  • 1. Data: 2011-05-27 09:02:22
    Temat: Ozusowanie Umowy Zlecenia
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Witam,

    spotkałem się z interpretacją, że skoro jestem zatrudniony na etacie
    (pełnym) i podpisuję umowę-zlecenie z niepracodawcą, to nie muszę płacić
    z rachunku do U-Z nie tylko społecznego, ale także zdrowotnego i że taka
    umowa jest wtedy nieozusowana, tak jak Umowa o Dzieło. Czy jest to
    właściwe rozumowanie?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 2. Data: 2011-05-27 09:30:43
    Temat: Re: Ozusowanie Umowy Zlecenia
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]
    > z rachunku do U-Z nie tylko społecznego, ale także zdrowotnego i że taka
    > umowa jest wtedy nieozusowana, tak jak Umowa o Dzieło. Czy jest to

    Jesli jestes under 26 (a nie jestes) i jesli sie uczysz (a uczysz, tylko nie
    "się") - to nie jest oZUSowana niezaleznie od tego czy pracujesz czy nie.
    Jesli tylko pracujesz i zarabiasz powyzej minimalnej - to musisz byc
    zarejestrowany ZZA przez zleceniodawce i normalnie musi isc zdrowotne.
    Jesli natomiast nie pracujesz na etacie ale np. masz inna umowe zlecenie z
    innym zleceniodawca, ktora jest w pelni oZUSowana (chocby od 10 zl), to od
    drugiej i kolejnej tez tylko zdrowotne odprowadza platnik.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2011-05-27 09:55:43
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 27-05-2011 11:30, SDD pisze:
> [...]
    > innym zleceniodawca, ktora jest w pelni oZUSowana (chocby od 10 zl), to od
    > drugiej i kolejnej tez tylko zdrowotne odprowadza platnik.

    W skrócie - u Tristana zdrowotne od zlecenia jest ZAWSZE.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2011-05-28 07:50:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 May 2011, Maddy wrote:

    > W skrócie - u Tristana zdrowotne od zlecenia jest ZAWSZE.

    Mhm.
    To druga strona medalu jest "groźniejsza" - w zasadzie bezpieczne
    są umowy o dzieło o charakterze jednorazowym oraz z zamawiającymi
    którzy stosują coś w stylu "wzorca umowy".
    Chodzi mi o to, że w razie istnienia "umowy ramowej", jest to
    "inna umowa o usługi na warunkach zlecenia".
    A wielokrotne stosowanie takich samych warunków sugeruje istnienie
    takiej zależności...

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2011-05-31 06:33:04
    Od: " ąćęłń" <j...@N...gazeta.pl>

    Mógłbyś to jakoś rozwinąć?
    Ważne dla mnie jako strony takiej umowy.

    -----

  • 6. Data: 2011-06-01 07:59:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 May 2011, ąćęłń wrote:

    > Mógłbyś to jakoś rozwinąć?

    A mógłbyś pisać jak człowiek, pod cytatem? :>

    > Ważne dla mnie jako strony takiej umowy.

    Cóź dodawać - "umowa zlecenia" to w istotnej większości przypadków
    o których rozmawiamy wcale nie umowa zlecenia w rozumieniu przepisów,
    lecz "inna umowa o świadczenie usług na warunkach zlecenia", jak
    chce Kodeks Cywilny.
    Czyli umowa *traktowana jak* zlecenie.
    Ale ów zapis w KC przekłada się na traktowanie wszystkich umów,
    które:
    - nie są opisane w przepisach, czyli są "nienazwane"
    - dotyczą usług
    ...na podleganie pod "warunki zlecenia".
    Bez zastrzeżenia "w rozumieniu niniejszej ustawy", czyli przepis
    jest ogólny (obowiązuje, o ile nia ma innych wyjątków).

    No i jest okazja do sporu - czy z tytułu "umowy ramowej" mamy
    podpadać pod obowiązki wynikłe ze zlecenia.
    Rzecz jasna, znajdzie się trochę pól obrony - poczynając od tego,
    że podatki i składki płacimy od wynagrodzenia, nie od umowy, więc
    wersja "no dobrze, ale z umowy ramowej zarobiłem zero, zaś cały
    zarobek to wynik umów o dzieło zawartych zgodnia z nią" wygląda
    całkiem rozsądnie.
    Lux.
    Ale co, jeśli np. umowa ramowa zawiera zapis gwarantujący
    osiągnięcie "nie mniej niż xxx zł zarobku w roku"?
    Można już sobie wyobrazić potencjalną ścieżkę sporu ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2011-06-03 07:31:00
    Od: RD <r...@g...com1>

    W dniu 2011-05-27 11:30, SDD pisze:

> [...]
    > Jesli tylko pracujesz i zarabiasz powyzej minimalnej - to musisz byc
    > zarejestrowany ZZA przez zleceniodawce i normalnie musi isc zdrowotne.

    O! Osoba ucząca się i poniżej 26-go roku życia może podpisać umowę
    zlecenie i nie trzeba płacić ZUS-u? Możesz/możecie to rozwinąć?
    Chciałbym zatrudnić taką pomoc, ale z racji ZUS-u, w chwili obecnej, nie
    opłaca się. Gdyby tego ZUS-u nie było, mógłbym jednak o tym pomyśleć.

    Pozdr,
    Rafał

  • 8. Data: 2011-06-03 07:41:30
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 03-06-2011 09:31, RD pisze:

    > O! Osoba ucząca się i poniżej 26-go roku życia może podpisać umowę
    > zlecenie i nie trzeba płacić ZUS-u? Możesz/możecie to rozwinąć?

    Osoba która nie ukończyła 26 lat i ciągle się uczy (w szkole lub
    studiuje - kursy, nawet zawodowe czy studia podyplomowe i doktoranckie
    się nie liczą) nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym i
    zdrowotnym. Oba warunki muszą być spełnione łącznie.

    Bardziej się rozwinąć nie da.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 9. Data: 2011-06-04 23:34:23
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]
    > nie liczą) nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym i
    > zdrowotnym. Oba warunki muszą być spełnione łącznie.

    Malo tego. Nie podlega nawet dobrowolnym :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 10. Data: 2011-06-06 07:29:58
    Od: " ąćęłń" <j...@N...gazeta.pl>

    Ciekawi mnie, czy klkuletnie bycie zleceniobiorcą w ramach umowy ramowej
    zlecenia (comiesięczne rachunki) daje jakąś szansę za uznanie tego za staż
    pracy itp.?
    Wszystko odprowadzane (w sumie ok. 40%), a "nic" z tego nie ma.

    -----