  • 1. Data: 2003-11-27 18:42:39
    Temat: Porblem s.c.
    Od: "JaPITole" <m...@t...pl>

    Witam grupowiczów!

    Mój problem dotyczy podatku VAT.
    Podatnikiem tego podatku, jest osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą
    działalność gospdarczą. Co się dzieje gdy wstępuje ona do spółki cywilnej i
    prowadzi działalność w ramach tej spółki? Jakie s ą konsekwencje takiej
    sytuacji? Spółka cywilna jest oczywiście również podatnikiem VAT.
    Dziękuję za pomoc!

  • 2. Data: 2003-11-28 00:25:30
    Temat: Re: Porblem s.c.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Nov 2003, JaPITole wrote:

> [...]
    >+ prowadzi działalność w ramach tej spółki? Jakie s ą konsekwencje takiej

    IMO żadne. A jaką korelację "sytuacji" z "konsekwencjami" masz
    na myśli ? Bo może tylko pomysłu nie mam gdzie szukasz dziury
    w całym :)

    >+ Spółka cywilna jest oczywiście również podatnikiem VAT.

    ...jako odrębny "podmiot nie będący osobą prawną".
    VATowość współwłaściciela jest bez znaczenia :), co IMO również
    odnosi się do wszelkich limitów, kas fiskalnych i temu podobnych
    składników walki z VATem - jeśli coś w tym styli miałeś na myśli :)
    Acha: wynikałoby z tego że jest pewna różnica w płaceniu VAT:
    znaczy, VATu "od S.C." najwyraźniej nie można płacić z konta
    osobistego... dobrze myślę ??

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-11-28 07:31:25
    Od: "jaPITole" <h...@t...pl>

    Dzięki Gotrfryd za odpowiedź, pozostają mi pewne wątpliwości wynikające z
    tego że być może niezbyt precyzyjnie skonstruowałem pytanie. Jak to jest z
    deklaracjami ? Czy podatnik VAT ma składać deklarację oddzielnie "za
    siebie"? Uzyskuje przecież przychody z tyt. działalności w spółce, i tu VAT
    płaci spółka a jak jest z nim? On też ma składać dekalaracje?

  • 4. Data: 2003-11-28 08:17:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Nov 2003, jaPITole wrote:
    [...]
    >+ Jak to jest z
    >+ deklaracjami ? Czy podatnik VAT ma składać deklarację oddzielnie "za
    >+ siebie"?

    Jeśli nie jest zwolniony z VAT to IMHO oczywiście.

    >+ Uzyskuje przecież przychody z tyt. działalności w spółce, i tu VAT
    >+ płaci spółka

    ...no ale S.C. jest osobnym podatnikiem !
    Rozumiem że dziwnym wydaje ci się iż inaczej traktuje się podatek
    dochodowy: ale powodem różnicy jest, iż PD płaci osoba fizyczna
    *od sumy wszystkich swoich dochodów*, zaś VAT dla odmiany płaci
    każdy podatnik (czyli "osoba lub jednostka organizacyjna nie
    posiadająca osobowości prawnej") z osobna :)

    >+ a jak jest z nim? On też ma składać dekalaracje?

    ...no a jak inaczej ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2003-11-28 09:14:43
    Od: "jaPITole" <h...@t...pl>

    Sorry że tak męczę, ale jest to dla mnie nieco "dziwaczne", chciałbym jakoś
    zobrazować mój problem bo ten niestety dalej istnieje! Abstrachuje od
    wszystkich innych elementów. Jeżeli prowadząc działalność w danym miesiącu
    moje obroty (wart.sprzedaży) wyniosły 1000 zł mój VAT należny wynosi
    (podst.stwaka) 220 zł składam deklaracje VAT-owską za "siebie" i wykazuje w
    niej VAT należny w tej wysokości ??? A co ze spółką ???

