  • 11. Data: 2006-11-17 19:54:17
    Temat: Re: POMOCY - BONY W FIRMIE
    Od: "Ania" <a...@p...onet.pl>

    > Użytkownik <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > tak,
    > co
    > papiery

    > propozycji
    > ma

    > ale bony to nie czeki. moze od razu w koszty, jesli wszystkie zostaly
    > zrealizowane. bo jak nie to jest klopot....
    >
    > mnie caly czas nie pasuje to to ze wlasciel je wniosl - jako co? tak po
    > prostu czy jako kapital?

    OK. To teraz, jak na spowiedzi. Wszystko od początku.
    Jest firma zagraniczna X
    Firma X ma w Polsce oddział - Y
    Firma X jest właścicielem spółki w Polsce Z
    Firma X dała pieniądze na reklamę do Y. Y zrobił reklamę, w tym bony. Bony
    dostała firma Z.
    Firma Z prowadzi sklep, w którym są one wykorzystywane.
    Jak zaewidencjonować te bony, biorąc pod uwagę fakt, iż bony zostały wprowadzone
    przez Y do Z.
    Jak zaewidencjonować płatność bonami przez klientów.
    To napewno jest bardzo proste.
    Czekam na pozytywną odpowiedź.

    Ania

  • 12. Data: 2006-11-17 22:22:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Nov 2006, Ania wrote:

    > Nadal pozostaje problem rozliczenia bonów w momencie zapłaty przez klienta. Czy
    > można uznać, że są to inne środki pieniężne??

    Pojawia się pytanie, czy ich *wydanie* nie było dysponowaniem majątkiem
    firmy? Bo tak na moje oko, była to darowizna "zmaterializowanego prawa
    majątkowego" (takie akcje na okaziciela, bony uwłaszczeniowe model
    były prezydent W. albo coś w tym stylu :)) czyli jak piszesz "inne
    środki"...
    Patrząc na to w ten deseń, *prawo* do dysponowania zobowiązaniem firmy
    zostalo wydane razem z bonem i w tym dniu.
    Co a'la weksel - który rzecz jasna ma własne regulacje, ale działa
    w ten sam deseń: wydanie majątku (np. zapłata) przy "normalnym"
    (nie gwarancyjnym) wekslu ma miejce w momencie jego wydania, nie
    w momencie przyjęcia.
    Dobrze piszę? A jak nie to co można zarzucić poglądowi że to *wydanie*
    owych bonów miało być zaksięgowane?

    > Z drugiej jednak strony te bony nie są później wykorzystywane. Zostają na
    > stanie.

    Nie bić, ale z okazji względnie niedawnego przebicia się przez
    weksle :) mam klapki na oczach - niemniej napiszę: "w tym zakresie
    wygląda całkiem jak z wekslem"...

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2006-11-17 22:37:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Nov 2006, Ania wrote:

> [...]
    > Firma X jest właścicielem spółki w Polsce Z
    > Firma X dała pieniądze na reklamę do Y. Y zrobił reklamę, w tym bony. Bony

    IMO w tym momencie przedstawiały one wartość "reklamową".
    Nikt nie był do niczego zobowiązany, prawda?

    > Firma Z prowadzi sklep, w którym są one wykorzystywane.

    A. I tu jest zagwozdka.
    Pytanie brzmi: "kto pokrywa WARTOŚĆ towarów wydanych za bon"?
    Firma Z? (to by zmieniało przedstawiony p. widzenia).

    > Jak zaewidencjonować te bony, biorąc pod uwagę fakt, iż bony zostały wprowadzone
    > przez Y do Z.

    Jako co?
    Jako "kawałek papieru"?
    Wtedy IMO jako wartość tego papieru :) wraz z ew. prawami autorskimi
    do korzystania z wzoru :]
    Czy jako "zobowiązanie do zaplaty" - "pokryjemy wydatki na towaru
    nabyte przez te bony"?

    > Jak zaewidencjonować płatność bonami przez klientów.

