  • 1. Data: 2005-07-22 06:38:35
    Temat: Podatek od darowizny po przepisaniu mieszkania
    Od: Marcel<m...@i...pl>

    Witam,

    Mam pytanie dotyczace podatku od darowizny. Moj Dziadek przepisal na mnie
    mieszkanie wlasnosciowe. W zwiazku z tym, ze nie posiadalem w momencie
    przepisania innego mieszkania, zostalem zwolniony z podatku. Obecnie rozwazam
    zakup nowego mieszkania (na rynku pierwotnym). Czy jesli kupie nowe mieszkanie,
    bede musial zaplacic podatek od przepisanego wczesniej mieszkania, z ktorego
    bylem wtedy zwolniony ? Czy istnieje jakis okres, w ktorym nie mozna zakupic
    mieszkania, nie placac jednoczesnie podatku za wczesniej przepisane mieszkanie ?

    Z gory dziekuje i pozdrawiam,

    Marcel

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2005-07-22 08:18:42
    Od: Krzysztof Czajka <K...@p...pl>

    Marcel (m...@i...pl) napisał(a):

    > Mam pytanie dotyczace podatku od darowizny. Moj Dziadek przepisal na mnie
    > mieszkanie wlasnosciowe.

    Przede wszystkim: kiedy była ta darowizna? Jeśli więcej niż 5 lat temu, to
    możesz spokojnie sprzedawać i nie płacisz żadnego podatku.

> [...]
    > mieszkania, nie placac jednoczesnie podatku za wczesniej przepisane mieszkanie ?

    Tak -- pół roku. Sprzedaż musi być jednak uzasadniona tzw. ważnymi
    okolicznościami życiowymi (tak jest w ustawie :)). Po sprzedaży mieszkania
    trzeba złożyć oświadczenie do US, że w ciągu sześciu miesięcy nabędziesz
    nowy lokal mieszkalny (lub dom).

    Pozdrawiam,
    Krzysiek

    --
    K...@p...pl
    http://www.flaneur.pl/

  • 3. Data: 2005-07-22 14:23:32
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

    Użytkownik "Marcel" <m...@i...pl> napisał w wiadomości

    Czy jesli kupie nowe mieszkanie,
    > bede musial zaplacic podatek od przepisanego wczesniej mieszkania, z
    > ktorego
    > bylem wtedy zwolniony ?

    nie, liczy się moment w którym była darowizna, potem możesz kupić nawet 10
    mieszkań, nie ma to znaczenia

  • 4. Data: 2005-07-22 23:20:51
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Marcel wrote:
> [...]
    > mieszkania, nie placac jednoczesnie podatku za wczesniej przepisane mieszkanie ?

    Zwolnienie z podatku obłożone było pewnymi warunkami, których złamanie
    będzie cię kosztowało konieczność dopłacenia podatku od darowizny.
    W tej chwili trzyma cię właściwie tylko jeden warunek.
    Obowiązek zamieszkiwania (fizycznego!) w podarowanym lokalu przez okres
    5 lat od dnia złożenia rozliczenia podatkowego. Czyli de facto od
    kwietnia następnego roku po roku w którym dostałeś mieszkanie (tu się
    często ludzi na tym łapią, a potem jest płacz, bo sprzedali za wcześnie).

    Żadnym innych warunków nie ma.
    W tym czasie możesz kupić i sprzedać dowolną liczbę mieszkań, ale nadal
    musisz fizycznie mieszkać w mieszkaniu podarowanym.

    Z tego warunku może cię zwolnić jedynie istotna zmiana warunków
    życiowych, np. przeprowadzka do innego miasta za pracą, powiększenie
    rodziny.
    Wówczas, żeby nie dopłacać podatku od darowizny musisz wciągu 6 miesięcy
    od sprzedaży mieszkania kupić inne i tam zamieszkać.

  • 5. Data: 2005-07-23 09:37:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Jul 2005, Krzysztof Czajka wrote:

    > Marcel (m...@i...pl) napisał(a):
    [...]
    > Tak -- pół roku. Sprzedaż musi być jednak uzasadniona tzw. ważnymi
    > okolicznościami życiowymi (tak jest w ustawie :)).

    Czekaj: mi się bilans pytań i odpowiedzi nie zeruje ;)
    Marcel pyta o zakup, nie o sprzedaż.
    I o które pół roku chodzi - od czego do czego ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)