  • 1. Data: 2009-03-04 23:35:47
    Temat: PIT 37 a PIT 8C i niedopłata na prawie 1500zł - pomocy
    Od: Norbert <n...@M...com>

    Witam. Przejdę do sedna sprawy.
    Ojciec jest od 4 lat inwalidą Igr. z orzeczeniem o niezdolnosci
    dosamodzielnej egzystencji.
    Jest na emeryturze.
    Jedyny jego dochód to emerytura.
    Przy wyliczaniu PIT37 i uwzglednieniu wydatkow na leki wyszła nadpłata
    na 200zł.
    Od 5 lat toczyla sie sprawa sadowa z gminą o niezapłacone kilka czynszow
    za lokal w ktorym ojciec prowadzil w latach 1999-2005 dzialalnosc
    gospodarcza.
    W zeszlym roku zapadl wyrok sadu nakazujacy zaplate.
    Wnieslismy o umorzenie do gminy ktora po wielu bojach umorzyla calosc z
    odsetkami na okolo 7tys zł.
    Dziś dostalismy PIT 8C od gminy gdzie w rubryce D wiersz 34 wpisano
    "umorzenie zaleglosci z tytulu oplat wraz z odsetkami" a w kratce 35
    przychod na ponad 7tys zł.
    Dodam że wysłano go do nas 3 marca poleconym.
    Gdy wpisalem tą wkote w PIT37 ojca w rubryce "inne przychody" wyszło że
    ojciec musi zapłacić skarbówce prawie 1500zł.
    Czy to tak powinno być?
    Czy może ja coś zle zrobilem?
    Jesli tak ma być to czy jest możliwość ucieczki od płacenia tego? Nie
    stać mnie by ojcu pomóc finansowo a z jego emerytury która cała idzie na
    czynsz za mieszkanie i leki nie zostaje nic. Co robić?
    Proszę o porady.
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2009-03-05 00:04:24
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Norbert wrote:
> [...]
    > stać mnie by ojcu pomóc finansowo a z jego emerytury która cała idzie na
    > czynsz za mieszkanie i leki nie zostaje nic. Co robić?

    Niestety umorzone długi to "dochód" do opodatkowania.
    Chociaż coś mi tu nie gra. 19% z 7 tyś to 1330 minus nadpłata, to
    powinno wyjść coś bliżej 1000 zł niż 1500.
    Chyba, że u ciebie około 7 tys to 7999, a "emeryturka" jest taka, że
    wpadł w drugi próg podatkowy.

    Co możesz zrobić. Cieszyć się, że zamiast 7 tyś do zapłaty natychmiast
    ściągalne przez komornika masz tylko 1000 zł, do zapłaty do końca kwietnia.
    Możesz pożyczyć, lub ewentualnie pisać pismo do US z prośbą o rozłożenie
    na raty. W to drugie co prawda nie wierzę, że się zgodzą, ale próbować
    zawsze można.
    Aaa, i nie zdziw się jak dostaniesz odpowiedz, że się zgadzają. Pierwsza
    rata 50% w maju, druga rata 50% w czerwcu. Oni tak mają. Przecież
    rozłożyli na raty zgodnie z prośbą, a że tylko na dwie....

  • 3. Data: 2009-03-05 00:44:49
    Od: Norbert <n...@M...com>

    witek pisze:

> [...]
    > rata 50% w maju, druga rata 50% w czerwcu. Oni tak mają. Przecież
    > rozłożyli na raty zgodnie z prośbą, a że tylko na dwie....

    No fakt troche pozaokraglalem ale mniej wiecej wyjdzie tyle bo bez tego
    umorzenia mial ojciec nadpłaty 300zł, teraz niedopłata 1159 czy jakos
    tak wiec w plecy suma okolo 1500zł.
    Oczywiscie bede pisal o raty jesli nie bedzie innego wyjscia.
    A czy nie udalo by sie tego "zmniejszyc" jakimiś darowiznami czy cos w
    tym stylu? Nie znam się kompletnie więc nie wiem czy sa jakies
    mozliwosci ucieczki z tego impasu dlatego pytam.
    Jutro zapytam znajomej księgowej jak ona by to widziała, może coś też
    podpowie.
    Niemniej bede wdzieczny za jakies wskazowki o ile takowe by "mogły
    zaistnieć".
    Pozdrawiam.

  • 4. Data: 2009-03-05 00:47:05
    Od: Norbert <n...@M...com>

    PS. A co sie dzieje jesli ojciec nie majac pieniedzy nie bedzie w stanie
    do konca kwietnia zaplacic tego tysiaka?
    Wkracza komornik czy jakieś kary itp? Jak to jest?

  • 5. Data: 2009-03-05 01:20:45
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Norbert wrote:
    > A czy nie udalo by sie tego "zmniejszyc" jakimiś darowiznami

    a były takowe ?

    > Nie znam się kompletnie więc nie wiem czy sa jakies
    > mozliwosci ucieczki z tego impasu dlatego pytam.

    tu:
    http://www.pit.pl/ulgi-odliczenia/index.php

  • 6. Data: 2009-03-05 01:25:50
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Norbert wrote:
    > PS. A co sie dzieje jesli ojciec nie majac pieniedzy nie bedzie w stanie
    > do konca kwietnia zaplacic tego tysiaka?

    to nie zobaczy następnej/kilku następnych* emerytur
    * niepotrzebne skreślić

    > Wkracza komornik czy jakieś kary itp? Jak to jest?

    tu: co ja kurna google jestem czy jak :)
    http://www.infor.pl/podatki/poradniki/384,2154,Czy-m
    ozna-nie-wpuscic-do-domu-poborcy-skarbowego.html

  • 7. Data: 2009-03-05 13:45:05
    Od: "Ianus" <U...@o...pl>

    Użytkownik "Norbert" <n...@M...com> napisał w wiadomości
    > No fakt troche pozaokraglalem ale mniej wiecej wyjdzie tyle bo bez tego
    > umorzenia mial ojciec nadpłaty 300zł, teraz niedopłata 1159 czy jakos tak
    > wiec w plecy suma okolo 1500zł.

    tak jak piszesz to jest nie 1500 tylko raczej 900 do zapłaty, przecież
    nadpłata i niedopłata się nie sumują

    JS

  • 8. Data: 2009-03-05 15:19:00
    Od: Norbert <n...@M...com>

    Ianus pisze:

    > tak jak piszesz to jest nie 1500 tylko raczej 900 do zapłaty, przecież
    > nadpłata i niedopłata się nie sumują
    >
    > JS

    Nie rozumiesz , do zaplaty jest 1050zł dzieki temu ze odliczam leki.
    A przed otrzymaniem pit8C było nadpłaty 360zł.
    Czyli w plecy łącznie ponad 1400zł.
    Teraz jaśniej?

  • 9. Data: 2009-03-05 15:19:48
    Od: Norbert <n...@M...com>

    witek pisze:

    > a były takowe ?

    A mogą się znaleść :-) Potrzeba matką wynalazku?

  • 10. Data: 2009-03-05 15:29:41
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Nie rozumiesz , do zaplaty jest 1050zł dzieki temu ze odliczam leki.
    > A przed otrzymaniem pit8C było nadpłaty 360zł.
    > Czyli w plecy łącznie ponad 1400zł.
    > Teraz jaśniej?

    Rozumiem, ze wolalbys, aby ojciec zabulil tamte 7 tysiakow? Nie byloby teraz
    podatku, lamentow i placzy.
    Wtedy by bylo dobrze?

    Pozdrawiam
    SDD