    A dlaczego pomijasz taki drobiazg, jak zaewidencjonowanie *wydania*
    tychże bonów?
    Zastrzagam że na PK się znam jak kot na kwaśnym mleku ;) więc nie
    spodziewaj się że mam koncept do zaprezentowania "jak" to księgować.
    Ale IMO wartość bonu powstała w momencie, w którym ktoś zobowiązał
    się je *przyjąć* jako zapłatę.
    Na pewno nie było to w momencie, w którym miały wartość "kartki
    papieru".
    Pytanie kto i w jakiej formie podjął zobowiązanie?
    IMO mozliwości są dwie:
    - dokonano czynności prawnej - oświadczenia właściciela, zarządu
    czy kto to zrobił (najlepiej na piśmie) że "pokryje".
    W tym momencie bym się zastanawiał, czy nie powinno to na PK
    znależć odzwierciedlenia w postaci "zmiany formy majątku
    firmy" (powstaje wartość zawarta w bonie oraz równy jej
    wartością dług - bon na razie jest w firmie, wartość
    firmy się nie zmienia)
    - najpóźniejszy moment, w którym można uznać że "nadano wartość
    kawałkowi papieru" to jest jego wydanie na zewnątrz.
    IMO *ten* fakt musi być bezwarunkowo zaksięgowany.

    W pierwszym przypadku - bo wydano majątek (już wydzielony), czy
    to mają być "inne środki pieniężne" na razie nie wiem (zaraz
    mnie rozwalcują z listą błędów i się wyjaśni ;))
    W drugim - oba akty (kreacja wartosci i wydanie majątku)
    mają miejsce naraz.

    Tak czy siak - mamy do czynienia z darowizną w momencie wydania.
    Nie wiem czy przy okazji nie powstaje jakiś obowiązek związany
    z VAT - na razie nie przemyślałem :) (trzeba zajrzeć jaki jest
    próg "małej darowizny" dla jednej osoby, jest w ustawie ale
    chcę iść spać :))

    > To napewno jest bardzo proste.

    Hm...

    > Czekam na pozytywną odpowiedź.

    Jako że nie ja mam kłopot, to mnie choćby krytyka satysfakcjonuje,
    co się douczę to moje :)
    Ale stawiam wprost tezę że Twoim kłopotem jest brak zaksięgowania
    wydania tych bonów. Przyjęcie swoją drogą.

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2006-11-18 09:46:50
    Od: "As" <j...@o...pl>

    Użytkownik "Ania" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > dostała firma Z.
    > Firma Z prowadzi sklep, w którym są one wykorzystywane.

    Ja to rozumiem tak, ze te bony w ramach reklamy firmy X zostaly darowane
    klientom np. dziennikarzom itd, a potem oni poszli do sklepu Z by je "wydac"
    na towary ktore ma sklep na stanie.

    > Jak zaewidencjonować te bony, biorąc pod uwagę fakt, iż bony zostały
    wprowadzone
    > przez Y do Z.

    Jak zostaly wprowadzone tzn. ze wyscie je dali w koncu - chodzi mi o to kto
    dla te bony klientom Y czy Z?
    Troche to pogmatwane....

    > Jak zaewidencjonować płatność bonami przez klientów.
    > To napewno jest bardzo proste.

    IMO jesli chodzi o samo platnosc to powstaje zobowiazanie regulowane bonem
    (dokumentem zobowiazania jest paragon) i rzeczywiscie mozna potraktowac jak
    "inny sr. pieniezny" (chociaz z bankiem i gotowka nie ma powiazania - ale
    bedzie latwiej do ksiegowania) i zaksiegowac po Wn a potem po Ma i wrzucic w
    koszty (tak skrotowo, bo tu przeciez chodzi o towary).

  • 15. Data: 2006-11-18 09:49:52
    Od: "As" <j...@o...pl>

  • 16. Data: 2006-11-19 19:03:06
    Od: "Ania" <a...@p...onet.pl>

    Czy sytuację zmieni fakt, że Y wydaje bony, a Z tylko zobowiązuje się do
    pokrycia tych bonów poprzez wydanie towaru. Z tworzy rezerwę na wydane bony
    i ...? No właśnie i jak to dalej wygląda?

    Ania