  • 11. Data: 2006-01-09 16:35:48
    Temat: Re: Podwyższenie kapitału zakładowego
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Jan 2006, my way wrote:

    > masz na mysli os.fizyczne?
    > art. 21 ust.1 pkt 50 updof - przychody zwolnione ale tylko do wysokości
    > kosztów nabycia

    No toż Cavallino wyraźnie pisze: "zwrot kapitału założycielskiego".
    Jak spółka dorobiła się choć grosza więcej to ten grosz będzie
    opodatkowany w momencie "wyciągnięcia" - ale *zwrot* załapie
    się na zaliczenie jako "równowartość KUP" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 12. Data: 2006-01-09 18:02:04
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "my way" <y...@s...tlen.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Cavallino" <k...@...pl> napisał w wiadomości
    >
    > kiedy opodatkowales ten zysk??

    Podatkiem CIT-5 - w momencie osiągnięcia zysku..

    > art.10 ust.1 pkt 4 updop

    Czyli tak jak Gotfryd pisał - podatek od dywidendy.

  • 13. Data: 2006-01-10 08:03:04
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    wiadomości
> [...]
    > opodatkowany w momencie "wyciągnięcia" - ale *zwrot* załapie
    > się na zaliczenie jako "równowartość KUP" :)

    ok, cięzki tydzień miałam - nie krzycz ;)

    pozdrawiam

  • 14. Data: 2006-01-10 08:11:36
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    > Podatkiem CIT-5 - w momencie osiągnięcia zysku..

    cit-5 to nie podatek, nawet nie deklaracja ;)
    i składa ją otrzymujacy należność, w momencie *wypłaty*
    nie widzę więc związku z *osiągnięciem zysku*
    ale może cos źle zrozumiałam?

    > Czyli tak jak Gotfryd pisał - podatek od dywidendy.

    ten punkt akurat nie dotyczy podatku od dywidendy ;)

    pozdrawiam

  • 15. Data: 2006-01-10 09:29:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Jan 2006, my way wrote:

> [...]
    > i składa ją otrzymujacy należność, w momencie *wypłaty*
    > nie widzę więc związku z *osiągnięciem zysku*

    ...no widzę że tu się zgubię... chyba z różną polaryzacją
    wysyłacie swoją informację ;)

    Jeśli można raz jeszcze i poproszę o uściślanie:
    - mamy osobę prawną, sp.z o.o., dalej "OP"
    - mamy osobę fizyczną (dalej "OF") posiadającą udział w OP

    1. Mamy zysk OP. Tenże zysk został opodatkowany CIT w momencie
    jego wypracowania - zaiste nie mam pojęcia na jakim formularzu :)
    Możliwości sama podałaś: zysk bieżący, zysk ulokowany na kapitale
    zapasowym, zysk przeniesiony do kapitału rezerwowego.

    Tenże zysk opodatkowany był/jest *wprost* w momencie osiągnięcia
    jako dochód osoby prawnej, a nie dochód z udziału w OP!
    Znaczy - nasza OP ma lub miała zysk i on został opodatkowany CIT.

    Czy to się *zgadza*, tj. czy aby móc "wypłacić"[1] musiał być zysk
    i musiał być opodatkowany CIT ?

    [1] w naszym przypadku "wypłata" jest wirtualna, niemniej ma
    zastosowanie hm... "czynność równoważna".

    2. Mamy dochód OF. Tenże dochód powstaje w momencie kiedy majątek
    OP jest wydawany w jakiejkolwiek formie właścicielowi - w naszym
    przypadku właścicielem jest OF.
    Mniemam że dałoby się to wywieść wyłącznie z celowościowej wykładni
    prawa, ale ustawodawca był przezorny i zapisał literalnie :)

    Dochodowym OF.

    Nijak! IMO nijak oczwiście :), patrz niżej.

    > ten punkt akurat nie dotyczy podatku od dywidendy ;)

    Zgadza się, bo IMVHO zupełnie zbędzie sięgnęłaś po UoPDoOP...
    Jak na mój gust - mowa o art. 17.1.4 w powiązaniu z 17.1a.2 lub .3
    (zależnie czy S.A. czy spzoo) UoPDoOF!

    Przecież *udział* w OP ma OF - a nie inna OP.
    Jakby posiadaczem udziałów/akcji była inna spółka handlowa, to
    JEJ dotyczyłby art.10.1.4 UoPDoOP, ale w *jej* rozliczeniu (a nie
    tej w której podnosi się kapitał).

    Pasuje?
    Jak nie to poproszę większymi literami... ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 16. Data: 2006-01-10 11:52:37
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    wiadomości
    > ...no widzę że tu się zgubię...

    nie wierzę ;)

    chyba z różną polaryzacją
    > wysyłacie swoją informację ;)
    >
    > Jeśli można raz jeszcze i poproszę o uściślanie:
    > - mamy osobę prawną, sp.z o.o., dalej "OP"

    zgoda
    > - mamy osobę fizyczną (dalej "OF") posiadającą udział w OP

    Monika nie napisała, czy to OF czy OP sa udziałowcami, ale załóżmy że jest
    tak jak napisałeś

    > 1. Mamy zysk OP. Tenże zysk został opodatkowany CIT w momencie
    > jego wypracowania -

    nie nie nie
    patrz niżej

    zaiste nie mam pojęcia na jakim formularzu :)
    > Możliwości sama podałaś: zysk bieżący, zysk ulokowany na kapitale
    > zapasowym, zysk przeniesiony do kapitału rezerwowego.

    nic takiego nie napisałam;)
    patrz niżej

    > Tenże zysk opodatkowany był/jest *wprost* w momencie osiągnięcia
    > jako dochód osoby prawnej, a nie dochód z udziału w OP!
    > Znaczy - nasza OP ma lub miała zysk i on został opodatkowany CIT.

    zdecydowanie nie
    i o to właśnie pytam Cavallino - kiedy i dlaczego on ten zysk opodatkował
    imho sam fakt zaistnienia zysku w OP nie powoduje skutków podatkowych;
    powoduje je (bądź nie) późniejsze "spożytkownie" tego zysku

    > Czy to się *zgadza*, tj. czy aby móc "wypłacić"[1] musiał być zysk
    > i musiał być opodatkowany CIT ?

    j.w.

    > [1] w naszym przypadku "wypłata" jest wirtualna, niemniej ma
    > zastosowanie hm... "czynność równoważna".

    i w tym przypadku dopiero tu, tzn. w momencie przeznaczenia zysku na kapitał
    zakładowy, powstaje obowiazek podatkowy
    dokładnie tak jak napisałam w 1 poście

> [...]
    > (zależnie czy S.A. czy spzoo) UoPDoOF!
    >
    > Przecież *udział* w OP ma OF - a nie inna OP.

    i tu musze się przyznac, że poszłam na skróty - updop nie bedzie miec
    rzeczywiście zastosowania, jesli udziałowcami są OF
    na usprawiedliwienie powiem tylko, ze updof interesuje mnie tylko na tyle,
    by poprawnie rozliczyć swój pit na koniec roku ;)

    > Jakby posiadaczem udziałów/akcji była inna spółka handlowa, to
    > JEJ dotyczyłby art.10.1.4 UoPDoOP, ale w *jej* rozliczeniu (a nie
    > tej w której podnosi się kapitał).
    >
    > Pasuje?

    jasne ;)

    > Jak nie to poproszę większymi literami... ;)

    ;)

    pozdrawiam

  • 17. Data: 2006-01-10 22:00:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > nie nie nie
    > patrz niżej
    [...]
> [...]
    > imho sam fakt zaistnienia zysku w OP nie powoduje skutków podatkowych;
    > powoduje je (bądź nie) późniejsze "spożytkownie" tego zysku

    No to tu się różnimy - mocno.

    Jest tu jakiś księgowy ????

    Bo wg mojej najlepszej wiedzy - zysk jest opodatkowany natychmiast
    (w najbliższym okresie rozliczeniowym) po osiągnięciu!!!

    Wg ciebie jak firma coś kupi za 20 000 zł, sprzeda za 140 000 zł
    zaliczywszy po drodze inne koszty 20 000 zł i to jest wszystko
    za w danym roku zrobiła, a 100 000 zł przeleje na kapitał
    zapasowy to *nic* CIT nie zapłaci???
    IMHO się bardzo optymistycznie i dość grubo mylisz, no ale ja
    tylko z rzadka o OP się ocieram - więc poproszę o komentarze
    ludzi co miesiąc rozliczajacych CIT - "za co płacą ten podatek" :)

    > i w tym przypadku dopiero tu, tzn. w momencie przeznaczenia zysku na kapitał
    > zakładowy, powstaje obowiazek podatkowy
    > dokładnie tak jak napisałam w 1 poście

    To osobny podatek, drugi - płacony dlatego że czynność jest zrównana
    z "wypłatą do kieszeni udziałowca".

