  • 41. Data: 2009-09-01 20:54:16
    Temat: Re: Paragon a faktura
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Budzik wrote:
    > nie przesadzaj, czesto jest tak, ze w jednym urzedzie tak a w innym
    > inaczej.
    > To co - raz prawo zmusza do takich decyzji a raz to samo prawo do innych?

    Nie tyle zmusza co pozwala na odmienną interpretację.

    Jak nietrudno się domyśleć wynika to z fatalnej jakości stanowionego prawa.

    Piotrek

  • 42. Data: 2009-09-01 21:17:53
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > To nie chodzi o wyrocznię, tylko potencjalną możliwość "załapania"
    > przez US, że coś nie jest tak. Że *ściśle* zgodnie z ustawą
    > nie jest spełniona definicja kosztu uzyskania.

    nie zrozumiałeś mojego pytania. Urząd Skarbowy może mi to
    zakwalifikować. A psim obowiązkiem sprzedawcy jest wystawić fakturę jak
    tylko o to proszę.
    Naprawdę nic nie obchodzi sprzedawcę, że kupuję sobie np. pampersy na
    fakturę. US może mi zrobić kontrolę i wykazać, że coś np. nie służy
    osiągnięciu przychodu. Ale nie SPRZEDAWCA ! I nie jemu oceniać czy coś
    służy mojej DG czy nie.

    Wojtek

  • 43. Data: 2009-09-02 08:08:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Sep 2009, Budzik wrote:

    > Osobnik posiadający mail s...@s...com.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > masz na mysli dodatkowe oznaczenie poza imieniem i nazwiskiem?

    Tak, o ile występuje (bo nie musi) - w sumie bardziej mam na myśli obowiązek
    "samodzielnego" ujawnienia faktu że występuje "w roli DG".

    pzdr, Gotfryd

  • 44. Data: 2009-09-02 08:13:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Sep 2009, crazy bejbi wrote:

    > nie zrozumiałeś mojego pytania. Urząd Skarbowy może mi to zakwalifikować.
    > A psim obowiązkiem sprzedawcy jest wystawić fakturę jak
    > tylko o to proszę.

    To jest prawda.
    Ale w niczym nie uchybia to prawu sprzedawcy do wystawienia jej za 7 dni
    (nie 7 dni od sprzedaży, tylko 7 dni od prośby :)), takoż jest trochę
    "obok" wątku - bo f-ra z dopiskiem "na cele konsumenckie" to nadal JEST
    faktura :)

> [...]
    > fakturę. US może mi zrobić kontrolę i wykazać, że coś np. nie służy
    > osiągnięciu przychodu. Ale nie SPRZEDAWCA ! I nie jemu oceniać czy coś służy

    Zgoda.
    W punkcie "najprościej jak sprzedawca weźmie oświadczenie co do celu
    przy zakupie" zgadzam się w 100%.
    Spór idzie o to, czy nabywca może żądać f-ry mającej wszystkie cechy
    "na DG", jeśli potrzebnych informacji (że zakup jest na DG) nie podał
    "niezwłocznie".

    pzdr, Gotfryd

  • 45. Data: 2009-09-02 08:27:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Sep 2009, Budzik wrote:

    > Użytkownik Gotfryd Smolik news s...@s...com.pl ...

    > w takich sytuacjach zawsze zastanawia mnie jedno - dlaczego w takich
    > sytuacjach najwazniejszy nie jest cel wykonywania czynnosci, intencja
    > kupujcego/sprzedajacego tylko bierze sie pod uwage jakies kruczki.
    >
    > Np.
    > zatrudniam pracownika i podpisuje z nim umowe zlecenie, ktora jednak U-Z
    > jest tylko z nazwy a de facto jest umowa o prace.
    > Czy w takim razie zawarłem UZ u UoP? Jasne ze UoP.
    > I tak samo powinny być rozpatrywane wszelkie tego typu sprawy.

    Problem jest taki, że w przypadku Twojego przykładu UZ/UoP wg *przepisu*
    to jest umowa o pracę, bo zarówno zapisy KC jak i KP tak stanowią.

    Natomiast w przypadku faktury *z przepisów* wynika, że faktura musi
    być wystawiona *po* sprzedaży, zaś sama "sprzedaż" przedmiotów oznaczonych
    tylko co do gatunku (czyli nie w oparciu np. o numery seryjne) zarówno
    w zakresie KC jak i VAT jest skuteczna dopiero w momencie wydania
    towaru (w przypadku oznaczonych co do tożsamości IMVHO "skuteczność"
    w rozumieniu VAT również jest dopiero w momencie wydania, mimo że wg
    KC umowa będzie już zawarta).

    Mówiąc inaczej: to przepis jest głupi, nie dopuszczając możliwości
    całkiem rozsądnego zorganizowania "obiegu" (na ryzyko sprzedawcy,
    bo jak rozumiem idzie o to co się stanie, jeśli kupujący ani nie
    zapłaci, ani nie odbierze towaru - przysługiwałoby mu odliczenie
    VAT).

