  • 1. Data: 2003-05-29 14:00:59
    Temat: Podatek od spadku
    Od: "Tomasz Kowalski" <k...@o...pl>

    Chcialbym Was prosic pomoc/opinie w zwiazku z pismem z US. W 2000 roku moj
    brat dostal w spadku mieszkanie, w ktorym mieszkal. Niestety nie zmienil
    miejsca zameldowania, a dodatkowo od marca 2001 jest zatrudniony zagranica.
    Na teretorium Polski nie otrzymuje zadnych dochodow. Mozna nawet powiedziec,
    ze wiekszosc czasu spedza poza miejscem zamieszkania (tzn. poza Polska).

    Urzad Skarbowy powolujac sie na ustawe z dnia 27.07.1983 o podatku od
    spadkow i darowizn (jednolity teskt z 1997 r. Dz. U. nr 16, poz. 89 z pozn.
    zmianami) art. 16 ust. 2 pkt 1-5, stwierdzil, ze nie zachodza tam okreslone
    przeslanki (uprawniajace do ulgi).

    Chodzi urzednikom, o to, ze moj brat nie mieszka w przedmiotowym mieszkaniu
    (co bylo warunkiem przyznania ulgi) pomimo zapewnien, ze to mieszkania
    stanowi centrum jego dzialanosci zyciowej w Polsce. Tzn. nie ma innego
    miejsca w Polsce, ktore by lepiej pasowalo do okreslenia "miesjce
    zamieszkania". Dodatkowo brat, pracuje na podstawie kontraktu terminowego
    (co wg mnie jednoznacznie okresla ze poza Polska znajduje sie tylko
    okresowo.

    Czy istnieje sposob rozwiazania tego problemu - innymi slowy czy mozna
    uniknac placenie tego (wg mnie ) nienaleznego podatku ?

    Co to jest "miejsce zamieszkania" ?

    z gory dziekuje za pomoc

    TK

  • 2. Data: 2003-05-29 22:16:42
    Temat: Re: Podatek od spadku
    Od: "Mrls" <m...@p...onet.pl>

    Sprawa wydaje się trochę dziwna.
    Po pierwsze powiedz skąd urząd skarbowy dowiedział się, że twój brat nie
    mieszka w domu który odziedziczył?
    Po drugie napisz na co powołuje się urząd: zameldowanie, przebywanie
    zagranicą,...??
    Po trzecie, czy twój brat formalnie skorzystał z ulgi, tzn. oświadczył że
    będzie mieszkał itd??

    Marcin

  • 3. Data: 2003-05-30 04:38:17
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

> [...]
    | brat dostal w spadku mieszkanie, w ktorym mieszkal. Niestety nie zmienil

    podlega jeszcze w takim razie karze grzywny, obowiązek meldunkowy

    a dodatkowo od marca 2001 jest zatrudniony zagranica.
    | Na teretorium Polski nie otrzymuje zadnych dochodow. Mozna nawet powiedziec,
    | ze wiekszosc czasu spedza poza miejscem zamieszkania (tzn. poza Polska).

    tzn. nie mieszka...

> [...]
    | zmianami) art. 16 ust. 2 pkt 1-5, stwierdzil, ze nie zachodza tam okreslone

    zgadza się

> [...]
    | stanowi centrum jego dzialanosci zyciowej w Polsce. Tzn. nie ma innego
    | miejsca w Polsce, ktore by lepiej pasowalo do okreslenia "miesjce

    nie ma to znaczenia

    Dodatkowo brat, pracuje na podstawie kontraktu terminowego
    | (co wg mnie jednoznacznie okresla ze poza Polska znajduje sie tylko
    | okresowo.

    znaczy się teraz nie mieszka

    | Czy istnieje sposob rozwiazania tego problemu - innymi slowy czy mozna
    | uniknac placenie tego (wg mnie ) nienaleznego podatku ?

    nie, trzeba płacić, ustawodawca tworząc ten zapis miał raczej na myśli pomoc ludziom
    trudnej sytuacji materialnej, a twój brat może jeszcze zostać ukarany za to że
    działał
    w celu "obejścia" przepisów podatkowych - zgodnie z Ordynacją podatkową

    | Co to jest "miejsce zamieszkania" ?

    hmm, miejsce w którym się mieszka?

