-
1. Data: 2004-01-04 19:06:31
Temat: [Początkujący] Wliczanie oprogramowania w koszty i inne pytania.
Od: "Maciek" <m...@o...pl>
Witam.
Prowadzę działalność gospodarczą (KPiR, VAT, memoriał) i sam postanowiłem
prowadzić księgowość. Przeglądałem archiwum, ale jakoś nie znalazłem aktualnych
odpowiedzi.
Proszę o pomoc jak zaksięgować poniższe zakupy (głównie oprogramowania)
Narazie w EŚT nic nie mam wpisane... nie wiem czy powinienem i co mi daje
wprowadzenie prywatnego komputera do tej ewidencji (brak dokumentów zakupu na
niego).
Chce kupić windowsa oem'a z nagrywarką dvd na jednej fakturze.
Rozumiem, że oprogramowanie mam wprowadzać do ewidencji wartości
niematerialnych. I teraz czy mogę amortyzować jednorazowo 100% i kwotę tej
amortyzacji wpisać w koszty w KPiR. Co z nagrywarką - nie na sprzedaż? czy ją
gdzieś muszę wpisywać (EŚT) czy jako pozostałe koszty w KPIR?
Druga sytuacja.. Kupuje program księgowy i pewien program narzędziowy dla celów
mojej działalności.. Tu też problem poodbny jak przy windows.. wpisać w ewid.
wartości niemat. - amortyzować jednorazowo?
Każdy program kosztuje < 3500 netto . Czy to ma znaczenie i czy ta graniczna
kwota dotyczy tylko ŚRODKÓW TRWAŁYCH?
No i co jeśli kupię program kosztujący > 3500 netto.. Jak go amortyzować?
Gdzie szukać stawki amortyzacyjnej na oprogramowanie?
Do tej pory to moje największe zmartwienia..
Z góry dziękuję za pomoc..
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
2. Data: 2004-01-05 07:45:14
Temat: Re: [Początkujący] Wliczanie oprogramowania w koszty i inne pytania.
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Sun, 4 Jan 2004, Maciek wrote:
[...]
>+ Chce kupić windowsa oem'a z nagrywarką dvd na jednej fakturze.
>+ Rozumiem, że oprogramowanie mam wprowadzać do ewidencji wartości
>+ niematerialnych.
Możesz. Ale wartosć jest za mała żebyś MUSIAŁ.
Do 3,5 kzł wartości niematerialne *możesz* "po prostu wpuścić
w koszt" i nigdzie nie wpisywać (z wartościami materialnymi
jest inaczej :) od 1,5 kzł podlegają obowiązkowo wpisowi, jeśli
nie do EŚT to do EW).
>+ I teraz czy mogę amortyzować jednorazowo 100% i kwotę tej
>+ amortyzacji wpisać w koszty w KPiR.
Tak.
>+ Co z nagrywarką - nie na sprzedaż? czy ją
>+ gdzieś muszę wpisywać (EŚT)
Nie musisz. Wystarczy opis na f-rze że "do celów wewnętrznych,
zamontowana w komputerze EŚT tyle a tyle".
>+ czy jako pozostałe koszty w KPIR?
Ano. "Podwyższanie wartości" do 3,5 kzł (patrz długaśna dyskusja
z której nic nie wynikło, jak interpretować "3,5 kzł jednorazowo"
wobec "3,5 kzł rocznie" w tym samym akapicie przepisu :() nie
powoduje obowiązku "podwyższania wartości w rozumieniu przepisów
o środkach trwałych". Po prostu w koszt :)
[...]
>+ Każdy program kosztuje < 3500 netto . Czy to ma znaczenie i czy ta graniczna
>+ kwota dotyczy tylko ŚRODKÓW TRWAŁYCH?
Ma znaczenie. Do 3,5 kzł *możesz* uznać za ŚT, ale NIE MUSISZ.
Nadto, NAWET jeśli uznasz za ŚT (co może mieć swoje zalety,
np. w razie liczenia się z koniecznością zamknięcia DG) to
możesz amortyzować jednorazowo.
Jeśli NIE UZNASZ za ŚT, to NIE AMORTYZUJESZ ! (tylko "po
prostu w koszt").
Nie wierzę że nie wyczytałeś w archiwum ;) !
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS, memoriał)
-
3. Data: 2004-01-05 08:35:14
Temat: Re: [Początkujący] Wliczanie oprogramowania w koszty i inne pytania.
Od: "Maciek" <m...@o...pl>
> Ma znaczenie. Do 3,5 kzł *możesz* uznać za ŚT, ale NIE MUSISZ.
> Nadto, NAWET jeśli uznasz za ŚT (co może mieć swoje zalety,
> np. w razie liczenia się z koniecznością zamknięcia DG) to
> możesz amortyzować jednorazowo.
Czy możes mi rozwinąć "swoje zalety"?
Wiem że jak wprowadzę coś w ŚT to potem w VAT-7 wpisuje w odpowiednią komórkę
i mogę ubiegać sie o zwrot VAT - choć dyskusyjne jest to czy mi się to opłaca..
czekać na przelew z US i narazić się na podejrzenia ze strony US to chyba nic
miłego.. nie przerabialem jeszcze tego, ale tak sie domyslam :)
Co jak zamknę działalność?
> Nie wierzę że nie wyczytałeś w archiwum ;) !
Szczerze mówiąc to dużo wyczytałem.. ale dopiero ta wypowiedź usystematyzowała
moją wiedzę :)
Mam jeszcze pytanie..
Chce wystawić fakturę zagranicznemu kontrahentowi za usługę (dokładnie:
sprzedaż praw autorskich do kawalka programu, ktory dla nich napisalem)
Więc VAT 0% - znalazłem informację chyba w gazecie prawnej że jakiś US
potwierdził stosowanie VAT 0% w takiej sytuacji - czy dla własnego
bezpieczeństwa powiniem się zwrócić do swojego US o potwierdzającą to opinię.
Jeśli tak, to załączyć im ten artykuł? Co by mogli się zasugerować..
Czy wystawić fakturę z VAT 0% - i jak przyjdzie kontrol to pokazać ten artykuł?
Dzięki za pomoc
Maciek
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
4. Data: 2004-01-05 09:44:57
Temat: Re: [Początkujący] Wliczanie oprogramowania w koszty i inne pytania.
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Mon, 5 Jan 2004, Maciek wrote:
[...]
>+ > Nadto, NAWET jeśli uznasz za ŚT (co może mieć swoje zalety,
>+ > np. w razie liczenia się z koniecznością zamknięcia DG)
[...]
>+ Czy możes mi rozwinąć "swoje zalety"? [...]
>+ Co jak zamknę działalność?
Od wyposażenia płacisz podatek, ŚT - dopóki ich nie sprzedasz - nie
są objęte podatkiem dochodowym. VAT od wyposażenia i ŚT trzeba
oczywiście :] odprowadzić.
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS, memoriał)