    > i tu musze się przyznac, że poszłam na skróty - updop nie bedzie miec
    > rzeczywiście zastosowania, jesli udziałowcami są OF

    Powiedzmy że to jest szczegół wynikający z braku precyzji.
    Mi *zdecydowanie* nie pasuje twoje podejście do CIT :)
    To jest podatek *od osiągnięcia dochodu* (zysku), a nie "od
    rozporządzenia zyskiem" !
    Zarobiłeś - płać. A jak rozporządzisz to obejrzymy czy JESZCZE
    jakiś podatek się nie należy ;)

    > ;)

    :)
    Z tym samym apelem do wszystkich CITowców pozostając... :)

    > pozdrawiam

    - wzajemnie, Gotfryd

  • 18. Data: 2006-01-11 06:32:16
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    > [...]
    >
    > No to tu się różnimy - mocno.

    róznica wynika z pomylenia pojeć, o czym niżej

    > Jest tu jakiś księgowy ????

    no jestem ;)

> [...]
    > tylko z rzadka o OP się ocieram - więc poproszę o komentarze
    > ludzi co miesiąc rozliczajacych CIT - "za co płacą ten podatek" :)

    mylisz dwa pojęcia: dochod podatkowy i zysk (bilansowy)
    upraszczając:
    1.podatkowo: przychody podatkowe minus koszty uzyskania przychodu = dochód
    do opodatkowania
    2. bilansowo: przychody bilansowe minus koszty bilansowe minus podatek
    dochodowy = zysk netto

    czyli na przykładzie, który podałes, zakładajac że przychody i koszty
    podatkowe są równe bilansowym:
    podstawa opodatkowania w updop = (140 000 - 20 000 - 20 000) czyli 100 000
    zapłacony podatek od tej podstawy = 19 000
    zatem zysk = 100 000 minus 19 000 = 81 000

    i o tym zysku ja cały czas mówię, bo tym zyskiem OP ma prawo dysponować a
    nie 100 000

    > Mi *zdecydowanie* nie pasuje twoje podejście do CIT :)

    rozumiem teraz dlaczego ;)
    może co nieco sie wyjaśniło ;)

    pozdrawiam

  • 19. Data: 2006-01-11 07:56:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Jan 2006, my way wrote:

    > mylisz dwa pojęcia: dochod podatkowy i zysk (bilansowy)

    Powiedzmy że mam pojęcie że trochę się różnią ;), przepraszam
    za użycie niewłaściwych określeń.

> [...]
    > zapłacony podatek od tej podstawy = 19 000
    > zatem zysk = 100 000 minus 19 000 = 81 000
    >
    > i o tym zysku ja cały czas mówię, bo tym zyskiem OP ma prawo

    W pełni zgoda.
    Bo mi chodziło o to, że najpierw od owych 100kzł musi zapłacić CIT
    a od tego co zostanie (w ramach przelewania na kapitał założycielski)
    dodatkowo podatek od dywidend.

    > rozumiem teraz dlaczego ;)
    > może co nieco sie wyjaśniło ;)

    A zdecydowanie :) - przynajmniej "zysk *podatkowy*" (a ściślej
    "dochód podatkowy") miałem napisać bo "zysk" traktujesz jako
    nazwę rachunkową (dla celów bilansowych) co mi umyka.
    Chyba że jeszcze się mylę :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 20. Data: 2006-01-11 13:37:18
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    > Powiedzmy że mam pojęcie że trochę się różnią ;), przepraszam
    > za użycie niewłaściwych określeń.

    e, nie ma za co przepraszac
    mielismy przynajmniej okazje podyskutować ;)

    > W pełni zgoda.
    > Bo mi chodziło o to, że najpierw od owych 100kzł musi zapłacić CIT
    > a od tego co zostanie (w ramach przelewania na kapitał założycielski)
    > dodatkowo podatek od dywidend.

    no i w końcu spojrzałam na updoF
    może jednak art. 24.5.4 ?

    > A zdecydowanie :) - przynajmniej "zysk *podatkowy*" (a ściślej
    > "dochód podatkowy") miałem napisać bo "zysk" traktujesz jako
    > nazwę rachunkową (dla celów bilansowych) co mi umyka.

    ksh też posługuje sie pojeciem zysku
    ale fakt - mogłam to uscislić na samym początku

    > Chyba że jeszcze się mylę :)

    chyba nie ;)

    > pozdrowienia, Gotfryd

    i wzajemnie