  • 1. Data: 2007-03-27 10:59:51
    Temat: Podatek od stypendium doktoranckiego
    Od: "MaTaM" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam

    Zostalem skreslony ze studiow doktoranckich w wyniku nie zlozenia pracy w
    terminie wrzesien 2005 roku. Notabene w niedulgim czasie zlozylem prace i sie
    obronilem. Obecnie otrzymalem PIT 8C od uczelni w ktorym wykazano moje
    stypendium doktoranckie i obecnie musze zaplacic od tego podatek. Argumentacja
    tego faktu jest taka iz w ciagu studiow nie osiagnelem celu jakim jest
    zlozenie pracy. Z uwagi na to iz stypendium jest dotacja celowa a cel nie
    zostal osiagniety wiec zwolnienie z placenia podatku przestalo obowiazywac i
    musze zaplacic podatek. Znalazlem podobny przypadek w interpretacjach US
    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_
    nr_sek=111603&i_smpp_s_strona=1
    tyle ze w nim Naczelnik nie wspomina o zwolnieniu ktore wystepuje w art. 21
    pkt 39-40 ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych.
    Prosze o opinie czy da sie cos w tej sytuacji zrobic.
    Czy stypendium jest świadczeniem celowym?

  • 2. Data: 2007-03-29 08:41:33
    Temat: Re: Podatek od stypendium doktoranckiego
    Od: Mehtron <mehtron@mail_po_polsku.onet.pl>

    Witaj,

    MaTaM napisał(a):
> [...]
    > art. 21 pkt 39-40 ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych.
    > Prosze o opinie czy da sie cos w tej sytuacji zrobic. Czy stypendium

    To się zdziwiłem, przyznam szczerze.
    Od października 2006 do stycznia 2007 pobierałem stypendium
    doktoranckie na PW. Nie pobierałem dalej, bo zrezygnowałem
    z dalszych studiów. Dzwoniłem 2 razy w tej sprawie do dziekanatu
    i dwa razy dostałem informację, że stypendium, które pobrałem
    nie będzie się wliczało do rocznego rozliczenia podatku.

    Z tego co wiem, to nie otrzymałem żadnego PITa z uczelni, a moja
    sytuacja jest całkiem podobna do Twojej. Nie rozumiem definicji
    stypendium: "stypendium jest dotacja celowa a cel nie zostal
    osiagniety". Chyba jednym z celów było zapewnienie Tobie przeżycia
    i nie mam wątpliwości, że ktoś ten mail wysłał.
    Rozumiem jednak, że uczelnie (m.in. PW) stawia taki warunek,
    że przy pobieraniu stypendium doktoranckiego dłużej niż rok,
    grozi nad człowiekiem groźba spłaty tegoż stypendium w przypadku,
    gdy "mu się noga powinie" i nie skończy studiów w terminie.

    Uważam, że warto by uderzyć gdzieś do księgowości Twojej uczelni i
    dokładnie przedyskutować sprawę stypendium. Czym się różni
    (finansowo) stypendium płacone studentowi A od stypendium płaconego
    studentowi B, szczególnie na koniec jego wypłacania?

    Gratuluję doktoratu i pozdrawiam
    Marcin

  • 3. Data: 2007-03-29 10:04:27
    Od: "R M" <m...@W...gazeta.pl>

    Mehtron <mehtron@mail_po_polsku.onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > (finansowo) stypendium płacone studentowi A od stypendium płaconego
    > studentowi B, szczególnie na koniec jego wypłacania?

    Witam ponownie
    Niestety uczelnia mnie zbywa mowiac ze musze zaplacic, nie za bardzo
    chce mi pomoc. W takiej sytuacji jest wiele osob. Wlasnie problem dla
    mnie jest w definicji co to jest "Świadczenie celowe" tak dokladnie
    napisali w pismie. Wiec ponawiam pytanie i niech ktos mnie oswieci czy
    stypendiu jest świadczeniem celowym ?

  • 4. Data: 2007-03-29 10:04:47
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Mehtron" <mehtron@mail_po_polsku.onet.pl> wrote in message
> [...]
    > (finansowo) stypendium płacone studentowi A od stypendium płaconego
    > studentowi B, szczególnie na koniec jego wypłacania?

    Chodzi o coś innego.
    Stypendium doktoranckie bez skończonego doktoratu jest do zwrotu.
    Skoro nie zwracał, to znaczy, że formalnie uczelnia zdecydowała się mu ten
    dług umorzyć, a umorzone długi to dochód i stąd ten pit.

