  • 1. Data: 2003-10-14 19:13:15
    Temat: PIT-5 - pierwszy raz :)
    Od: "Apek" <a...@p...onet.pl>

    Dziendobry grupie (dobrywieczor - w koncu nie wiadomo kiedy to pojdzie ;) )

    Mam pare pytan ad vocem druku pit5. Jezeli we wrzesniu (wreszcie) od
    poczatku roku wyszedl
    dochod, to tak : w czesci C.19 wpisujemy przychod jaki narosl od poczatku
    roku, to samo w
    kosztach (ktore to sa suma kolumn 15 i 10 kpir - kol.10 bo w chwili
    sprzedazy towarow
    handlowych suma z tej kol. staje sie kosztem). W czesci D pit5 pkt32 pt.
    straty z lat
    ubieglych zgodnie z art.9ust.3i3a ustawy ... przyznam ze nie mam (jak na
    razie) ustawy o
    pdof przed soba, dlatego nie bardzo wiem co sie w tej pozycji lapie do
    wpisu. Pytam, bo w
    koncu w roku ubieglym rozpoczeto dzialalnosc w polowie roku i zakonczono
    caly rok na
    stracie. Dalej, w czesci E.1.1., tj. skladki spol. odliczone od dochodu,
    tego nie ruszamy bo
    odliczalismy je juz w kpir. Pozniej w pit5 dlugo nic, bo zadnych odliczen
    wydatkow
    mieszkaniowych, inwestycyjnych i innych. W czesci G. dochod zwolniony od
    podatku na
    podstawie (...) o specjalnych strefach ekonomicznych tez nie ruszamy
    niczego. Czesc H.
    dochod po odliczeniach - wiadomo matematyka. Tylko teraz prosze mi
    powiedziec jak ustalic
    podstawe opodatkowania (czesc I)? Jak juz przebrniemy przez wyliczenie
    podatku to pomniejszamy go o skladki na zdrowotne (nie byly uwzgledniane w
    kpir). A i pyanie, nalezy uwzgledniac te skladki w sensie ich fizycznej
    wplaty (kasowo, kiedy wplacono, wtedy zalapie sie skladka na zdrowotne
    zaplacona w styczniu za grudzien ubieglego roku) czy wedlug tego ktorego
    miesiaca dotyczy? (tak czy siak, rozumiem za nalezy odliczyc skladki od
    poczatku roku). Hmm.. mam nadzieje, ze ktos pomoze mi laskawie w moim
    pionierskim boju z pitem5 :) Bede wdzieczny za wszelka pomoc i uwagi do tego
    co tu nabazgrolilem .
    Pozdrawiam serdecznie,
    Artur K.

  • 2. Data: 2003-10-16 10:56:36
    Temat: Re: PIT-5 - pierwszy raz :)
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Apek wrote:

    > Mam pare pytan ad vocem druku pit5. Jezeli we wrzesniu (wreszcie) od
    > poczatku roku wyszedl
    > dochod, to tak : w czesci C.19 wpisujemy przychod jaki narosl od
    > poczatku roku, to samo w

    Jak dotąd tak

    > kosztach (ktore to sa suma kolumn 15 i 10 kpir - kol.10 bo w chwili
    > sprzedazy towarow
    > handlowych suma z tej kol. staje sie kosztem). W czesci D pit5 pkt32

    Tu nie rozumiem - zakup towarów i materiałów staje się kosztem w chwili
    zakupu a nie sprzedaży

> [...]
    > wpisu. Pytam, bo w
    > koncu w roku ubieglym rozpoczeto dzialalnosc w polowie roku i

    Jeśli masz w zeszłym roku stratę z DG to odliczasz tu nie więcej niż
    50% tej straty. Na takie odliczenia masz 5 lat. Możesz wybrać dowolny
    rok. Np Jeśli uważasz, że wprzyszłym roku wejdziesz w 40% podatku to
    odliczenie możesz sobie odłożyć

> [...]
    > powiedziec jak ustalic
    > podstawe opodatkowania (czesc I)? Jak juz przebrniemy przez wyliczenie

    Po prostu zaokrąglasz kwotę z 44 do pełnych złotych i wpisujesz tutaj w
    46 (zaokrąglenie do 49 groszy w dól, od 50 w górę)

> [...]
    > czy wedlug tego ktorego miesiaca dotyczy? (tak czy siak, rozumiem za
    > nalezy odliczyc skladki od poczatku roku). Hmm.. mam nadzieje, ze ktos

    Zawsze i wszędzie kasowo. czyli zapłąconą w styczniu odliczasz w
    bieżącym roku

    > pomoze mi laskawie w moim pionierskim boju z pitem5 :) Bede wdzieczny
    > za wszelka pomoc i uwagi do tego co tu nabazgrolilem .

    I na koniec: Jeśli w pozycji 53, 62 i 64 wychodzi ci zero to cały tak
    pracowicie wypełniony PIT wyrzucasz do kosza i nie zawracasz głowy
    zapracowanym urzędniczkom.