    jak skończy się tylko na naliczeniu podatku od darowizny to należy się cieszyć

  • 4. Data: 2003-05-30 08:09:41
    Od: "Tomasz Kowalski" <k...@o...pl>

    Użytkownik "Slayer" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Tomasz Kowalski" <k...@o...pl> napisał
    >
    > podlega jeszcze w takim razie karze grzywny, obowiązek meldunkowy

    OK

    > a dodatkowo od marca 2001 jest zatrudniony zagranica.
    > |

    > tzn. nie mieszka...
    Wydaje mi sie, ze bardzo szybko wyciagasz wnioski. Jezeli praca mojego brata
    polega np. na odwiedzaniu roznych kontrahentow w Europie (mniej wiecej co 2,
    3 dni znajduje sie w innym miescie), po czym przyjezdza na tydzien lub
    wiecej do Polski. W takim razie wg Ciebie gdzie on mieszka ?

    > zgadza się
    OK

    > nie ma to znaczenia
    Dlaczego ?

    > Dodatkowo brat, pracuje na podstawie kontraktu terminowego
    > |

    > znaczy się teraz nie mieszka
    Czy wyjedzajac np. podczas trwania ulgi na 3 tygodniowe wakacje (lub jesli
    Cie stac i masz taka mozliwosc 3 miesieczne) to jeszcze mieszkasz tam gdzie
    mieszkales i ulga Ci przysluguje czy nie ?
    Nie bardzo rozumiem tok Twojego rozumowania. Jaka jest podstawa takiego
    twierdzenia.

> [...]
    to że działał
    > w celu "obejścia" przepisów podatkowych - zgodnie z Ordynacją podatkową

    Tutaj tez bardzo szybko wyciagasz wnioski. Moj brat nie korzystal z z ulgi w
    celu jak to ujales "obejscia" przepisow podatkowych. Spadek przyjal, ale
    sytuacja (m.in. materialna) w pozniejszym czasie zmusila go poszukania pracy
    poza granicami Polski. Oczywiscie moglby poprostu skorzystac z zasilku...

    > hmm, miejsce w którym się mieszka?

    A wiec, skoro moj brat stoi na stanowisku, ze tam mieszka to ulga jednak mu
    przysluguje ?

  • 5. Data: 2003-05-30 08:11:07
    Od: "Tomasz Kowalski" <k...@o...pl>

    Użytkownik "Mrls" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Sprawa wydaje się trochę dziwna.
    > Po pierwsze powiedz skąd urząd skarbowy dowiedział się, że twój brat nie
    > mieszka w domu który odziedziczył?
    Tego niestety nie wiemy :(

    > Po drugie napisz na co powołuje się urząd: zameldowanie, przebywanie
    > zagranicą,...??
    "Niezamieszkiwanie" pod wskazanym adresem.

    > Po trzecie, czy twój brat formalnie skorzystał z ulgi, tzn. oświadczył że
    > będzie mieszkał itd??

    Tak.

    TK

  • 6. Data: 2003-05-30 09:43:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 May 2003, Tomasz Kowalski wrote:
    [...]
> [...]
    >+ stanowi centrum jego dzialanosci zyciowej w Polsce. Tzn. nie ma innego
    >+ miejsca w Polsce, ktore by lepiej pasowalo do okreslenia "miesjce

    OK. Nie chce mi się sprawdzać :(, ale jak ma się "miejsce
    zamieszkania" do "bycia rezydentem" w latach o których mowa
    (były zmiany 'na ten rok', AFAIR) ?
    Nie jest tak, że z jednej strony brat nie chce płacić w .pl
    podatku dochodowego "bo tu nie mieszka" (a tylko komuś kto
    *nie* mieszkał w .pl więcej niż połowy dni w roku takie
    prawo przysługiwało !) a jednocześnie dostać zwolnienie
    z PCC "bo tu mieszka" ?
    Lepiej niech *nie* przekona US że należał się dochodowy ;)
    bo dopłaci progresję z odsetkami :]

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-05-30 10:05:59
    Od: "Tomasz Kowalski" <k...@o...pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
> [...]
    > z PCC "bo tu mieszka" ?
    > Lepiej niech *nie* przekona US że należał się dochodowy ;)

    Gotfryd,
    dziekuje, jest to jak do tej pory najlepsza argumentacja jaka slyszalem.
    Spojna i rzeczowa.

    Jeszcze raz dziekuje.

    TK