    > Kupiłem cos, kupowałem do DG - a odbiera mi sie prawo odliczenia bo ktos
    > tam cos tam pomylił w procedurze.

    W dyskutowanej sprawie problemem jest nieszczęśliwe sformułowanie
    z ustawy - i pewna dwuznaczność określenia, dopuszczalna w języku
    polskim.
    Niewątpliwie zdroworozsądkowo powinno być o kosztach "zużytych"
    (albo jakoś podobnie) w celu uzyskania przychodu, albo jakoś inaczej
    ujmującego *brak* relacji między "poniesieniem" a "celem" (z pozosta-
    wieniem relacji między "poniesieniem" a "przychodem" oczywiście :))

    > IMOw takim przypadku sad powinien spaść z
    > krzesła, spojrzec na urzednika jak na głupka - i zapytac: powaznie? Z tym
    > pan do mnie przychodzi? Czy pana pojebało...

    Kiedy sąd jest zobowiązany *przestrzegać prawa*, a nie logiki
    i sprawiedliwości, w tym problem :(
    Sąd "w sprawie faktury" zajął stanowisko popierające US, bo przepis jest
    jasny: faktura musi być wystawiona po sprzedaży i basta.
    Nie może więc być wystawiona "przed".
    A że jest to sprzeczne z logiką, ba, sprzeczne z wymaganiami US np. przy
    wydawaniu paragonów fiskalnych (w myśl przepisu paragon powinien być
    wydany *PO* sprzedaży, prawda? - zaś pobranie pieniędzy *przed* wydaniem
    towaru jest jedyną metodą zabezpieczenia się sprzedawcy przed "brakiem
    kradzieży", więc zgodnie z logiką KC i obowiązku dokumentowania "wydania"
    paragon *musiałby* być drukowany *na końcu*, po wydaniu towaru), to
    co ja poradzę? :(
    Nie wspomnę już o praktyce dołączania paragonów i faktur przy sprzedaży
    wysyłkowej - jaśnie posłowie i ministrowie nie widzą nic zdrożnego
    w tym, że w myśl litery prawa "papier" powinien iść osobno późniejszą
    przesyłką (bo jak inaczej).

    pzdr, Gotfryd

  • 46. Data: 2009-09-02 08:28:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Sep 2009, Piotrek wrote:

    > Nie to, żebym bronił urzędników ...
    >
    > Ale często oni po prostu stosują się do litery debilnego prawa uchwalanego
    > przez naszych wybrańców na Wiejskiej, albo do rozporządzeń ministrów, którzy
    > byli łaskawi przekraczać delegacje ustawowe przy ich wydawaniu.

    O to to.

    > Przykładem takiego działania jest choćby przypadek faktur elektronicznych

    No niestety.

    pzdr, Gotfryd

  • 47. Data: 2009-09-02 08:47:12
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

> [...]
    > Sąd "w sprawie faktury" zajął stanowisko popierające US, bo przepis jest
    > jasny: faktura musi być wystawiona po sprzedaży i basta.
    (...)
> [...]
    > wysyłkowej - jaśnie posłowie i ministrowie nie widzą nic zdrożnego
    > w tym, że w myśl litery prawa "papier" powinien iść osobno późniejszą

    Poslowie jak poslowie, ale przeciez SĄDY tez w tym nie widza
    problemu.

    MJ

  • 48. Data: 2009-09-02 08:50:32
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]

    > Spór idzie o to, czy nabywca może żądać f-ry mającej wszystkie cechy
    > "na DG", jeśli potrzebnych informacji (że zakup jest na DG) nie podał

    Jakie cechy roznia fakture na "Jana Kowalskiego" od faktury na "Jana
    Kowalskiego prowadzacego dzialalnosc gospodarcza"? Brak NIPu jest
    cecha wyrozniajaca fakture "konsumencka", ale obecnosc NIPu nie znaczy
    nic...

    MJ

  • 49. Data: 2009-09-02 12:16:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Sep 2009, Michal Jankowski wrote:

    > (...)
    >
    > Poslowie jak poslowie, ale przeciez SĄDY tez w tym nie widza
    > problemu.

    Czekaj, bo nie nadążam.
    Jaki problem mają widzieć, skoro są od "przestrzegania prawa",
    a nie od "stanowienia"?
    Prawo jest głupie, to wyrok sądu wychodzi głupi, nic dziwnego :(
    Sąd nie jest od stanowienia własnego widzimisię (mimo, że część
    opisów spraw sądowych mogłaby wskazywać przeciwnie :])
    A np. Konstytucja nie zabrania stanowienia głupich przepisów :(

    pzdr, Gotfryd

  • 50. Data: 2009-09-02 13:11:31
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news napisal:
    > W punkcie "najprościej jak sprzedawca weźmie oświadczenie co do celu
    > przy zakupie" zgadzam się w 100%.

    Czy sprzedawca ma podstawe prawna zadac (a nie jedynie prosic)
    zlozenia takiego oswiadczenia, a nastepnie od tego zlozenia
    uwarunkowywac ewentualne wystawienie faktury?
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek