  • 1. Data: 2004-02-25 08:24:25
    Temat: Bylo: Praca czesciowo za granica - Jest: dziwne umowy
    Od: "parrot" <p...@p...onet.pl>

    Dostalam dwie dziwne umowy o prace do podpisania od jednego pracodawcy. Nie
    podoba mi sie to. Jedna z firma zagraniczna, druga z krajowa. W pierwszej sa
    zapisy, ze nie ma ona zadnych znamion stosunku o prace i tak powinna byc
    traktowana. Druga jest umowa o prace, ale pojawia sie np. zakaz konkurencji,
    bez jednego slowa nt odszkodowania. Itp., itd.
    Czy ktos pomoglby mi z ocena niebezpieczenstw zwiazanych z tymi umowami? Czy
    np. do tej zachodniej umowy musze zakladac dzialalnosc gospodarcza? Moze ktos
    byl/jest w podobnej sytuacji i moze mi powiedziec, jak taka praca wyglada w
    praktyce (kwestia wynagrodzen).

    PS Przepraszam za cros-posting, ale zalezy mi na czasie.

  • 2. Data: 2004-02-25 11:49:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Feb 2004, parrot wrote:

    >+ Dostalam dwie dziwne umowy o prace do podpisania od jednego pracodawcy. Nie
    >+ podoba mi sie to. Jedna z firma zagraniczna, druga z krajowa.

    Niemożebne. Albo to są dwaj pracodawcy albo jedna firma.

    >+ W pierwszej sa
    >+ zapisy, ze nie ma ona zadnych znamion stosunku o prace i tak powinna byc
    >+ traktowana.

    Art. 65 KC cytowałem w poście przed chwilą, a stosowne postanowienia
    są w KP. Z jednej strony - "w razie czego" jeśli spełnione są
    warunki ustawowe (praca "pod kierownictwem", "w określonym miejscu
    i czasie" i co tam jeszcze) są widoki na wygranie sprawy przed
    Sądem Pracy o przymusowe nawiązanie stosunku (co nie znaczy ze
    pracodawca nie przestanie być byłym :>, ale... ale może wyjść że
    np. coś ci zalega), z drugiej... jeśli ci umowa nie odpowiada
    przymusu podpisywania jej nie ma :(

    >+ Druga jest umowa o prace, ale pojawia sie np. zakaz konkurencji,
    >+ bez jednego slowa nt odszkodowania. Itp., itd.

    Sprawdź na .prawo w archiwach dyskusje (a było ich parę) na ten
    temat. O ile pamiętam wnioski są takie, ze:
    - umowa "o zakazie" musi być umową *odrębną* (choćby była spisana
    na tej samej kartce co umowa o pracę :)) jako że umowa o pracę
    przy wypowiedzeniu lub rozwiazaniu wygasa *z mocy prawa* (wygasa
    CAŁA) i wychodzi na to że "zakaz" wpisany do umowy o pracę
    jest.... nieskuteczny :)
    - wg KP (weż i poczytaj, to w twoim interesie !) warunkiem skuteczności
    "zakazu" jest płacenie odszkodowania nie niższego niż minimum

    >+ Czy ktos pomoglby mi z ocena niebezpieczenstw zwiazanych z tymi umowami?

    Idź do prawnika :]
    Popytaj na prawo...
    [...]
    >+ PS Przepraszam za cros-posting, ale zalezy mi na czasie.

    Kiedy ja np. crossowania nie widzę: pewnikiem zaaplikowałeś
    kilka *różnych* kopii i komentujący wzajem nie widzą odpowiedzi ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-03-02 08:28:14