (244 brutto).
    > Mając księgę przychodów i rozchodów zarabiam na tym 244-122 - 22zł

    Prawie dobrze ;-)

    dochód --> 200 - 100 = 100 zł (do opodatkowania)
    różnica VAT --> 44 - 22 = 22 zł (do zapłaty w urzędzie)