  • 1. Data: 2007-12-08 23:41:36
    Temat: Ośrodek interesów życiowych
    Od: jac <d...@p...fm>

    Witam

    Jestem w takiej sytuacji. Od 1 maja mieszkam i pracuje w Finlandii,
    tutaj prowadzę działalność gospodarczą (uprzednio zarejestrowaną w
    Polsce), tutaj płace podatki (dochodowy i Vat) i ubezpieczenia
    społeczne. Mieszkam tu razem z rodziną (żoną która też tu pracuje).

    Wg. tego co czytam na necie to można uznać, że przeniosłem w 2007 roku
    tutaj swój "ośrodek interesów życiowych" i podlegam ograniczonemu
    obowiązkowi podatkowemu w Polsce bo:
    - przebywałem na terenie Polski krócej niz 183 dni,
    - centrum interesów osobistych tj. rodzina jest w Finlandii,
    - centrum interesów gospodarczych tj. praca jest w Finlandii,
    - jestem rezydentem podatkowym w Finlandii.

    Sprawa wydawałaby sie oczywista, ze w Polsce powinienem sie rozliczyć
    tylko z dochodów, które uzyskałem w Polsce, jednak dzwonilem do
    "swojego" urzedu skarbowego i tam dowiedziałem sie ze musze w tym roku
    podatkowym rozliczyc sie z całosci dochodów (oczywiście zgodnie z
    przepisami o unikaniu podwojnego opodatkowania), a to ze przenioslem
    swoj ośrodek interesów życiowych moge wykorzystac dopiero w przyszłym roku.
    Sytuacja jest mi mocno nie na reke bo prawdopodobnie czeka mnie spora
    dopłata w Polsce dlatego mam pytanie czy ktos jest mi stanie jasno
    odpowiedziec czy "pani w urzedzie" ma racje, zastanawiam sie jeszcze nad
    sensem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

    Pozdrawiam
    Jacek D.

  • 2. Data: 2007-12-09 00:15:33
    Temat: Re: Ośrodek interesów życiowych
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    jac wrote:

> [...]
    > przepisami o unikaniu podwojnego opodatkowania), a to ze przenioslem
    > swoj ośrodek interesów życiowych moge wykorzystac dopiero w przyszłym roku.

    Nieprawda.
    Za 2007 rok rozliczasz się jako nierezydent wysyłająć swój PIT do II US
    Warszawa jako oddział, który rozlicza nierezydentów.
    Co prawda żaden US jeszcze mi nie potrafił podać przepisu wymagającego
    wysłania NIP-3 w przypadku wyjazdu za granicę, ale ze względów
    technicznych warto to zrobić. Wyślij NIP-3 do II US Warszawa podając
    jako datę zmiany 1 maja, tak żeby nie wyszło ci więcej niż 183 dni.