  • 5. Data: 2007-03-29 10:07:49
    Od: "MaTaM" <m...@W...gazeta.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

> [...]
    > Skoro nie zwracał, to znaczy, że formalnie uczelnia zdecydowała się mu ten
    > dług umorzyć, a umorzone długi to dochód i stąd ten pit.

    Ale zadnej decyzji o umorzeniu nie dostalem, wiec na to nie moze byc podstawa
    naliczenia podatku

  • 6. Data: 2007-03-29 12:54:58
    Od: Mehtron <mehtron@mail_po_polsku.onet.pl>

    witek napisał(a):
> [...]
    > Skoro nie zwracał, to znaczy, że formalnie uczelnia zdecydowała się mu ten
    > dług umorzyć, a umorzone długi to dochód i stąd ten pit.

    To pytanie do twórcy wątku, czy dostałeś PIT od wysokości całego
    stypendium, czy tylko za jakiś okres (np. rok 2006)?
    Jeśli za całe, to się bardzo cieszę, że brałem tylko 5 miesięcy.
    Swoją drogą ciekawe dlaczego na PW mają inną interpretację tego
    stypendium, chyba że czegoś nie wiem?

    pozdrawiam
    Marcin

  • 7. Data: 2007-03-29 16:31:17
    Od: "MaTaM" <m...@W...gazeta.pl>

> [...]

    > Jeśli za całe, to się bardzo cieszę, że brałem tylko 5 miesięcy.
    > Swoją drogą ciekawe dlaczego na PW mają inną interpretację tego

    dostalem pit za rok 2006 ale stypendium dostawalem w latach wczesniejszych.
    Problem lezy raczej po stronie US i ich interpretacji. Prawdopodobnie uczelnia
    miala kontrole i zostala zmuszona.

  • 8. Data: 2007-03-30 06:44:42
    Od: Mehtron <mehtron@mail_po_polsku.onet.pl>

    MaTaM napisał(a):
    > dostalem pit za rok 2006 ale stypendium dostawalem w latach
    > wczesniejszych. Problem lezy raczej po stronie US i ich
    > interpretacji. Prawdopodobnie uczelnia miala kontrole i zostala
    > zmuszona.

    Rozumiem, że PIT za 2006, ale czy kwota na tym picie to
    całość czy tylko 10/12 miesięcy?
    Nie wiem jak bardzo sobie przedłużyłeś te studia, ale na
    uczelniach, o których słyszałem, nie robią problemów
    z 1 rocznym przeciągnięciem. I na pewno wówczas nie
    domagają się spłaty całości stypendium (lub umorzenia).

    Szczerze pisząc, to nie wygląda mi to na interpretację
    US, tylko księgowości Twojej uczelni, która na koniec
    zmieniła sposób podatkowania tego co Tobie wypłacała.

    Wyobraź sobie, ze ktoś Ci mówi, że tu daje ci kasę na życie
    i wszystko będzie ok., 0% podatku, a po roku ktoś zaczyna
    twierdzić, że Ciebie zatrudniał i zapomniał zapłacić
    od tego podatek, to jest co najmniej podejrzane.
    Jedynym uzasadnieniem mogło być, wspomniane przez Witka,
    umorzenie, ale czy chodzi o wypłatę z 1 roku?

    pozdrawiam
    Marcin

    PS: Sorry, że odpowiadam pytaniami, ale jestem ciekawy
    dlaczego mnie inaczej potraktowano.
    Którego z nas potraktowano ok?
    Nie dziw się, że księgowość ani myśli o kwestionowaniu swojej
    decyzji i dopytywaniu się w US w (tylko) Twojej sprawie.

  • 9. Data: 2007-04-01 10:58:07
    Od: "MaTaM" <m...@W...gazeta.pl>

> [...]

    > z 1 rocznym przeciągnięciem. I na pewno wówczas nie
    > domagają się spłaty całości stypendium (lub umorzenia).

    Studia byly przedluzone o rok, ja zlozylem prace po decyzji o skresleniu.
    > Szczerze pisząc, to nie wygląda mi to na interpretację
    > US, tylko księgowości Twojej uczelni, która na koniec
    > zmieniła sposób podatkowania tego co Tobie wypłacała.

    Troche gnebilem temat, i wynik z tego jest taki ze musze napisac interpelacje.
    Wtedy dopiero bede mial pewnosc. Obecnie stoje na stanowisku, ze podatek placi
    sie od umorzenia, ale mi uczelnia nie umorzyla tego stupendium wiec ja nie
    place podatku od stypendium zgodnie z ustawa o podatku od osob fizycznych.