  • 6. Data: 2003-11-28 13:15:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ wszystkich innych elementów. Jeżeli prowadząc działalność w danym miesiącu
    ^^^^
    Twoje obroty. Indywidualne, znaczy :)

    >+ (wart.sprzedaży) wyniosły 1000 zł mój VAT należny wynosi
    >+ (podst.stwaka) 220 zł składam deklaracje VAT-owską za "siebie" i wykazuje w
    >+ niej VAT należny w tej wysokości ???

    Tak.

    >+ A co ze spółką ???

    A spółka ma "swoje obroty". I od nich osobno rozlicza VAT
    należny i naliczony.
    To że "obroty spółki" generują twój przychód (bądź stratę) które
    *osobno* z każdej działalności (!) wpisujesz do *jednego* PIT-5
    (i *każdy* ze wspólników tak robi celem wyznaczenia *własnego*
    dochodu) to jedno, a to że VAT "swój" (z 1.-os. DG) rozliczasz
    *osobno* od VATu ze spółki - to drugie.
    I płatnikiem VATu wtedy jest *spółka* !
    Ty do tego VATu nic nie masz - poza jednym zastrzeżeniem: musisz
    go zapłacić :> (również jak wspólnik nie zapłaci, "bo w kasie
    nam brakło a ja nic nie mam" :>).

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2003-11-28 13:18:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Nov 2003, jaPITole wrote:
    [...]
    >+ moje obroty [...]
    >+ A co ze spółką ???

    Tak jeszcze raz dla porządku: żebyś czasem nie wpadł na pomysł
    żeby swoje "obroty" sumować dla potrzeb VAT gdziekolwiek ze
    "spółkowymi" ! Spółka - ma swój VAT. Ty - masz swój VAT.
    Fakt że w większości przypadków dochód z tego obrotu "jakoś"
    (ze współczynnikami udziału) sumuje na twoim PIT-5 nie ma
    *nic* do VATu :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2003-11-28 14:24:11
    Temat: Odp: Porblem s.c.
    Od: "JaPITole" <m...@t...pl>

    Ok! Już teraz złapałem (mam nadzieję) , moj tok rozumowania okazał się
    błędny. Myślałem przez cały czas że te przychody osoby fizycznej proadzącej
    dziłalność w spółce cyw. niejako "nakładają" się z przychodami spółki. Może
    brzmi to mało klarownie... Jeżeli podatnik prowadzi działalność tylko w
    spółce to deklaracje VAT skałada się tylko za spółkę,tak?
    Wielkie dzięki Gotfryd za cierpliwość!

  • 9. Data: 2003-11-28 14:25:25
    Od: "Kazimierz" <k...@w...pl>

    Użytkownik "jaPITole" <h...@t...pl> napisał w wiadomości
    > Czy to znaczy że muszę zapłacić "podwójny" VAT, raz indywidualnie na
    > osobnej deklaracji , a drugi raz VAT "ze " spółki??

    Gotfryd to ma jednak cierpliwosc... :)))) ale wyreczajac go troche:
    tak - powinienes zaplacic VAT z dwoch roznych zrodel, nie wiem czy
    "podwojnie" to dobre okreslenie, placisz po prostu z kazdej dzialalnosci
    OSOBNO (udzial w spolce mozesz sobie tlumaczyc jako oddzielna dzialanosc,
    ale tylko na potrzeby VAT :)

    biorac Twoj przyklad na tapete:

> [...]
    > moje obroty (wart.sprzedaży) wyniosły 1000 zł mój VAT należny wynosi
    > (podst.stwaka) 220 zł składam deklaracje VAT-owską za "siebie" i wykazuje

    TAK

    >A co ze spółką

    np spolka miala 2000 sprzedazy netto czyli 440 PLN VAT to sklada deklaracje
    VAT jako spolka i jako spolka placi 440PLN VAT

    chyba prosciej juz sie nie da....

  • 10. Data: 2003-11-28 14:26:23
    Od: "jaPITole" <h...@t...pl>